Skriv ut  

Debatt: Vi tror på nya, moderna Bromma flygplats

Debatt, Redaktionen, den 23 oktober 2019
Bromma behövs och kan inte ersättas med ett mer eller mindre utbyggt Arlanda. Det menar Geir Stormorken, VD för BRA i ett debattsvar på utspelet från regeringen om att stänga Bromma i förtid.

BRA
BRA
 
Bromma behövs – det är hela Sveriges flygplats.
Vi har trafikerat Bromma under lång tid och lärt känna våra resenärer. De är i stor utsträckning människor som arbetspendlar, driver företag i våra regioner och reser mycket i jobbet. Många av dem vittnar om att det är just Brommas läge som gör det möjligt för dem att bo kvar ute i landet och ändå lösa livspusslet utan att flytta till Stockholm. För alla dessa människor är inte Arlanda ett alternativ, oavsett hur många landningsbanor som byggs i framtiden. Vi ska komma ihåg att resenärerna på Bromma oftare bor ute i landet än i Stockholm, flygplatsens framtid är alltså en angelägenhet för hela riket. Statliga Swedavia moderniserar dessutom just nu flygplatsen för 1, 5 miljarder.
 
Bromma är viktigt för Stockholmsregionen.
En huvudstads konkurrenskraft avgörs i stor utsträckning av hur goda kommunikationer och hur modern infrastruktur som erbjuds. Stockholm behöver en citynära flygplats som en förlängning av kollektivtrafiken för att stå sig i konkurrensen med andra huvudstäder när bolag tittar på var man ska placera huvudkontor och bedriva verksamhet. Kista, Solna och Sundbyberg som ligger nära Bromma har utvecklats starkt. Tvärbanans nya station på Bromma Flygplats kommer att invigas 2020.

Bromma ger Sverige ett konkurrenskraftigt inrikesflyg
För människor som behöver och använder inrikesflyg är konkurrens på de olika linjerna viktig. Det håller prisbilden på en rimlig nivå och säkerställer en attraktiv tidtabell. De flesta vet vad som händer med biljettpriserna och med tillgängligheten när en ort trafikeras av fler än ett flygbolag, kan lätt hålla med om att skillnaden blir enorm.

Bromma säkerställer ett hållbart inrikesflyg
Vi som svenskt flygbolag arbetar sedan länge systematiskt med att minska vår miljöpåverkan. Vi har investerat i marknadens mest bränsleeffektiva och därmed klimateffektiva flygplansflotta. Våra ATR 72-600 turbopropeller bullrar mindre än jämförbara flygplan och flyger så pass lågt att deras klimatpåverkan inte behöver räknas upp med den så kallade ”höghöjdsfaktorn”. Från 2020 kommer 70 % av vår flygtrafik bedrivas med dessa flygplan. Vi arbetar även för att öka inblandningen av hållbara biobränslen i våra tankar och klimatkompenserar för 110 % av våra utsläpp av växthusgaser. Swedavia som äger och driver Bromma flygplats har dessutom ett miljöarbete i absolut internationell toppklass och säkerställer att hela resans klimatpåverkan blir så låg som möjligt.

Utan Bromma förlorar Sverige nationell och internationell konkurrenskraft och begränsar livsvalen för människor
Vi som idag står för 95 % av flygtrafiken på Bromma har inte förutsättningar att flytta vår verksamhet till Arlanda. Det innebär att om Bromma flygplats försvinner så försvinner 30 % av den svenska inrikesflygtrafiken. Orter som helt kommer att tappa flygförbindelse till Stockholm blir Växjö, Halmstad, Kristianstad och Trollhättan. Orter som helt kommer att förlora konkurrens på flyglinjen blir Ronneby, Kalmar, Sundsvall, Östersund, Visby och Ängelholm.
 
Vi menar att det är huvudlöst att tidigarelägga stängningen av den flygplats i Sverige som redan nu är navet för ett hållbart inrikesflyg, säkerställer tillgängligheten i Sverige och dessutom kan bli en helt grön flygplats med elflyg i framtiden. Svensk forskning ligger i framkant och vi tror på elflygets möjligheter att ta över kortare flyglinjer redan inom några år. Då skulle Bromma flygplats passa som föregångsflygplats och Sverige skulle kunna visa på ett ledarskap inom omställningen till ett fossilfritt inrikesflyg.

Vi tillhandahåller ett modernt, ansvarsfullt och hållbart inrikesflyg med Bromma som nav och vi hoppas få fortsätta utveckla det även in i framtiden.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda ligger bättre till
Skrivet av ATC, 2019-10-25 17:44:35
Om man stänger Bromma behöver inte trafik till Arlanda ta hänsyn till trafik till o från Bromma , vilket ger effektivare trafikflöden för all trafik = mkt bättre för miljön.
Anmäl inlägget
Transfer
Skrivet av Lucas , 2019-10-24 20:28:12
Om Bromma var till för flyg till och från Stockholm borde inte BRA få ha transferpax. Att nån från Sundsvall ska byta flyg i centrala Stockholm på sin väg till Ängelholm är trams.
Anmäl inlägget
Bromma är en grön lunga!
Skrivet av Max Power, 2019-10-24 10:17:58
Flyget är det mest effektiva sättet att resa - över en viss distans! Att ta bort Bromma flp är en permanent åtgärd. Vi behöver en bra cityflygplats - framförallt när flyget också blivit det mest miljöeffektivaste sättet att resa, vilket ser ut att kunna ske inom inte alltför lång framtid.
Sen kan man också ifrågasätta nyttan och glädjen av att ytterligare förtäta och utöka City, som bostäder på Bromma skulle göra. Jag ser inte fram emot den trafikinfarkten.
Anmäl inlägget
BMA och svårigheter
Skrivet av Mr €, 2019-10-24 10:09:34
Marken är så värdefull för Stockholm att bebygga och få in skatteintäkter, dock måste man då lösa trafiken med en motorväg till Alvik/Essingleden och de som bor i hus som då rivs få nya på Brommafältet. Ett annat problem är Arlanda och dess bristfälliga ledning samt allmäna konkurrenskraft mot utbyggda och uppfräshade CPH,OSL, HEL. Många tår med politiskt inflytande att trampa på innan det är klart.
Anmäl inlägget
Miljökraven talar för Bromma för all framtid
Skrivet av Erik, 2019-10-24 09:46:30
De flesta flygningar till/från Bromma är till orter söder om Stockholm. Dessa flygningar bli alltså ca 40 km kortare per flygning i jämförelse med Bromna. Till detta kommer att resenärerna får en kortare marktransport i Stockholm. Miljöskäl talar för Bromma.

Stockholmområdet har många outnyttjade markområden att exploatera. LONDON SOM JÄMFÖRELSE, ANLADE FLYGPLATS INNE I STADEN (London City aiport) och i Stockholm hänger politikerna inte med i utvecklingen.
Anmäl inlägget
Bromma är landets mest hållbara flygplats
Skrivet av Boende Traneberg, 2019-10-24 09:33:58
Enbart ett fult spel mellan S och MP (i samma regering) ligger bakom detta knäppa utspel om att offra Bromma för att ge Arlanda en ny landningsbana. El och förnybart flyg gör Bromma snart unikt och inget kan kommensera 3 mils extra avstånd( plus längre flygsträcka från södra Sverige.
Anmäl inlägget
Andra bolag?
Skrivet av Pierre, 2019-10-24 07:08:14
Andra bolag tycks klara att bedriva inrikestrafik från Arlanda. Bra hotar att lägga ner flyglinjer. Ok. Då kan andra ta över dom.
Anmäl inlägget
Bromma borde bli som Säve flygplats
Skrivet av Anonym , 2019-10-23 18:59:24
Bromma flygplats borde bli som Säve flygplats i Göteborg & ej ha ha passagerflyg. Utan endast 112 verksamhet (helikopter/flyg) pilotutbildningar ambulans polis kustbevakningen etc
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop