SAS återvänder, Ängelholms flygplats kan räddas

Publicerad den 29 maj 2020
Kommentarer
SAS tillbaka ena dagen. Besked om nedläggning nästa dag. Det har varit en turbulent vecka för flygplatsen i Ängelholm som nu. Trots allt, kan vara på väg att räddas.
Det var två besked som i princip krockade med varandra. I onsdags meddelade SAS att de återupptar en del flygningar både inrikes och utrikes. En av de destinationer som den 15 juni får tillbaka trafik, om än med reducerad tidtabell, är Ängelholm. I går kom så ett pressmeddelande där Peab som äger och driver Ängelholm Airport lägger ner driften tills vidare. Flygplatsen är den enda helt privata regionala flygplatsen med kommersiell trafik och har bara under det första kvartalet i år haft ett underskott på 10 miljoner. 
– Då flygplatsen inom överskådlig tid inte kommer att generera några intäkter måste kostnaderna minimeras, därför läggs driften ner tills vidare, skriver Peab i pressmeddelandet.
Samtidigt ger alltså beskedet från SAS en signal om att flygplatsen inom en snar framtid kan börja tillgodoräkna sig landningsavgifter. Under förutsättning att den fortsatt är öppen.
– Just nu är det en värld fylld av snabba beslut vi lever i. Vår personal har långa uppsägningstider så vi kan hålla öppet fram till slutet av augusti, säger Christian Ziese, flygplatsens vd till Flygtorget.
Redan innan beskedet från SAS stod det också klart att ett antal nyckelpersoner av den 40 personer stora medarbetarstaben ska vara kvar för att flygplatsen ska behålla sitt flygplatscertifikat. Allt för att snabbt kunna återstarta verksamheten, en återstart kan komma snabbare än vad som befarats. 
Trots det krävs en långsiktig lösning. Peab har gjort klart att de inte ensamma kan ta ansvar för en viktig samhällsfunktion som en flygplats. Förhandlingar har därför inletts med den så kallade Familjen, ett antal kommuner i nordvästra Skåne om möjligheterna att de tar över ägandet. Det är inte i mål ännu men Jesper Göransson, vd och koncernchef i Peab ”har goda förhoppningar” om att kommunerna i Nordvästskåne vill hitta en lösning”.  
– Att SAS återstartar trafiken är en bra signal, inte bara till oss utan även till politikerna. Som jag ser det har inte regeringen tagit något ansvar för de regionala flygplatserna i landet. Vad som behövs är ett riktat ekonomiskt stöd, säger Christian Ziese.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Ollie
2020-06-01 22:19

Jag vill minnas att det var under Reinfeldt’s tid som denna flygplats reades ut till Peab…

Flygare
2020-05-31 12:24

Den här ”regeringen” tar inget ansvar för någonting överhuvudtaget. Statsministern och hans kolleger är världsbäst på att undvika att ta ansvar, och att skylla allt på någon annan.

Skattebetalare
2020-05-29 23:31

Ängelholms flygplats går back, inte lönsam. SAS behöver uppåt 10 miljarder!!!????!! Det här är sjukt, ska betalas på skatten. Som vi ser i Coronatider behövs pengarna till annat. Jag bor i NV Skåne perfekt ta tåget och flyga från Kastrup, billigare mer utbud, flyger aldrig från Ängelholm. Sen är det naturligtvis ledsamt att jobb försvinner.

Sven
2020-05-29 18:12

Att ingen vågar säga att det är fel på hela flygplatsstrategin i landet. Swedavia skapades för att skeppa ut pengar ur systemet till statskassan. Man valde ut flygplatser som hade en möjlighet att gå med vinst, framförallt Arlanda. I andra länder, till exempel Norge så betalar vinsterna fråg Gardermoen för flygplatserna ute i landet. Sluta prata om statligt stöd och gör om hela systemet så det kan bära sig av sig självt

Anders
2020-05-29 15:13

Miljöpartist

Andreas
2020-05-29 13:19

Anonym: Varför valde du dessa tre? Sturup ligger ju nära Kastrup. Vore det inte vettigare om din tredje var t.ex. Visby?

Mr €
2020-05-29 12:14

Alla de gamla flottiljer som har bergrum borde kunna övertas av flygvapnet och ena sidan av “flygbasen” hyras ut till de som vill driva civil flygplats eller verksamhet som flygräddning, brandbekämpning, flygskolor och de frivilligverksamheter som vi är beroende av i nödlägen.

Gullan Purser&FlygExpert
2020-05-29 12:14

Men vilka glada nyheter att få hälsa alla trevliga ödmjuka fina skåningar välkommna ombord igen.
Självklart skall vi stötta regionen och rädda en viktig flygplats, och kaffet…ja det blir skånerost såklart.

Åsa i Kallhäll
2020-05-29 11:33

Mycket bra. Flygplasen behövs.

Anonym
2020-05-29 10:31

I Götaland & Svealand behövs endast Arlanda, Landvetter & Sturup som flygplatser för passagertrafiken.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten