Skriv ut  

Inrikesflyget i fortsatt fritt fall

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 februari 2020
Det svenska inrikesflyget fortsätter att rasa. På de tio statliga flygplatserna är minskningen bitvis rekordstor, upp till 20 procent. I Malmö kan dessutom februari innebära nästa chock.

Januari är en erkänt svår månad för flygtrafiken. De färska siffrorna från Swedavia ger bevis för det och är en direkt fortsättning på utvecklingen förra året: Under hela förra året föll inrikestrafiken med nio procent och utrikes med 2 procent. Närmare var tionde resenär valde alltså bort inrikesflyget under 2019.

Det är en siffra som under januari månad i år är ännu större: 857 000 resenärer flög inrikes vilket motsvarar en minskning med 11 procent sedan samma månad förra året.

Den stora förloraren är Göteborg Landvetter som tappat var femte passagerare eller 20 procent av inrikesresandet. Swedavia analyserar inte vad tappet kan bero på men just mellan Göteborg och Stockholm har tågtrafiken ökat dramatiskt. Den andra stora förloraren Malmö kan komma att möta än mer bistra siffror om en månad när februari ska summeras: I slutet av januari stängde Norwegian trafiken dit från Arlanda vilket reducerar kapaciteten med cirka 3 800 stolar per år. Visserligen ska BRA och SAS öka det egna utbudet av stolar på sträckan men av allt att döma påverkas konkurrensen och troligen också biljettpriserna av att ett flygbolag försvinner.

En tydlig trend är att de dramatiska siffrorna när det gäller inrikesflyget i första hand rör storstäderna. Fem flygplatser i norr och söder har en betydligt mer behärskad minskning. Det förklaras enklast av att för människor i Kiruna, den enda flygplatsen med plus, Luleå, Umeå, Visby och Ronneby, är flyg det enda rimliga färdsättet för resor till Stockholm.

Passagerarsiffror inrikes
Den enda flygplatsen som uppvisar plusresultat är Kiruna: Med 22 481 passagerare under januari innebär det +3% under månaden. I övrigt är det enbart minusposter på de statliga flygplatserna.

Göteborg: 76 848 = minus 20%

Malmö: 66 210 = minus 18%

Östersund: 33 688 = minus 18%

Arlanda: 340 422 = minus 12%

Bromma: 135 732 = minus 9%

Umeå: 63 638 = minus 4%

Luleå: 80 479 = minus 4%

Visby: 22 611 = minus 3%

Ronneby: 14 923 = minus 2

De sammanlagda trafiksiffrorna för januari månad får lite hjälp av att utrikestrafiken fortsatt håller emot och inte minskar lika kraftigt som inrikes. 
Antalet utrikesresenärer vid Swedavias flygplatser uppgick sammanlagt till 1 813 000 under januari månad, vilket är en minskning med 3 procent jämfört med samma månad föregående år. 

När det gäller utrikes finns också fler plussiffror för månaden: Luleå, Umeå, Bromma och Göteborg ökade alla fyra på utrikesflyget.

Passagerarsiffrorna för januari på de övriga flygplatserna i landet är ännu inte sammanräknade. Det mesta talar dock för att utvecklingen är likartad även där.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sämre flygplats infrastuktur
Skrivet av Peter W, 2020-02-13 07:14:11
Landvetter och Arlanda har kass infrastruktur! Titta när man kommer fram till Arlanda, åkt härifrån i 30 år, fan man kör vilse hela tiden. Åker ofta till Landvetter för att gå på möte över dan från Arlanda och eller Bromma. Jag vill inte shoppa vid ankomst eller avgång, gå en 10 min extra för att komma till min taxi!! Varför ska det drabba mig som resenär? Det var bättre förr på Landvetter! Bromma börjar äntligen likna nått. Det måste gå snabbt på flygplatsen!
Anmäl inlägget
Oseriösa bolag?
Skrivet av @Linkan, 2020-02-12 12:14:36
@Linkan
Linkan vilka bolag är oseriösa menar du?
Är det alla bolag utom SAS, eller?
Anmäl inlägget
SAS har ökat sin trafik
Skrivet av Linkan, 2020-02-12 11:14:06
Minskningen är bland oseriösa flygbolag som med olika trix försökt ta marknadsandelar. De har misslyckats totalt.
SAS flyger vidare.
Anmäl inlägget
Flygbranschen väckte frågan
Skrivet av Pierre, 2020-02-12 11:01:51
Vi ska inte glömma att det var flygbranschen som själva väckte frågan om flygets klimatpåverkan genom att bedriva kampanj mot flygskatten. Det gjorde folk mer medvetna om flygets stora utsläpp. Skatten på inrikesresor är väldigt liten och motsvarar ju bara ca 4-5 % av snittbiljettpriset. Fluktuationerna i oljepris har t.ex. större påverkan på biljettpriserna. Men skatten ledde till flygbranschens kampanj, som gjrode folk medvetna! Branschen sköt sig själva i foten, som man säger.
Anmäl inlägget
Simma lugnt.
Skrivet av Fritz Klyka. , 2020-02-12 03:16:05
Vi lär nog snart se en ökning igen. Eller åtminstone en stabilisering. Stambanorna har snart slagit i kapacitetstaket och nattågen från Göteborg till Norrland försvinner innan årsslutet.
Anmäl inlägget
Ingen som tvingar någon
Skrivet av JTG, 2020-02-12 02:26:53
Folk har väl en egen vilja? Att tåg släpper ut mindre än flyget är ingen lögn oavsett hur man mäter, sen vad folk gör med den informationen är väl deras ensak?

Att inrikestrafiken på Landvetter minskar kraftigt är ju inte det minsta konstigt när det i princip enbart finns en inrikeslinje värd namnet - till Arlanda, som är en av få sträckor där tåget faktiskt är snabbare totalt. Hade man haft mer regelbundna förbindelser till andra städer från GBG hade statistiken kanske sett ljusare ut.
Anmäl inlägget
Tja
Skrivet av alo´so pf, 2020-02-11 17:53:28
Å sen bygger man Sälen... oj ojoj
Anmäl inlägget
Tåget skönmålas
Skrivet av Gh, 2020-02-11 14:51:51
Man skönmålar tåget. SJ tom smutskastar flyget i deras egna reklam. Men du kan fortfarande inte prata i telefon och använda bredband på tåget tillfredställande för kunna arbeta. Tåget har fortfarande problem med signalfel och långsamt gående tåg på spåret som ger förseningar.
Du måste dessutom ta dig in till centralstationen i stan där kaos råder och inga parkeringsplatser.
Anmäl inlägget
Inrikes kontra utrikes
Skrivet av Patric, 2020-02-11 14:12:04
Må hända att tågbiljetterna gått upp, men redenärer har väl också lärt sig att flyga till hubbarna i Europa. När det kommer till SAS finns ju Köpenhamn nära till hands, också i rätt riktning mot Europa
Anmäl inlägget
När började nedgången
Skrivet av Olle S, 2020-02-11 14:08:33
2019 var väl ett rekordår de första 4-6 månaderna, så därför är det kanske inte så konstiga siffror?
Anmäl inlägget
Röda stuglandet
Skrivet av thomas, 2020-02-11 14:06:49
Det är bara att inse Sverige ligger efter i infrastruktur, japanerna hade snabbtåg på 60 talet " kulan" Japan är lika långt med alla öar ca 200 mil, nu springs vi om på även teknikområden
Gör landet till ett sommar röda stugor land, med bara inrikestransporter häst och vagn, det är väl det mest miljövänliga Rösta på Miljöpartiet det vill väl alla. Fast det är klart då kan ju inte miljöpartister sko sig och ta pengar av andra, som skattebetalarna som går till jobbet varje dag.
Anmäl inlägget
Inrikes och politiker
Skrivet av Mr €, 2020-02-11 13:46:14
Kan vara att kommunpolitiker inte får resa till varandra och till Stockholm för att tigga pengar lika lätt som förut och ersatts med några menyer i ett statligt kommunalt SAP programvarusystem.
Anmäl inlägget
SJ:s reklam med 40.000
Skrivet av Stinsen, 2020-02-11 13:32:51
SJ har ju med en dåres envishet tjatat in att en flygresa = 40.000 tågresor. Detta har ju fastnat i folks medvetande trots att det inte stämmer. Man räknar inte in allt utsläpp som Banverket släpper ut. Naturvårdsverket säger 7-14 gånger mer och då räknar man inte bio-drivmedel. När ska detta tas upp i Uppdrag granskning eller Kalla Fakta?
Anmäl inlägget
Tummen upp
Skrivet av Gretas kille, 2020-02-11 11:57:58
Göteborg är ju en destination som man kan ta tåget snabbt och bra till.
Mao en bra utveckling i miljötider som dessa....
Anmäl inlägget
Sverige backar
Skrivet av Belend, 2020-02-11 11:48:54
Synd att se alla länder går framåt förutom Sverige som backar på alla hål.
Anmäl inlägget
Uppmuntra flygande
Skrivet av Jay, 2020-02-11 10:53:47
Folk får börja fråga sig om det är ett naturmuseum de vill leva i, eller i ett levande land där det finns arbetstillfällen och möjligheter. Absolut inte rimligt det som sker nu. Det behövs politisk aktion till att uppmuntra flygande.
Anmäl inlägget
Läs igen!
Skrivet av Reducerar, 2020-02-11 10:09:34
Läs igen!
Anmäl inlägget
Norwegians kapasitet ARN-MMX
Skrivet av Torolf, 2020-02-11 10:01:10
Norwegian hadde nesten 195 000 seter en vei ARN-MMX i 2019, ikke "3800 stolar", som artikkelen påstår.
Anmäl inlägget
Tråkig utveckling
Skrivet av Thomas, 2020-02-11 09:41:55
Mycket tråkiga och dystra siffror!! 20% minskning (inrikes) på landvetter,, det är inte klokt. Ska svenskt näringsliv / Swedavia fortsätta och titta på bara när siffrorna blir sämre för varje år?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev