Featured article image

Miljökrav stoppar utbyggnaden av Heathrow

Publicerad den 28 februari 2020
Kommentarer
Den brittiska regeringen tog inte hänsyn till miljön när de gav klartecken till utbyggnaden av Heathrow. Det slår en domstol i London fast och nu är den tredje banan på flygplatsen hotad.
Det var i juni 2018 som den brittiska regeringen gav klartecken för att bygga en tredje landningsbana på Heathrow. Därmed gick flygplatsen segrande ur tävlingen mot Gatwick som menade att det vore bättre om den kapacitetshöjning som flygtrafiken i London behöver, placerades där. I och med beslutet startade projekteringen av den nya, tredje banan som ska ligga parallellt med de två befintliga banorna med ambition att kunna öppna den 2026.
Det är dock planer som både innan beslutet och sedan dess orsakat stora protester. Utbyggnaden kräver bland annat att cirka 750 villor löses in och rivs, vilket innebär att hela byn Longford försvinner. Framför allt har protesterna riktat in sig på den miljöpåverkan som bygget av banan för med sig, mer biltrafik i området och framför allt den ökande flygtrafiken som tre banor ger upphov till. 
– Det enda svaret till expansionen på Heathrow är ett stort fett nej, sa bland annat vice ordföranden i det Gröna partiet i Storbritannien. 
Miljörörelsen har mobiliserat mot planerna och lämnade tidigare in en överklagan av det godkännande beslutet. Argumentet är att regeringen inte samtidigt kan skriva under på olika internationella miljöprogram och en utbyggnad av flygplatsen. Bland annat skrev Storbritannien redan 2015, alltså tre år innan den tredje banan godkändes, under det så kallade Parisavtalet. Därmed förpliktigade man sig att minska utsläppet av växthusgaser med 40 procent fram till 2040.
Det slår nu tillbaka mot Heathrow sedan saken behandlats i domstol under torsdagen. 
Juristerna slår fast att den brittiska regeringen inte har utrett hur en utvidgning av Heathrow påverkar de löften som gavs vid undertecknandet av Parisavtalet. Flygplatsen hade förra året 80, 9 miljoner passagerare och med en tredje banan skulle det öka väsentligt i och med att antalet flygrörelser ökar. Av allt att döma skulle utvecklingen gjort Heathrow till en av världens absolut största flygplatser. 
Utslaget i domstolen handlar inte om huruvida den nya banan ska byggas eller inte, utan gäller det faktum att regeringen fattat ett felaktigt beslut. Den brittiska regeringen har redan sagt att de accepterar utslaget medan ledningen för flygplatsen tänker överklaga.
Vad som nu sker är oklart, annat än att allt arbeta i princip skickats tillbaka till ritbordet igen. Frågan kan hamna hos Boris Johnson som, när han var borgmästare i London, var stark motståndare till att bygga ut Heathrow. Istället ville han bygga en helt ny flygplats vid Themsens mynning.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Nielsen
2020-03-03 11:39

Gullan , du borde vara lite mer insatt på ARN framtid som huvudflygplats där Trafiken bara minskar.
Det låter ologisk att ARN med tre banor klarar inte hög trafik med sina 30.000.000 pax medan LHR klara hela 80.000.000 med endast två banor !
Antingen är jag dum nog att i te förstå eller så kan ni experter förklara hur det kommer sig att ARN är i behov av en fjärde bana.

Mr Bill
2020-03-01 08:49

Kul och se den otroliga mängd Heathrow har i jämförelse med lilla Arlanda. Ändå tjatar man om en fjärde bana i det lilla folktomma Arlanda!

Gullan Purser&Miljöexpert
2020-02-28 21:54

Det hade verkligen behövts en extra bana.
Det är alltid kö och slot tider när vi skandinaviska
servicetjejer kommer in för landning.
En extra bana spar mycket bränsle å tid, hoppas verkligen beslutet omprövas.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten