
Blandade reaktioner på regeringens hjälp till flygbranschen
Publicerad den 18 mars 2020Kommentarer
1. Minst 40 % arbetstid (svårt för en pilot !)
2. 92,5 % av månadslön upp till basbeloppet 2020, som är 47.000. Således max månadsersättning 43 475 kr.
Ja, här får sannerligen Norwegian betalt för gammal ost när man valt att mer och mer decimera verksamheten i Sverige till fördel för satsningar från London till USA, hubbar i övriga delar av Europa samt satsningar i Brasilien, samtidigt som man mer eller mindre skiter i Skandinavien och Sverige känns det som.
Möjligen kan norska staten stödja Norwegians norska del, men hur vet de att det inte plöjs ner i den internationella delen ändå till slut?
Varför skulde SAS dock göra detta, långlinjer har flyttat ifrån ARN för att det är långt mer lönsamt att flyga dessa linjer från CPH, otroligt korkad att flytta tillbaka linjerna till ARN.
Arlanda är en matar flygplats, och kommer att fortsätta vara en matar flygplats
Mina skattepengar ska inte gå till att hålla utländska flygbolag under vingarna. Att vi stöttar SAS är väl självklart, (även om detta kanske vore ett tillfälle att kasta loss bojorna från Danmark och starta Swedish Airlines). Norska staten får gärna kasta sina oljepengar i det svarta hål som heter Norwegian.
Idag finns 92 st flygningar med SAS inklusive code share angivna som ankomst Arlanda (några inställda)
Norwegian har 5 st flygningar angivna som ankomst Arlanda. Inte mycket trafik, försumbart.
Ägarna är du och jag. Svenska skattebetalare. Om SAS får ett lån av staten så är det skattepengar som står som garanti. Man kan kalla det vad man vill, det är likförbannat så att SAS får statligt stöd. Och paketet är naturligtvis utformat precis så att staten ska slippa ge pengar till Norwegian för de räknar med att när röken lagt sig så är det SAS som lever. Då är balansen återställd med en stor aktör i skandinavien, precis som SAS och Wallenberg vill ha det.
Slösa inte pengar på svarta hål!
Släck ner SAS, Norwegian och Finnair! Starta upp ett helt nytt Nordiskt flygbolag! Med nyanställningar, nya moderna avtal, slimmad organisation, enhetlig modern flygplansflotta.
Ett nytt modernt flygbolag som står sig starkt för framtida kriser och förändringar!
Det har du rätt i. Det som det pratas om är dock en permittering för SAS anställda. Vilket innebär att de går ner på 40% tjänstgöring, men behåller en stor del av lönen. Staten går in och täcker upp för att minska företagets lönekostnader. Det är inget som är speciellt för SAS om nu den här lagen kommer att bli aktuell. Den är ännu inte aktiv i Sverige.
Jag fick höra att piloterna på SAS ska gå ner på 40%
men bibehålla 80% av lönen? Stämmer detta? Det var väl
inte meningen att katastrofhjälpen skulle gå till att bibehålla
höga löner? Deras konkurrenter borde få samma hjälp under
förutsättning att de anställda betalar Svensk skatt
Självklart är det SAS som ska ha hjälp från staten och inte Norweigan. SAS ägs ju som bekant till stor del av den svenska och danska staten. Det gör inte Norweigan…
Det är inget bolag som har mycket trafik kvar i Sverige. Man stänger INTE Arlanda basen. Varför kommenterar du om du inte vet?
Ni som anser att Norwegian ska få stöd av svenska regeringen, tror ni och tycker ni att SAS ska få stöd av norska regeringen för SAS verksamhet i Norge?
Det enda rimliga om staten ska stödja SAS är att man kräver att SAS flyttar över långlinjetrafik till Arlanda.
Det är helt absurt att svenska skattepengar ska gå till att säkra danska jobb och Köpenhamns tillgänglighet.
Norwegian har crew på arlanda som absolut betalar arbetsgivaravgifter. De har förövrigt ett svenskt AOC med både b737 och b787 med svensk regg. Så Norwegian ska absolut få hjälp av svenska staten.
Än en gång ett ödmjukt tack för kreditgaratierna, och allt stöd vi får.
Känns verkligen att vi är skandinavernas favoritflygbolag, det blir gratis kaffe som vanligt när vi är i luften igen.
Tack för förtroendet.
Helt rätt att stötta SAS. Norwegian är väl norskt och har väl aldrig betalat svenska arbetsgivaravgifter och skatter. Kört med utländska crew leasing bolag för att komma undan. Så med andra ord helt rätt att ge företag stöd som har betalat svenska skatter och gjort rätt för sig i Sverige.
Stödet kan sökas av Svenska bolag. Det är valfritt man behöver inte låna.
Det är inte rimligt att ge direkt ekonomiskt stöd till något bolag.
Norwegian som är ett Norskt bolag kan söka stöd av Norska staten.
Norwegian har inte mycket trafik kvar i Sverige man stänger även sin bas på Arlanda.
5 Miljarder ska det vara, ej miljoner!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten