Fem miljoner till den svenska flygbranschen, varav 1,5 miljarder öronmärks för SAS – som också får lika mycket av danska staten. I sig ett logiskt beslut eftersom det är den svenska och framför allt danska regeringen som i princip omöjliggjort för det stora skandinaviska flygbolaget att flyga.
Kreditgarantierna är dock inte detsamma som ett ekonomiskt stöd rakt in i kassan, utan har formen av ett borgensåtagande från svenska staten till de flygbolag som behöver låna pengar för att klara sig vidare. Det har bland annat fått BRA:s vd Geir Stormorken att påpeka att lån med åtföljande kreditkostnader inte är vad flygbolagen behöver just nu.
- Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch.
- Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är det nog inte något som vi varken kan eller vill, skriver han i ett pressmeddelande.
Även Norwegian har kommit med en officiell kommentar och menar att SAS i och med kreditgarantierna för en konkurrensfördel.
- Nu har svenska och danska myndigheter lagt fram ett omfattande räddningspaket till SAS i form av likviditet vilket gör det betydligt lättare för Norwegians största konkurrent att ta sig igenom krisen.
- Vi hoppas på motsvarande stöd i form av en kreditfacilitet så att vi kan fortsätta bidra till att upprätthålla viktig infrastruktur, arbetstillfällen och ekonomisk välfärd, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.
Det finns 18 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Förutsättning för korttidsarbete
Skrivet av Nightflight, 2020-03-20 00:53:47
1. Minst 40 % arbetstid (svårt för en pilot !) 2. 92,5 % av månadslön upp till basbeloppet 2020, som är 47.000. Således max månadsersättning 43 475 kr.
|
|
Betalt för gammal ost?
Skrivet av Uffe, 2020-03-19 19:39:02
Ja, här får sannerligen Norwegian betalt för gammal ost när man valt att mer och mer decimera verksamheten i Sverige till fördel för satsningar från London till USA, hubbar i övriga delar av Europa samt satsningar i Brasilien, samtidigt som man mer eller mindre skiter i Skandinavien och Sverige känns det som. Möjligen kan norska staten stödja Norwegians norska del, men hur vet de att det inte plöjs ner i den internationella delen ändå till slut?
|
|
Jasså
Skrivet av sv. the Observer, 2020-03-19 13:05:25
Varför skulde SAS dock göra detta, långlinjer har flyttat ifrån ARN för att det är långt mer lönsamt att flyga dessa linjer från CPH, otroligt korkad att flytta tillbaka linjerna till ARN. Arlanda är en matar flygplats, och kommer att fortsätta vara en matar flygplats
|
|
Inga pengar till Norwegian
Skrivet av Långbänken, 2020-03-19 11:23:29
Mina skattepengar ska inte gå till att hålla utländska flygbolag under vingarna. Att vi stöttar SAS är väl självklart, (även om detta kanske vore ett tillfälle att kasta loss bojorna från Danmark och starta Swedish Airlines). Norska staten får gärna kasta sina oljepengar i det svarta hål som heter Norwegian.
|
|
DY har inte mycket trafik i Sverige
Skrivet av Sv D, 2020-03-18 16:31:23
Idag finns 92 st flygningar med SAS inklusive code share angivna som ankomst Arlanda (några inställda)
Norwegian har 5 st flygningar angivna som ankomst Arlanda. Inte mycket trafik, försumbart.
|
|
Trött på det här "ägar"-tramset
Skrivet av Neo, 2020-03-18 14:51:22
Ägarna är du och jag. Svenska skattebetalare. Om SAS får ett lån av staten så är det skattepengar som står som garanti. Man kan kalla det vad man vill, det är likförbannat så att SAS får statligt stöd. Och paketet är naturligtvis utformat precis så att staten ska slippa ge pengar till Norwegian för de räknar med att när röken lagt sig så är det SAS som lever. Då är balansen återställd med en stor aktör i skandinavien, precis som SAS och Wallenberg vill ha det.
|
|
Nytt Nordiskt flygbolag!
Skrivet av R.G, 2020-03-18 14:01:06
Slösa inte pengar på svarta hål! Släck ner SAS, Norwegian och Finnair! Starta upp ett helt nytt Nordiskt flygbolag! Med nyanställningar, nya moderna avtal, slimmad organisation, enhetlig modern flygplansflotta. Ett nytt modernt flygbolag som står sig starkt för framtida kriser och förändringar!
|
|
Permittering
Skrivet av Re: Skattebetalaren, 2020-03-18 13:24:32
Det har du rätt i. Det som det pratas om är dock en permittering för SAS anställda. Vilket innebär att de går ner på 40% tjänstgöring, men behåller en stor del av lönen. Staten går in och täcker upp för att minska företagets lönekostnader. Det är inget som är speciellt för SAS om nu den här lagen kommer att bli aktuell. Den är ännu inte aktiv i Sverige.
|
|
Ingen svångrem
Skrivet av Skattebetalare, 2020-03-18 13:00:27
Jag fick höra att piloterna på SAS ska gå ner på 40% men bibehålla 80% av lönen? Stämmer detta? Det var väl inte meningen att katastrofhjälpen skulle gå till att bibehålla höga löner? Deras konkurrenter borde få samma hjälp under förutsättning att de anställda betalar Svensk skatt
|
|
SAS vs Norweigan
Skrivet av Oskar, 2020-03-18 12:40:52
Självklart är det SAS som ska ha hjälp från staten och inte Norweigan. SAS ägs ju som bekant till stor del av den svenska och danska staten. Det gör inte Norweigan...
|
|
Till linkan
Skrivet av D, 2020-03-18 12:12:25
Det är inget bolag som har mycket trafik kvar i Sverige. Man stänger INTE Arlanda basen. Varför kommenterar du om du inte vet?
|
|
SAS ska ha stöd av norska regeringen
Skrivet av Zeke varg, 2020-03-18 11:44:31
Ni som anser att Norwegian ska få stöd av svenska regeringen, tror ni och tycker ni att SAS ska få stöd av norska regeringen för SAS verksamhet i Norge?
|
|
Villkora stödet till SAS!
Skrivet av The Observer, 2020-03-18 11:41:17
Det enda rimliga om staten ska stödja SAS är att man kräver att SAS flyttar över långlinjetrafik till Arlanda. Det är helt absurt att svenska skattepengar ska gå till att säkra danska jobb och Köpenhamns tillgänglighet.
|
|
Norwegian, svenskt AOC
Skrivet av Norwegian anställd, 2020-03-18 09:58:24
Norwegian har crew på arlanda som absolut betalar arbetsgivaravgifter. De har förövrigt ett svenskt AOC med både b737 och b787 med svensk regg. Så Norwegian ska absolut få hjälp av svenska staten.
|
|
Ödmjuk
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2020-03-18 09:22:14
Än en gång ett ödmjukt tack för kreditgaratierna, och allt stöd vi får. Känns verkligen att vi är skandinavernas favoritflygbolag, det blir gratis kaffe som vanligt när vi är i luften igen.
Tack för förtroendet.
|
|
Svenska bolag
Skrivet av Sverige, 2020-03-18 09:02:24
Helt rätt att stötta SAS. Norwegian är väl norskt och har väl aldrig betalat svenska arbetsgivaravgifter och skatter. Kört med utländska crew leasing bolag för att komma undan. Så med andra ord helt rätt att ge företag stöd som har betalat svenska skatter och gjort rätt för sig i Sverige.
|
|
Bra åtgärder från Svenska staten
Skrivet av Linkan, 2020-03-18 09:00:44
Stödet kan sökas av Svenska bolag. Det är valfritt man behöver inte låna. Det är inte rimligt att ge direkt ekonomiskt stöd till något bolag. Norwegian som är ett Norskt bolag kan söka stöd av Norska staten. Norwegian har inte mycket trafik kvar i Sverige man stänger även sin bas på Arlanda.
|
|
Miljarder ska det vara, ej miljoner!
Skrivet av DerFlieger, 2020-03-18 08:24:17
5 Miljarder ska det vara, ej miljoner!
|
|