Skriv ut  

Det kan bli trångt över Nordatlanten i sommar

Krönika, Lars Brynielsson, den 31 mars 2017
Trafik mellan Europa och USA lockar allt fler flygbolag, i första hand dem med lågkostnadsprofil. I sommar öppnar 28 nya rutter men Norwegian i spetsen medan SAS skyndar långsammare. Men hur många linjer tål marknaden, frågar sig Lars Brynnielsson i sin nya krönika.

Delta Airlines
Delta

Trots politisk osäkerhet i såväl Europa som USA ökar produktionen på Nordatlanten sommaren 2017. Enligt anna.aero öppnas 51 nya linjer, 23 gamla linjer läggs ner varför nettoökningen blir 28 linjer. Ökningen kommer främst från de mindre europeiska lågkostnadsbolagen. De traditionella nätverksbolagen från båda sidor Atlanten dominerar marknaden men utvecklar den bara marginellt. Nedan visas de 10 största bolagen mellan Europa och USA mätt i envägsstolar sommaren 2017 samt förändringen mot sommaren 2016. SAS intar position 14 med 0.57 miljoner stolar, + 9 procent.

B1B1

Tittar man på ökningen av antalet stolar sommaren 2017 jämfört med sommaren 2016 får man en annan tabell. Air Berlin tillför 247 000 stolar genom 3 nya linjer från Düsseldorf och 2 från Berlin samt ökad produktion på övriga linjer. Norwegian tillför 245 000 stolar genom 4 nya linjer från Barcelona samt nya linjer och ökad produktion från Paris, London, sekundära flygplatser på Brittiska öarna samt Skandinavien. Den största procentuella ökningen kommer från isländska WOW air med 197 tusen stolar till 9 destinationer i USA via Reykjavik. Pånyttfödda Aer Lingus, nu inom IAG, upptar några av sina tidigare linjer till USA. Emirates, som har 12 destinationer i USA, startar daglig trafik med B777 på Newark via mellanlandning i Aten i tillägg till linjen Milano - JFK med A380. Nedan visas de 10 största flygbolagen mätt i ökat antal envägsstolar sommaren 2017 jämfört med 2016. 

B2

Nätverksbolagen har svårt att bidra till att utveckla marknaden på Nordatlanten. De största flygbolagen i USA lägger sin energi på att motarbeta Norwegians och Emirates trafik till USA i stället för att etablera egna lågkostnadskoncept. Lågkostnadsbolaget Jetblue har inte annonserat några planer på trafik till Europa. Lågkostnadsbolaget WestJet från Kanada reducerar trafiken till England jämfört med förgående år. Lågkostnadsbolaget Air Canada Rouge flyger på London och planerar en ny linje till Frankfurt. Från Kanada flyger också charterbolaget Air Transat på 27 destinationer i Europa.
 
Lufthansa startade trevande med sitt lågkostnadskoncept på långdistans under varumärket Eurowings under vintern 2015/2016. Två A330 flög från Köln med besättningar från Sun Express Deutschland, ett bolag som ägs tillsammans av Lufthansa och Turkish. Starten kantades av problem och förseningar. Under 2016 stabiliserades verksamheten och flottan ökades till 6 A330. Från 2017 flyger Eurowings med sju A330 till främst turistdestinationer i Asien, Afrika och Västindien samt till Miami, Orlando, Las Vegas och Seattle i USA. I januari 2017 flög 188 000 passagerare med Eurowings långdistans. Produkten består av de tre klasserna Basic, bara biljett, Smart, ekonomiklass samt Best, en premiumklass. Affärsmodellen innebär bara non stop trafik för att inte inkräkta på Lufthansas nätverkstrafik. Lufthansagruppen består av de fem flygbolagen Lufthansa, Swiss, Austrian, Eurowings och Brussels Airlines samt ägarintresse i Sun Express. Brussels Airlines förväntas gå upp i Eurowings.
 
I mars 2017 lanserade International Airlines Group IAG äntligen sitt nya lågkostnadsbolag för långdistanslinjer med namnet Level för att kunna möta Norwegians expansion på IAGs hemmamarknad. Bolaget baseras i Barcelona där IAGs lågkostnadsbolag för kortdistanslinjer Vueling har sin huvudbas. Vueling kan därmed ansluta med europatrafik till och från Level. Man startar i liten skala i sommar med två A330-200 flygplan bemannade med besättningar från Iberia och flyger på Los Angeles, San Fransisco, Buenos Aires och Dominikanska republiken. Produkten har två klasser, premium och ekonomi, där olika tjänster kan köpas till. De långsiktiga planerna för Level är en flotta på över 30 flygplan. IAG består därefter av de fem flygbolagen British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling och Level.
 
Air France-KLM har lanserat arbetsnamnet Boost för sitt lågkostnadsbolag för långdistanslinjer. Starten är planerad till hösten 2017 med A320 för medellånga linjer. Därefter planeras med A340-300 sommaren 2018 och A350-900 under 2019. Förhandlingarna med pilotföreningen som har möjlighet att blockera alla förändringar i affärsmodellen är komplicerad. Det nya bolaget ska inte ha fler än 18 mellandistansflygplan och 10 långdistansflygplan. Flygplanen ska bemannas av Air France piloter enligt arbetskontrakten. I förhandlingarna nämns kostnadsbesparing på 15 procent genom olika kompromissförslag. Kostnadsbesparingen för kabin sägs bli 40 procent vid upphandling till marknadspriser. Fortsättning följer.
 
Norwegian har enligt anna.aero seglat upp till världens största flygbolag inom segmentet ”Lågkostnad Långdistans”, alltså flygningar på över 4 500 km, före Air Asia X i Malaysia. Till sommaren 2017 flyger Norwegian ett 50 tal linjer från Stockholm, Köpenhamn, Oslo, London, Paris och Barcelona till 9 destinationer i USA. Till detta kommer 10 nya linjer med B737-MAX-8 mellan Cork, Shannon, Dublin, Belfast och Edinburgh på Brittiska öarna till USAs östkust, Stewart 90 minuter från New York, Providence, 90 minuter från Boston och Bradley, två timmar från New York och Boston. Upplägget påminner om Ryanairs strategi att flyga på sekundära flygplatser. Ryanair flyger redan på de fem destinationerna på Brittiska öarna varför ryktena om anslutningsavtal mellan Norwegian och Ryanair inte kan uteslutas. Introduktionspriserna på låga 69 pund lär ha tagit slut fort. Den finansiella konsekvensen för den snabba expansionen är att nettoskulden har ökat till 21 miljarder NOK.
 
SAS tar det försiktigare och ökar antalet stolar sommaren 2017 med 9 procent mellan de tre Skandinaviska baserna och sju destinationer i USA. Några planer på ett lågkostnadsbolag för långdistans har inte nämnts i arbetet med att registrera ett nytt flygbolag med AOC i Irland. Fördelen med att skynda långsamt är att SAS har en stark balansräkning med en nettofordran i stället för en nettoskuld. Nackdelen kan vara att SAS kommer för sent in och missar marknaden. 

Det kan bli trångt på Nordatlanten i sommar. Om marknaden finns så kan priskonkurrensen resultera i att linjerna blir olönsamma. Med en nyckfull president i USA, nationella strömningar mot frihandel, fortsatta terrorhot och en allmän politisk osäkerhet i världen kan marknaden kollapsa. Bäst att vara flexibel och sitta nära nödutgången.

Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hvem har koll...
Skrivet av Leif, 2017-04-04 21:02:04
Interessant at nicket Trøttsamt har bättre koll på SAS enn artikkel-forfatteren. Men det er jo fordi han arbeter på SAS....nu.
Anmäl inlägget
Kollaps
Skrivet av Nordatlanttrafiken, 2017-03-31 19:27:07
Det här var en ganska tramsig krönika. Nordatlanttrafiken har expanderat oavbrutet sedan mer än 50 år tillbaka oavsett president och en mängd aktörer flyger. Prat om en kollaps är trams!!!
Anmäl inlägget
Skrivklåda
Skrivet av Tröttsamt, 2017-03-31 18:55:07
Det känns som om Lars Brynielsson glider utanför sitt kompetensområde som var SAS för 15 år sedan. Det här har han inte särskilt god koll på. Han försöker segmentera USA-marknaden på ett sätt som blir helt fel. Han tittar bara på en liten liten del av helheten. Nämligen den han förstår. Ointressant analys tyvärr.
Anmäl inlägget
Atlanten
Skrivet av bobbo, 2017-03-31 17:21:24
Har dom flyttat Gotland till atlanten?
Anmäl inlägget
Frekventare flighter?
Skrivet av Rauken, 2017-03-31 11:00:34
Kommer SAS att utöka flygningarna till Gotland i sommar?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev