“Vi är medvetna om att vi gjort misstag”
Det bekräftade Boeings vd Dennis Muilenburg i ett uttalande i går. Till del är det en omsvängning och en betydligt mer ödmjuk inställning från flygplanstillverkaren än vad som präglade uttalandena i början av det som sedan dess utvecklats till en enda lång mardröm.
Omställningen beror av allt att döma dels på den nyligen publicerade haveriutredningen om Lion Air-kraschen för exakt ett år sedan, den 29 oktober 2018, dels på det faktum att vd:n idag är kallad till ett förhör i den amerikanska senaten. Haveriutredningen slår fast att mjukvaran i avioniken ombord på det blott tre månader gamla flygplanet är den främsta orsaken till olyckan. Det var de så kallade AoA-sensorerna, Angel of Attack, som gav fel avläsningar av höjd och fart och larmade om risk för stall. Då trädde det omtalade MCAS-systemet i funktion genom att pressa ner nosen på flygplanet. Det hela utvecklade sig till en kamp mellan piloterna och tekniken som piloterna, efter att MCAS aktiverats 25 gånger, till slut förlorade.
Det är ett händelseförlopp som Boeing numera accepterar och tar ansvar för.
– Sedan olyckan har B737MAX och mjukvaran ombord gått igenom ett hittills oöverträffat antal tester och analyser. Det handlar om hundratals simulatorkörningar, 814 testflygningar med det nya, utvecklade systemet, regelanalyser av tusentals dokument och certifieringsprocesser med myndigheter och fristående konsulter, skriver Dennis Muilenburg i ett uttalande inför förhöret.
De konkreta förändringar som Boeing nu menar ska kunna häva flygstoppet, gäller framför allt informationsöverföringen mellan just AoS-systemet och MCAS. I fortsättningen ska MCAS analysera information från båda AoA-sensorerna innan den aktiveras, inte bara en som var fallet innan kraschen i Indonesien. Dessutom blir det bara en reaktion från MCAS, inte upprepade, vilket gjorde att piloterna ombord på Lion Air var tvungna att släppa allt för att ”slåss” mot systemet. Slutligen ska det numera också vara möjligt att koppla bort MCAS och ta manuell kontroll över flygningen.
– Ändringen i mjukvara kommer att förhindra ett en liknande situation någonsin uppstår igen.
Dessutom uppdaterar nu Boeing alla manualer och instruktioner för pilotträning på flygplansmodellen. Bristen på heltäckande information från Boeing kring MCAS-systemet har kritiserats hårt av pilotorganisationer runt om i världen.
– Vi har lärt oss och lär oss fortfarande från de här olyckorna. Vi vet att vi gjort fel och misstag. Det är något som är vår sak att ställa till rätta och det gör vi. Vi gör allt i vår makt för att öka säkerheten i våra flygplan och i hela industrin och förebygga att en olycka som den här uppstår igen, avslutar Boeings vd uttalandet som också kommer att läsas upp i senaten.