Skriv ut  

BRA blir ett turbopropflygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 april 2019
Avro-maskinerna försvinner. Men BRA räknar med att kunna hålla uppe i stort sett samma kapacitet som idag, trots att flygplansflottan närmast halveras. Stöd från passagerarna har medverkat till att flygbolaget vågat ta steget.

BRA
BRA ATR 72
 
Jetmaskinerna ut. I sig är det inte ett särskilt ovanligt besked från BRA, förnyelsen av jetflottan har varit på gång i många år. Men denna gång är beskedet att de inte ska ersättas av de A220, tidigare Bombardier C-serien, som beställdes redan 2011 och där leveranserna skjutits upp gång på gång.

Det innebär att BRA redan i slutet av 2020 av allt att döma övergår till en ren turbopropflotta. Men trots att flygplansflottan därmed minskas med ett tiotal maskiner räknar flygbolaget med att kunna hålla i stort sett hela det nuvarande linjenätet igång. De mest dramatiska förändringarna sker redan nu i och med att linjen mellan Jönköping och Bromma läggs ner i juni och att trafiken till Östersund reduceras från en daglig tidtabell till flygningar torsdag – söndag. 

– Vi räknar med att kunna växla upp flygningarna med våra ATR-maskiner för att täcka bortfallet. Någon avgång här och där kan försvinna men på det stora hela ska vi kunna hålla dagens kapacitet igång, säger kommunikationschefen Jim Hofverberg till Flygtorget.

Det är främst de tunga linjerna från Bromma till Göteborg, Malmö och i viss mån Umeå där förändringen blir tydlig. Frekvenserna där har till största delen flugits med AVRO som har 112 stolar ombord och de byts nu alltså till 72 stolar ATR72. Samtidigt ökar flygtiden något, med cirka 10-15 minuter.

– Vi har ställt frågan till våra resenärer om hur de ser på den något längre flygtiden. Det visade sig att upp mot 70 procent utan vidare accepterar det om de vet att de flyger i ett klimatsmart flygplan som våra ATR72. Med de svaren vågar vi ta de här stegen.

Samtidigt ska BRA intensifiera informationen om vad ATR72 är för ett flygplan och dess miljöpåverkan i förhållande till andra flygplanstyper. Över huvud taget har BRA ett tydligt miljöarbete med klimatkompensation för alla utsläpp, möjligheten för passagerarna att välja biobränsle, flygbolaget är miljöcertifierat och köper utsläppsrätter via EUETS.

– Trots det betalar våra inrikesresenärer dubbelt så mycket statlig flygskatt för en kortare tur- och returresa jämfört med många europaresenärer, säger Geir Stormorken, VD för BRA.

I takt med att Avro-maskinerna fasas ut kan det bli aktuellt att ta in ytterligare någon ATR72 i flottan. Men det är inte förrän efter 2020, när effekterna av den nya flottan går att analysera, som nya beslut om framtiden ska fattas.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hmm
Skrivet av Upp, 2019-05-03 20:11:48
SAS har snart strejkat sig ur svensk inrikesmarknad o Norweigan är på balanserar på konkursens rand. Tror BRA har 50/50 chans att lyckas i GBG. Finns gott om Sossar kommunister o Miljömuppar i GBG som gärna flyger gröna flygningar som är fullt ut klimatkompenserade.
Anmäl inlägget
Början på slutet
Skrivet av Bulten i Bo, 2019-05-03 08:35:35
Detta är nog slutet både för BRA och Bromma. Jag tror att det blir svårt att konkurrera med SAS och Norwegian på Göteborg och Malmö linjerna med turbopropp. Miljömupparna kommer att hinna att förstöra mycket av Sveriges inrikesflyg innan klimatbluffen är avslöjad.
Anmäl inlägget
Fokkern fixar flyget....
Skrivet av Tyrone, 2019-05-01 17:40:53
.....
Hav förtröstan!
Krisar det med flyget finns alltid Amapola med sina garvade piloter i skinnpaj och Fokkrar.
Funkar i vått och torrt, kris och högkonjuktur.

Tyrone
Anmäl inlägget
Flygskatt
Skrivet av Moderat, 2019-05-01 17:25:14
Flygskatt introducerades av den Borgerliga regeringen. Den första juli 2008 belastades flygbränslet med skatt. Det var början till nuvarande flygskatt för kommersiell trafik.
Anmäl inlägget
steg 1 mot att lägga ned bromma
Skrivet av aston, 2019-05-01 06:12:59
Jag tror att miljö vänstern iom införda flygskatter
gjort detta som en tidig del av att lägga ned bromma. Nu försvann mkt pax. Inga jetplan.
Om ngt år har stommen i brommas portfölj av pax minskat så pass mkt att bromma går med förlust.
Då läggs bromma ned . Bostäder kan till sist byggas av miljö vänster lobbyn...
Tack vänstern :(
Anmäl inlägget
30 år med ATR72
Skrivet av ABC@Urban, 2019-04-30 23:20:24
I oktober tror jag det blir 30 år sedan Finnair introducerade ATR72... Dom tycks ganska nöjda även om produktionen nu sker via underleverantörer.
Anmäl inlägget
Slutet
Skrivet av Per, 2019-04-30 22:10:31
Brukar inte denna typ av åtgärder signalera början på slutet?
Anmäl inlägget
Dash
Skrivet av Dan, 2019-04-30 20:00:05
Dash är ”bra” om man är pilot flying men en mardröm för CC och pax
Anmäl inlägget
Propjet
Skrivet av Q400, 2019-04-30 16:45:59
Dash 8 Q400 mycket bättre än ATR72.
Anmäl inlägget
@urban
Skrivet av Tina, 2019-04-30 14:27:42
Sluta tönta dig. ATR har flugit i årtionden utan att kallats för spyfluga! Det kommer inte att kallas det framöver heller! Lovar!
Anmäl inlägget
ATR
Skrivet av ATR , 2019-04-30 14:23:40
ATR är framtiden i Sverige. Svensken vill inte ha snabbare och tystare flygplan utan grönare. Slippas ha flygskam och flyga ned redan klimatkompenserad biljett! Jet är historia i svenskt inrikesflyg under många år framöver!
Anmäl inlägget
ATR är ingen alternativ
Skrivet av Urban, 2019-04-30 12:30:47
Det kommer de som flyger upptäcka
en blåsig dag. Kommer kallas "spyflugan".
Anmäl inlägget
AVRO
Skrivet av Sir, 2019-04-30 11:50:20
Cityjet kommer med några AVRO och stöttar BRA.
Träningen av BRA flight deck är redan igång.
Anmäl inlägget
Back to basic
Skrivet av Sura Sune, 2019-04-30 10:51:39
Att sluta flyga Jet på BRA är ju att vrida klockan 30-40år tillbaka.
Nej detta är underlag för tapp av pax.
Minns gärna varför SAAB2000 ej vart ngn succe i USA mfl länder.
Jo ett haveri i USA på en ATR42 skapade en debatt att turbopropp flygplan var "farliga" då.
Folk vägrade mer eller mindre att flyga dito plan. Det var ju då Brasilanska jet commuterplan ägde dito marknad i måååånga år och kanske även till viss del idag med.

Anmäl inlägget
Inte konkurrenskraftigt...
Skrivet av Dragan, 2019-04-30 09:15:18
BRA kommer ha stora utmaningar framöver med en inrikesmarknad som affärsområde där passagerarna lutar mer och mer att resa med tåg. Konkurenterna inom flyget har större/bekvämare och snabbare flygplan med en marknad utanför Sverige att hämta in pengar ifrån. Hoppas då Bromma är ett starkt nog säljsargument!
Anmäl inlägget
BRA BRA
Skrivet av ZEKE, 2019-04-30 08:55:51
BRA att man nu tydligen fått en ledning som har någon form av ekonomiskskolning och som fattar vad man BRA håller på med för affär.
Kör hårt och sätt in jet igen när det finns lönsamhet för å flyga det lönsamt.
Anmäl inlägget
BRA och A220
Skrivet av Mr €, 2019-04-30 08:53:09
BRA kan wetleasa Air Baltics moderna A220's för MMX, GOT samt även klämma in flygningar till OSL, HEL och CPH då de kan få slot tider för att inte släppa in något nytt "Linjeflyg" som kan plocka russinen ur kakan, tex Widerös nya ERJ190E2'or där de kan placera 6-8 av dessa på Bromma och ge BRA vissa bekymmer.
Anmäl inlägget
BRA/SAS
Skrivet av ABC, 2019-04-30 08:39:39
Jag har inget emot prop. Men jag förstår inte BRAs retorik. På vilket sätt är de ATR72 som BRA använder mer miljövänliga än de ATR72 som SAS använder?
Anmäl inlägget
BRA jobbat
Skrivet av Flitig resenär , 2019-04-30 08:23:30
Starkt jobbat av BRA att satsa på moderna klimatsmarta flygplan som håller Sveriges avlånga land levande, jag är övertygad om att detta är rätt väg att gå, vi måste ha ett fungerande flyg för att inte bli helt utkonkurrerade av andra länder och även givetvis för att Sverige och dess invånare ska kunna transportera sig snabbt och smidigt. Jag önskar BRA lycka till och hoppas att inte regeringen sätter mer käppar i hjulet för flygbranschen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev