Skriv ut  

Krav: Ta bort MCAS från Boeings MAX-maskiner

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 november 2019
MCAS, säkerhetssystemet som är den direkta orsaken till MAX-haverierna med Lion Air och Ethiopian Air, ska tas bort. Det menar flygsäkerhetsmyndigheter i Kanada och får medhåll av FAA.

En del flygbolag börjar nu sätta in Boeings MAX-maskiner i flygprogrammen ett stycke in på nästa år, andra gör tvärt om och rensar ut dem ytterligare månader. Egentligen är det ingen som vet när – en del väljer att säga om – maskinen är tillbaka i luften igen. Allt pekar på att amerikanska Federal Aviation Administration, FAA, som fått mycket kritik för att ha gått i Boeings ledband när maskinen godkändes första gången, nu kommer att vara extremt noggrann innan det blir grönt ljus.

Samtidigt har enskilda länder tagit saken i egna händer och säger sig göra egna bedömningar och godkännanden, alldeles oavsett vad Boeing och FAA säger.

En av dem är Transport Canada, flygmyndigheten i Kanada, som nu helt sonika kräver att hela MCAS-systemet, alltså den mjukvara som orsakade de två krascherna tidigare i år, helt ska tas bort. Det gjordes i dagarna i ett öppet brev skickat till myndigheter i USA, Europa och Brasilien.
- Det är enda vägen framåt. Osäkerheten om hur systemet annars ska ”fixas” är alldeles för stor, heter det i brevet.

Något överraskande har Transport Canada fått ett visst mått av medhåll från FAA. Myndigheten menar att mjukvaran kan ifrågasättas ur ett flygsäkerhetsperspektiv och öppnar för en diskussion om den över huvud taget behövs ombord.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kvalificerad
Skrivet av LV, 2019-11-29 15:38:59
I det korta och långa - Boeing behöver att förvissa sig att vissa kunder är tillräckligt kvalificerade, att kunna flyga deras produkter på ett säkert sätt.
Det finns flera haverier, som direkt visar att det är nödvändigt. Nödvändigt även för andra tillverkare.
Anmäl inlägget
Type rating
Skrivet av sv Mknas, 2019-11-29 11:34:53
Om MAX fick en egen certifiering, så kan man ändå flyga mixed MAX och NG.
Mixed är inget nytt. Med B767 och B757 flög vissa bolag mixed. Samma med Airbus A320 och A330.
Läs på!
Anmäl inlägget
Mknas
Skrivet av Mknas, 2019-11-29 10:26:49
Herregud, MCAS ær væl inget sækerhetssystem???
Och det ær inte heller något "anti-stall" system.

Enda anledningen till MCASær att flygbolagen krævde av Boeing att den nya/uppdaterade 737 ska ha samma certifisering / type rating som tidigare B737.....

MAX flyger perfekt utan MCAS men då blir det en ny Type rating och alla måste skola om sig till MAX och får sedan BARA flyga MAX eftersom man bara får flyga en flygtyp åt gången (ej militært).
Anmäl inlägget
MCAS Must Go
Skrivet av Regulator, 2019-11-29 08:30:01
Canadian Regulator Says MCAS Must Go Before Boeing 737 MAX Can Fly Again.

Roten till det onda MCAS enligt proffs!
Anmäl inlägget
Engine failure
Skrivet av Totte, 2019-11-28 17:07:39
Om pilot error utesluts helt så kan det aldrig vara pilot error om en motor havererar och piloten skevar åt fel håll och går i backen. Det är motortillverkarens fel.
Anmäl inlägget
MCAS
Skrivet av Frågande, 2019-11-28 15:47:46
Att påstå att MCAS, var den direkta orsaken till haverierna, är tyvärr helt felaktigt.
Läs den indonesiska haverirapporten, så visar den något annat. Den listar 9 (nio) olika orsaker till haveriet.
Den säger även, att om en av de orsakerna inte inträffat. Högst sannolikt hade haveriet inte heller inträffat. Jag undrar om det är bara jag som läst den rapporten?
Tyvärr, ser jag att alla airbus fans inkl.FT, verkar att bortse från den.
Anmäl inlägget
MCAS III
Skrivet av sv Mr €, 2019-11-28 15:25:53
Högst osannolikt att FAA kräver borttagning av MCAS. Om det var möjligt, hade FAA redan sagt till om det.
Finner det underhållande, att lösningarna på MAX problem finns här på FT
Anmäl inlägget
MCAS II
Skrivet av Mr €, 2019-11-28 14:38:06
Linkan har rätt, FAA godkände 737MAX som ett derivat av 737NG, om man tar bort MCAS uppför de sig olika i vissa unika flyglägen "wind-up turn", dock ska även FAA godkänna pilotträningsprogrammet. Om FAA säger att MCAS kan tas bort och ersättas med simulatorträning under samma Typ certifikat så är det möjligt. Saab 2000 hade liknande problem med olinjära spakkrafter och fick ett enkelt fly-by-wire höjdroder som löste problemet.
Anmäl inlägget
Den 27 november
Skrivet av sv Lars, 2019-11-28 14:28:54
Du ligger steget efter, med dina "nyheter".
De finns redan publicerade på forumet.
Anmäl inlägget
Den 27 november
Skrivet av Lars, 2019-11-28 13:21:03
"The FAA notified Boeing today that the agency will retain authority over the issuance of airworthiness certificates for all newly manufactured 737 Max aircraft," says the FAA in a statement. "This action is in line with administrator Steve Dickson’s commitment that the agency fully controls the approval process for the aircraft’s safe return to service."
Anmäl inlägget
Boeing vill att MAX skulle vara en vanlig B737
Skrivet av Linkan, 2019-11-28 13:12:36
MCAS behövdes för att Boeing inte skulle vara tvingade att certifiera MAX som en helt ny flygplanstyp, med allt vad det innebär.
MAX skulle vara en B737:a det var anledningen varför MCAS infördes i smyg.
Nu har FAA bestämt att Boeing inte längre själva kan godkänna sina ändringar. Allt godkännande av B737 MAX, varje individ, måste göras av FAA.
Boeing ville att MAX skulle vara en i huvudsak vanlig B737 vilket misslyckats.
Anmäl inlägget
Flygtorget
Skrivet av Frågande, 2019-11-28 12:19:48
Vilken källa åberopar ni, när ni skriver att det är ett myndighetskrav?
Anmäl inlägget
MCAS
Skrivet av sv Linkan, 2019-11-28 12:12:12
På vilka grunder gör du bedömningen att MCAS inte behövs? Kom nu inte dragande med haverierna, som grund för din "åsikt".
Om det hade varit så enkelt att bara ta bort MCAS. Då hade Boeing självklart gjort det.
Anmäl inlägget
MCAS
Skrivet av sv Mr €, 2019-11-28 12:07:10
Vad är det du skriver? Omöjligt att förstå. Du blandar ihop flera olika parametrar.
Det heter "envelope"!
Anmäl inlägget
MCAS
Skrivet av Mr €, 2019-11-28 11:01:04
Det är inte helt lätt regelmässigt då 737MAX är certifierad som ett derivat av tidigare 737 som har linjära spakkrafter i hela flygenveloppen under alla godkända vikter och tyngdpunkter. Ska 737MAX certifieras som nytt flygplan blir det en massa nykonstruktioner, enda chansen är justering av reglerna om hur linjära spakkrafterna måste vara i alla hörn av flygenveloppen för att kunna certifieras som en 737 variant under samma ursprungliga Typcert
Anmäl inlägget
Finns där av en anledning
Skrivet av Martin, 2019-11-28 10:56:39
Boeing hade inte haft MCAS om det hade behövts. Det är där av en anledning, dessutom hade detta spektaklet gått snabbare över om de bara hade kunnat ta bort det.
Anmäl inlägget
Skrota MCAS bästa förslaget hittils
Skrivet av Linkan, 2019-11-28 10:48:29
Det mest trovärdiga lösningen bort med MCAS och kräv obligatorisk simulator träning för de ändrade egenskaper som motorplaceringen åstadkommit.
Anmäl inlägget
Glömde
Skrivet av Biggles, 2019-11-28 10:35:23
Och sluta bygga dåliga konstruktioner som ens behöver MCAS!
Anmäl inlägget
Hurra äntligen förnuft!
Skrivet av Biggles, 2019-11-28 10:18:34
Bästa förslaget jag hört hitintills, ett säkerhetssystem som kraschar ska bort. Ge piloterna lite extra gnuggning i SIM istället så att dom hanterar och är medvetna om problemet.

Så löser setsiffrorna nog!
Anmäl inlägget
MCAS
Skrivet av DC-10, 2019-11-28 09:06:55
Det är inga krav som myndigheterna har ställt (ännu). Utan det är en enskild tjänsteman, på den Kanadensiska myndigheten. Som får ett visst medhåll från dylik på FAA.
Alltså - det är inte ett officiellt krav från myndigheterna.
https://viewfromthewing.com/canadian-regulator-says-mcas-must-go-before-boeing-737-max-can-fly-again/
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn