Skriv ut  

Norwegian släpper långlinjerna för att överleva?

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 april 2020
Överleva eller försvinna. Norwegian kämpar just nu för att få ordning på ekonomin och fortsätta flygandet. En väg framåt kan vara att avsluta hela långlinjeverksamheten.

Norwegian
Norwegian
 
Norwegian fick ett kyligt mottagande när börserna öppnade efter påskhelgen. Aktien störtdök med närmare 60 procent innan den återhämtade sig något, en reaktion på de räddningsplaner som just nu ska sättas i verket. Det är framför allt förslaget om att omvandla skulder till kapital i form av aktier som marknaden är tveksam till. Flygbolagets framtid hänger på om aktieägarna vill acceptera den lösningen, vilket garanterar de statliga norska pengarna och räddar flygbolaget men späder ut värdet på de innehavda aktierna. Om svaret blir nej på det extra årsmötet den 4 maj, väntar av allt att döma en konkurs. 

Valet för aktieägarna står alltså mellan en kraftig värdeminskning eller inget värde alls efter en konkurs.
Norwegian vd Jacob Schram förhandlar just nu intensivt med de olika leverantörer med stora fordringar för att klara en överenskommelse, få tillgång till räddningspengar och återuppbygga flygbolaget.

- Att omvandla skulder till kapital kommer att skapa den plattform som gör att Norwegian kan återvända upp i luften som ett ännu bättre och starkare flygbolag. Vi har redan startat arbetet på att bygga det framtida ”Nya Norwegian” och det fortsätter med full kraft de kommande veckorna, slog han fast i förra veckan.

Det finns frågetecken kring vad slags flygbolag som Norwegian då kommer att vara, när väl rekonstruktionen och rekapitaliseringen är genomförd. Enligt Daniel Roeska, analytiker på tankesmedjan Bernstein, är det troligt att flygbolaget krymper i storlek medan ett än mer dramatiskt scenario är att hela långlinjeverksamheten avslutas. 

- Om Norwegian lever vidare, kommer ledningen då att erkänna att experimentet långlinjer till lågkostnad är ett misslyckande och återvända till den nordiska kärnverksamheten?, frågar han retoriskt samtidigt som han slår fast att Norwegian är ”vid vägs ände”.

Mot det talar dock det faktum att norska staten öronmärkt tre miljarder av det nyligen klubbade stödet till flygbranschen till just Norwegian. Att ha kvar en tydlig konkurrent till SAS, där norska staten inte längre är delägare, gynnar i deras ögon konkurrens och tillgänglighet i ett land som är beroende av ett fungerande inrikesflyg.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Otur med flygplan bidrar
Skrivet av Nightflight, 2020-04-16 16:56:36
En bidragande orsak till dålig ekonomi har varit krånglande motorer till B787 från Rolls. Andra bolag har GE-motorer utan problem.
Och sedan problemen med B737 MAX. Konstigt att man inte fått ut ersättning av Boeing för stilleståndet för MAX. Turkish fick enligt uppgift cirka 2,7 miljarder kr och då borde Norwegian fått cirka 3,5 miljarder. Jag undrar om det inte är en hund begraven här. Eller också har man accepterat att få en kraftig rabatt vid köp av fler MAX. Inte så klokt i så fall !
Anmäl inlägget
Norvegian blir kvar men med renoverade Pa28 or
Skrivet av Alvar, 2020-04-16 11:15:30
Ell dyligt... .
Anmäl inlägget
Norw/sas/Ryan
Skrivet av Alvar, 2020-04-16 11:13:48
Norwegian nära avgrunden, köpt fpl för 375 miljarder.nok
Sas mkt hych hysh om ev olaglig statlig stöd. Ej blomstrande ekonomi.
Ryan blomstrande ekonomi. har ej mkt skulder minst olycksdrabbat, pungtligast, alltid billigast.
Nya fpl.
När det är så undrar man lite hur man kan anställa smågrabbar till chefspositioner.
Varför gör man inte samma utgallring av chefer som till piloter i flygbolagen?
Ryan verkar göra det.
Anmäl inlägget
Långlinjer?!
Skrivet av Pilot, 2020-04-16 09:51:25
Ingen har än så länge lyckats flyga lowcost på långlinjer. Vore ett naturligt drag att dra in långlinjerna. Finns en anledning till att inget annat lågkostnadsbolag i Europa har långlinjer... Sedan att Norska staten går in och betalar till ett bolag som gör allt för att undvika skatter är ju skrattretande!
Anmäl inlägget
Adios
Skrivet av Biggles, 2020-04-15 22:23:59
Bye bye Norweigian. Göra skulder till tillgångar. Ja herregud. Vem vid sina sinnens fulla bruk investerar i detta korthus.
Anmäl inlägget
Tråkigt
Skrivet av PetraPilot, 2020-04-15 20:08:15
Det har varit alldeles för billigt att flyga en lång tid.
Vissa linjer har ju inte burit sina egna kostnader.
Det har varit en osund konkurrens med prisdumpning, baser i låglöneländer, inga fackliga avtal, rent oseriös verksamhet... det är den frukten som skördas nu.
Norwegian har förstört en seriös flygmarknad och kommer att bli ett pluttigt inrikesbolag i Norge, med små propeller plan.
Anmäl inlägget
@Johan
Skrivet av 123, 2020-04-15 16:11:52
Läs kommentaren en gång till och notera nyckelorden "ANDRA LÄNDER", vilket betyder andra länder än Norge. På tal om dumheter...
Anmäl inlägget
Till Johan
Skrivet av Acer, 2020-04-15 15:36:54
Bäste Johan, Vill man misstolka allt så har du rätt. För att bli skolboks tydlig så menar jag förstås Norska Staten! Vad har de för intresse att "sponsra" flygbolag och trafik mellan t.ex London, Barcelona eller Rom till New York? Nog inget Norska medborgare vill satsa sina skatte pengar på.
Anmäl inlägget
Vad menar du?
Skrivet av ABC@Johan Suck , 2020-04-15 14:10:45
Jag förstår inte ditt citat kontra ditt inlägg. I citatet beskrivs den trafik som går mellan USA och andra stater än Norge. I ditt inlägg raljerar du över Amerikanernas spenderande i Norge. Vad menar du egentligen?
Anmäl inlägget
?
Skrivet av K, 2020-04-15 14:00:37
På riktigt Flygtorget? Det va en riktigt dålig rubrik för att få klick. Och rekonstruktion? Var nämns att dom ska göra det?
Anmäl inlägget
Flygbranschen är oförutsägbar
Skrivet av Realisten, 2020-04-15 13:13:01
Om man växer för snabbt som Norwegian har.
Som även har växt genom att ta för mycket lån och expandera flotta såväl linjenät i den rasande takt de har gjort.

Är det då rimligt att staten går in och hjälper ett sådant företag? Ett företag som för den delen har tagit enorma omvägar.

Jag tycker inte det. Möjligtvis finansiellstöd för att garantera viktiga flyglinjer.

Man måste som företag förbereda sig för det oväntade.
Anmäl inlägget
SUCK
Skrivet av Johan, 2020-04-15 10:50:04
"Staten har inget intresse av t.ex långlinjer mellan andra länder och USA"? Från under vilken sten har du krypit fram? Du tror inte att staten är intresserad av alla de miljarder som bl.a amerikaner spenderar i Norge varje år? Mycket dumt har jag läst här men det där var nog ändå det absolut dummaste på länge.
Anmäl inlägget
SUCK
Skrivet av Johan, 2020-04-15 10:49:47
"Staten har inget intresse av t.ex långlinjer mellan andra länder och USA"? Från under vilken sten har du krypit fram? Du tror inte att staten är intresserad av alla de miljarder som bl.a amerikaner spenderar i Norge varje år? Mycket dumt har jag läst här men det där var nog ändå det absolut dummaste på länge.
Anmäl inlägget
Hvordan (la-la land...)?
Skrivet av Tinky Winky, 2020-04-15 10:35:49
Hvordan skal Norwegian "legge ned" langrutene uten å slå seg konkurs først? Hva skal de gjøre med 787ene? Leasingkontraktene? Utopisk artikkel.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Op, 2020-04-15 10:13:20
Hur ska de överleva till 4 maj?
Anmäl inlägget
Kanada
Skrivet av Sapristi, 2020-04-15 09:38:01
Vi behöver en arktisk express mellan Kiruna, Ivalo, Luleå och Tromsö till norra Kanada och Alaska.
Fixa det Norwegian!
Anmäl inlägget
Blir kvar med 25 flygplan
Skrivet av Acer, 2020-04-15 08:31:25
En mycket rimlig utgång är att Norska staten hjälper dem att bli kvar men bara som ett bolag med cirka 25 flygplan och i huvudsak trafik till,från och inom Norge. Staten har inget intresse av t.ex långlinjer mellan andra länder och USA.
Anmäl inlägget
Långlinje fiasko
Skrivet av Skeptikern, 2020-04-15 08:19:49
Den viktigaste orsaken till att Norwegian har hamnat där dom har, är den ofantligt dyra och misslyckade satsningen på lowcost longhaul, som troligen kommer att betyda slutet för Norwegian. Inget bolag har någonsinn klarat av att tjäna pengar på lowcost longhaul. Björn Kjos enorma ego var anledningen till den här satsningen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn