Icelandair har sedan länge varit trogna kunder hos Airbus. Trotjänarna Boeing 757 har cirka 20 år på nacken och faktum är att flygbolaget köpte in 787 som ersättare. Men det beslutet upphävdes och Norwegian tog över de två maskinerna, med åtföljande problem som resultat.
Istället är det 737 MAX i versionerna 8 och 9 som nu ska ersätta 757:orna. I processen som ledde fram till det beslutet var även Airbus A321neo en kandidat men föll alltså bort till förmån för MAX.
Men nu har frågan åter blivit aktuell hos det isländska flygbolaget. Enligt olika uppgifter finns det tre spår: Fortsätta som förut och vänta in att flygstoppet på MAX upphävs, en blandad flotta med både 737 MAX och A321neo, eller så en total förändring med satsning på enbart Airbus-maskiner.
Det är den pågående MAX-krisen som tvingat fram de nya tankegångarna. Icelandair har i dagsläget sex MAX-maskiner parkerade och ska på sikt få ytterligare tio maskiner levererade