Skriv ut   Tipsa en vän  

BRA planerar för jettrafik efter Avro

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 juli 2019
I mars nästa år är Avro-epoken i BRA slut. Men det är inte detsamma som att jettrafiken försvinner för gott. En alternativ lösning är på väg.

I dagarna lämnade ytterligare en Avro-maskin BRA’s flygplansflotta. Det var SE-DSY, en RJ-100 med 24 år på nacken som nu gjort den sista landningen i linjetrafik på Bromma. Den följs sedan av i princip en maskin i månaden fram till mars nästa år då epoken Avro är över i BRA.
Men det betyder inte nödvändigtvis att BRA därmed också upphör med jettrafiken för all framtid. Visserligen är det nu ATR 72 som nu blir ryggraden i flottan, en omställning som framför allt kommer att märkas på de tunga linjerna från Bromma till Göteborg, Malmö och Umeå där flygtiderna blir 10-15 minuter längre.

– Vi har ställt frågan till våra resenärer om hur de ser på den något längre flygtiden. Det visade sig att upp mot 70 procent utan vidare accepterar det om de vet att de flyger i ett klimatsmart flygplan som våra ATR 72. Med de svaren vågar vi ta de här stegen, sa Jim Hofverberg, informationschef på BRA till Flygtorget tidigare i år.

BRA har dessutom nyligen kommunicerat med bonuskunderna inom BRA Vänner och skriver att flygplansflottan ska kompletteras med moderna jetflygplan.

– Ja, det gäller i första hand linjerna till Malmö och Göteborg där vi även i framtiden ska erbjuda jettrafik. Men det blir inte i egen regi. Vilken lösning som blir aktuell är något vi arbetar på just nu och eventuellt kan ha ett svar på efter sommaren, säger Jim Hofverberg. 

Det kan också bli tal om att ta in ytterligare ATR 72 i flottan. Även det beslutet ligger ett stycke in i framtiden, när effekterna av de utfasade Avro-maskinerna är klar. 





Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@FI WX
Skrivet av Josh, 2019-07-08 23:15:31
Har inte CityJet CRSs? Eh, jo, 25 stycken CRJ900 (inga 700). Embraer dock ej, ännu... många rykten om att de kommer att ersätta Cityjets gamla Avros.

CRJ kommer dock aldrig att kunna flyga på Bromma då banan är för kort för en CRJ i praktiken.
Anmäl inlägget
@Kaptenen
Skrivet av Pax, 2019-07-08 09:46:58
@Kaptenen Håller med, framtiden i svensk inrikesflyg är lågprisbolag från utlandet.
Svenskt inrikesflyg är snart ett minne blott.
Anmäl inlägget
@pnf
Skrivet av FI WX, 2019-07-07 20:30:44
CityJet har inte CRJ eller Embraer.
Anmäl inlägget
Framtiden är inte 4-eng jet...
Skrivet av Kaptenen, 2019-07-07 14:02:27
Är det bara gammal Malmö Aviation personal som är här inne och kommenterar?
Anmäl inlägget
Facket
Skrivet av SPF Medlem, 2019-07-06 12:22:38
Så BRA sparkar sina medarbetare på JET sidan, crew från gamla Malmö Aviation med vettiga avtal och löner. Och vill ersätta med inhyrd kapacitet från något mer eller mindre (o)seriöst bolag som förmodligen startar upp utan kollektivavtal?
Anmäl inlägget
Underlev.
Skrivet av Pnf, 2019-07-06 10:31:05
Air Baltic A220
Nordica CRJ700 / EMB
Cityjet CRJ700 / EMB

Vad tror ni? Jag hoppas på A220.
Anmäl inlägget
Alternativ....
Skrivet av Dragan, 2019-07-06 09:36:43
Jag tror dessvärre inte BRA har så mycket alternativ än ”billiga” ATR:er då kassan minskar stadigt.
Anmäl inlägget
Atr
Skrivet av Md80, 2019-07-06 07:28:43
Håller helt med. Är en frekvent resenär med BRA till MMX. Då allt annat är borta i service, som inte har med smidigheten att flyga från Bromma. ( läs flygplatsen ) sätter man in ATR 72 så blir det sista spiken i kistan som kommer göra att är Arlanda som gäller för mig o h säkert många fler än BRA verkar tro.
Anmäl inlägget
Atr
Skrivet av Jet, 2019-07-05 21:48:22
ATR vad ett hemskt flygplan, varför konst är mycket gammal design och långsam.
Anmäl inlägget
Först bort sedan kanske tillbaka...
Skrivet av ABC, 2019-07-05 01:13:37
Först tar man bort alla jet, sedan avvaktar man resultatet och sedan kanske man hyr in jet om kundbortfallet av högpriskunder blir för stort. Allt handlar om kundernas verkliga reaktion. Sedan har jag svårt att förstå hur BRA har en mer klimatsmart ATR72-600 än andra flygbolag med samma flygplanstyp?
Anmäl inlägget
Minskad intäktsbas
Skrivet av Stammis, 2019-07-04 22:11:59
Har sen drygt 15år pendlat med Malmö Aviation och nu BRA från Malmö, jag kan bara säga som stamkund att jag inte kommer flyga ATR i peaktid , förstår att man kör med det mitt på dan. Jag köper tid genom att åka till Bromma, med ATR så blir det SAS till Arlanda, samma tid till jobbet i Kista och får jag eurobunus :). Utan Jet mindre pengar att tjäna för BRA. Grattis SAS och Norwegian.
Anmäl inlägget
Cityjet,
Skrivet av Norge, 2019-07-04 22:07:31
med embraer ??
Anmäl inlägget
Fixa jet
Skrivet av PutteP, 2019-07-04 20:13:32
Flyger ofta Malmö - Bromma. Kommer inte flyga bullriga propplan. Blir SAS, Norwegian tills BRA tänkt om.
Anmäl inlägget
70/30
Skrivet av Gh, 2019-07-04 17:23:50
Att 30% inte är nöjda med prop är oroväckande. Men det ör väl därför man väljet att hitta en snnan lösning på jet operationen.
Anmäl inlägget
Jettrafik
Skrivet av Patric, 2019-07-04 15:42:23
Är väl så att man lägger den trafiken på underleverantörer isåfall eftersom man som flygbolag gått ut med att satsa på ATR. Simple as that
Anmäl inlägget
När 70 tycks låta mycket...
Skrivet av Jet4ever, 2019-07-04 15:06:04
Älskar att man vill få att "upp mot 70% accepterar" skulle vara något positivt. Det betyder i realiteten att var tredje resenär inte accepterar det. Lycka till BRA!
Anmäl inlägget
Inte så BRA.
Skrivet av Jan Jogenstedt, 2019-07-04 13:18:02
Alltså...
Inte ett ord om C100/300 eller Airbus 220.........
Det betyder att det som var den direkta orsaken till att helvetet bröt ut på Bromma inte längre är aktuellt.
Alla ombyggnader och vräkningar och uppgradering och otrivsel som Swinavia stått för livligt påhejad av Bra var för intet.
Åter igen får man väl säga:
Swedavia... Vilket jävla skämt.
Anmäl inlägget
A220?
Skrivet av Markus, 2019-07-04 11:14:09
Men har BRA helt avbeställt sin order på A220 (det som tidigare hette CSeries) eller är ordern bara fryst?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev