Featured article image

Kastrup tappar när svenska inrikesflyget minskar

Publicerad den 12 november 2019
Kommentarer
Nu slår den vacklande svenska inrikestrafiken också mot Kastrup. Linjen till Stockholm har tappat stort under året.
Kastrup

Kastrup
 
Inrikesflygtrafiken fortsätter att minska i Sverige. De senaste siffrorna från Swedavia visar en sammantagen nedgång på åtta procent för de tio statliga flygplatserna. En av de två flygplatser som tappat mest är Malmö som backat tio procent hittills under året och så mycket som 12 procent under oktober månad. Det är en av orsakerna till att Norwegian nu väljer att stänga sin trafik mellan Stockholm och Malmö från januari nästa år.
 
Men den minskande svenska inrikestrafiken märks också på Kastrup och linjen därifrån till Stockholm. Det är en linje som traditionellt tillhört en av SAS mest lönsamma, särskilt som den ingår i den så kallade Skandinavientriangeln och matar passagerare till hubben i Köpenhamn. Det är inte lika uttalat idag när antalet direktlinjer ut från Stockholm ökat vilket till del minskat behovet av transit i Köpenhamn.
 
Den har också kallats för den andra skånska inrikeslinjen då många väljer att använda en flygning via Kastrup som komplement till trafiken mellan Sturup och Stockholm. 
 
Nu visar den senaste statistiken från Kastrup att linjen till och från Stockholm tappat 7, 8 procent hittills i år. Alltså i nivå med nedgången på den svenska inrikestrafiken. 
Trots nedgången är Stockholmslinjen fortsatt den tredje största på Kastrup efter London och Oslo. Även de har ett minskat passagerarunderlag men inte i samma storlek som Stockholm: London gick ner med 1, 5 procent och Oslo med 1, 8 procent. Det finns också möjlighet att trafiken på sträckan mellan Kastrup och Arlanda återhämtar sig i takt med att allt fler av SAS långlinjer placeras i Köpenhamn.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Fritz Klyka
2019-11-14 17:25

Lite OT. Reser ofta till Thailand av familjeskäl. Tack Qatar Airways för linjen Göteborg-Doha. Benen GOT-DOH och DOH-BKK 6 tim vardera med en lagom bensträckare i DOH. Avg GOT på em, ank BKK vid lunch. Utmärkt transfer i DOH. Ännu ett skäl att undvika Öresdikets flygfält.

Kurt
2019-11-14 08:12

Lilla löjliga och misskötta ARN har inte en chans att bli ledande flygplats i annat än Sverige.

Kalle Flygare
2019-11-13 16:31

Skulle inte berlinare kräva av Lufthansa att få långdistans flyg när de äntligen får en flygplats som har kapaciteten?

Malle Flygare
2019-11-13 16:28

Om man nu ska resa till Peking från ARN går det alldeles utmärkt att flyg Air China mon-stop. Det har dom gjort under 30 år. Numera 6 eller 7 dagar i veckan.

sv DC-10
2019-11-13 12:10

Helt enig om att man väljer destination. Så om man ska flyga från Linköping (tråden handlar om regionala flygplatser) till en destination är flyga jet med KLM till AMS det naturliga valet. Hur skulle du lägga upp en sådan resa? Du tycker alltså att turboprop med SAS tvivelaktiga service via CPH som inte har samma utbud av linjer är ett bättre alternativ? Ja, vissa nöjer sig med skit….;)

Desmond
2019-11-13 11:50

Högst osannolikt att BER får ett bättre utbud än CPH för transfertrafik när den väl kommer igång. AMS är bra men har utmanande slotproblem. Nya WAW kanske är klart om 8-9 år.

Mr.SAS
2019-11-12 22:51

#klimatskeptikern.
En sak är säker och det är att SK995 till PEK aldrig flyger över ARN!

DC-10
2019-11-12 20:44

Man väljer väl inte flygbolag utefter vilket utbud som finns på en viss flygplats? Man väljer väl en destination? Finns den från Skandinavien så är ju AMS rena skiten!

Klimatskeptikern
2019-11-12 15:05

SAS försöker dra all långlinjetrafik till Kastrup vilket bl.a. innebär att en resenär från Arlanda först ska åka “baklänges” en timme till CPH och sen ta SAS-planet som på sin resa till Peking åker rakt över ARN. Känns lite som att ta planet till Luleå via Malmö.

Marcus
2019-11-12 11:36

Var hittar man denna statistik (från Kastrup/Danmark)?

sv Kalle
2019-11-12 11:21

Det behovet för de regionala flygplatserna med underlag har KLM redan tillgodosett via AMS, en flygplats med betydligt större utbud än vad CPH någonsin kommer att ha. Snart kommer dessutom Berlin få en storflygplats med större utbud än CPH inom 1h från södra Sverige. LOT satsar stort via Warszawa. SAS kommer inte få någon lönsamhet/lyckas i/med det upplägget som du drömmer om. Nä, transit i stor skala för svenskar via CPH tillhör historien.

Kalle
2019-11-12 10:30

SAS skulle också kunna få mycket med feeder-trafik till sina SAS flighter ut från Kastrup, från Sveriges regionala flygplatser, men de vill inte. Synd!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten