Skriv ut  

KLM intresserade av Airbus

Notiser, Redaktionen, den 24 februari 2020
En enhetsflotta med Boeingmaskiner. Eller ett tvärt kast och börja beställa från Airbus. KLM har just chockad Boeing med att ta upp diskussioner med Airbus.

KLM har varit Boeing trogna under långa tider. I dagens flotta på 123 flygplan är bara 13 A330 från Airbus, i övrigt litar flygbolaget till Boeing för både kort- och långlinjer. Faktum är att förra året flyttades sju beställda A350 över till partnern Air France, allt med ambitionen att i framtiden enbart lita till 777 och 787 på långlinjesidan.

Men nu kommer uppgifter från vd:n att den kommande förnyelsen i flottan när cirka 50 åldrande Boeing 737 ska bytas ut, kan komma att hamna hos Airbus. Det är den pågående MAX-krisen som ligger bakom de diskussioner som nu förs med den europeiska flygplanstillverkaren. En ny beställning på MAX påverkas dels av att de redan producerade maskinerna ska uppdateras och levereras, sedan ligger en eventuell order från KLM ytterligare ett par tusen beställningar bakåt i orderboken. Alltså kan det ta flera år innan nya maskiner är på plats. Möjligen finns den invändningen att de A320 och A321 som i så fall är aktuella istället även de har en lång leveranstid.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Källa
Skrivet av LV, 2020-02-26 15:57:32
Vore intressant att veta FT's källa i denna fråga.
KLM för diskussioner med, både Airbus och Boeing.
Annat vore tjänstefel av KLM.
Anmäl inlägget
Airbus har fulla orderböcker
Skrivet av Greger, 2020-02-25 11:53:36
MAX problem gynnar inte Airbus alls. Dels är A320 orderbok fullspikad dessutom om Boeing skapar något helt nytt för att ersätta B737 så måste Airbus göra detsamma vilket kostar enorma pengar. MAX krisen gynnar ingen.
Anmäl inlägget
Ok...
Skrivet av Rosen, 2020-02-25 09:03:15
Det var ju en helt intetsägande artikel. Självklart för man alltid en diskussion med bägge leverantörerna för att se vem som kan erbjuda det fördelaktigaste alternativet.

För KLM’s del skulle en mycket mer omfattande utbildning av personal krävas om dem väljer A. Plus att idag har KLM redan de flesta reservdelarna & verktygen till MAX:en, detta skulle också med föra x:tra kostnader att byta till A.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn