Norwegian varnar: Mycket osäker framtid
Publicerad den 9 november 2020Kommentarer
Det blir statsunderstödda bolag som LH, SAS, AF, KLM, Iberia samt lågprisbolag med låglöneanställda från Östeuropa kvar precis som lastbilsbranchen. Norge och snart England utanför EU kan stoppa dem men då riskerar de inte att kunna flyga i EU utan endast interkont+inrikes.
Norwegian kommer bara flyga norsk inrikes i en tid framöver
De kommer alla att flyga med SAS. Den aktien gick upp över 20% idag. Julafton är redan här och staten jublar över att de strax slagit den privatägda konkurrenten i konkurs genom skev konkurrens..
Alla avgångar ifrån Arlanda är inställda imorgon och övermorgon. Vad händer?
Erik ditt påstående stämmer inte, cityjet hade högre löner än sas på arlanda. Skriv inte saker du inte har fog för.
Tisdag och onsdag är samtliga DY flighter från ARN inställda, både inrikes som utrikes.
Kolla precis Norwegians hemsida. Går inte att boka mellan Stockholm och Luleå, Umeå eller Oslo efter sista november. Undra va planen är med alla som ska flyga runt jul?
Jag är hemskt ledsen men ett företag som har som enda affärsidé att sälja billiga biljetter måste ha en väldigt liten lusekofta. Det gick inte, tänk om tänk nytt.
Vad är det Norwegian gjort som SAS inte gjort? SAS öppnade bas i Spanien med spansk personal för att vända trafiken från Skandinavien. SAS har ett irländskt AOC och har använt sig av billig utländsk arbetskraft med bas på Arlanda (CityJet med flera, målade i SAS färger) SAS mottar miljardstöd från staten och Norwegian blir utan. Säg ett bolag som missköts mer ekonomiskt de senaste 20 åren än SAS? Det är tack vare staten som de inte konkat för länge sedan.
Helt seriöst?
Norwegian får nu skörda det man själva varit med och planterat. Spansk personal på dansk inrikes, Thailändsk kabinpersonal på långlinjer och försök att öppna lågkostnadsbaser i Polen.
Är man med i leken, får man leken tåla. Tyvärr går det mest ut över personalen, vilket givetvis är ledsamt. Viktigt att kunna skilja äpplen från ruttna päron.
Säga vad man vill om företaget. Men bra löner och vilkor har dom haft sen dag ett! Till och med bättre än SAS, vilket har visat sig i att SAS personal har sökt sig till Norwegian.
Sen att allt annat kan diskuteras är ju en annan sak….
Om inget mirakel kommer så är de i konken före jul. Allt hänger på om de som äger flygplanen ser en marknad för dessa eller ej. DY hängde löst innan Covid så vem vill lägga mer pengar nu!
Konkurrens är bra, på alla sätt, men det ska vara under rättvisa villkor för alla. Jag tror nog att även SAS tycker det i långa loppet
Jag kan säga att då jag arbetat för Norwegian i mer än tio år kan jag säga att jag alltid varit väldigt nöjd med min rättvisa lön och rättvisa villkor.
Vad som händer nu är att bla Wizzair stiger in på norska marknaden och dumpar ännu mer, inte bara priser utan även besättningar som jobbar under slavliknande villkor. Är det detta vi vill ha i framtiden? Jag menar att om det fungerar inom flyget så fungerar det inom alla branscher.
Det har sagts här och där att bolaget jagas av Kronofogden. Om det är så, är det också direkt pinsamt att förvänta sig statliga pengar. Kanske det blir ett lyckligt slut och bolaget hamnar bland övrigt avfall och inte återvinns.
Hade DY haft rent mjöl i påsen från dag ett så kanske de hade fått mer hjälp. Förstår Norska staten att dom inte vill ha sitt landsnamn med ett bolag som har så smutsiga händer. Kanske kan bli lite ordning och reda i flyget igen.
Norwegian har ingenting som inte relativt snabbt går at ersätta med andra bolag.
Man har bara sig själva att skylla för att det har gått så här.
Ett nytt och sunt bolag kommer att starta i Norge inom kort, och ersätter då ett osunt skit bolag.
Detta kommer mest troligt inte inte leda till bättre prisbild (ur flygbolagens syn). Troligtvis kommer fler lågprisbolag komma in på marknaden, med lägre priser.
Då SAS höjer priserna utan konkurrens, vilket leder till att bolag med låga priser hinner ta sig in på marknaden utan att SAS hinner reagera.
Men så tråkigt, konkurrens är alltid bra, men de har ju prisdumpat marknaden sedan dag ett, det har ju varit billigare att flyga än taxin till flygplatsen, och det säger ju sig självt att det inte går, så nu skördar de sin egen frukt.
Men tråkigt för all duktig personal, men nu kommer nog flyget att få en mer rättvis och hållbar prisbild och därmed rättvisa arbetsvillkor och löner.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten