Skriv ut  

Svindlande förlust för Norwegian

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 februari 2021
Nedskrivningar på närmare 13 miljarder. Trots det blev den samlade förlusten fjärde kvartalet förra året svindlande 16,6 miljarder.

Norwegian fortsätter arbetet på att rekonstruera verksamheten, ett regelrätt stålbad. Det visar siffrorna från fjärde kvartalet förra året. Visserligen har bland annat leasingkostnader och räntor minskat kraftigt men det ska jämföras med att bara 574 000 personer flög med Norwegian under de tre sista månaderna förra året, en minskning med 92 procent. Under fjärde kvartalet var i genomsnitt 15 av bolagets 131 plan i flottan i drift. Under fjärde kvartalet flög 574 000 kunder med Norwegian, en minskning med 92 procent jämfört med samma period föregående år. Kabinfaktorn var på 52,4 procent, en minskning med 32,5 procentenheter jämfört med fjärde kvartalet 2019. Nettoförlusten på 16,6 miljarder NOK inkluderar nedskrivningar på hela 12,8 miljarder NOK.

- 2020 var ett exceptionellt krävande år för hela flygbranschen och för Norwegian. Resultatet för fjärde kvartalet är därför inte överraskande. Tyvärr är en stor andel av våra anställda permitterade och många har blivit av med jobbet, bland annat till följd av att långdistansverksamheten upphör, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram i en kommentar.
Under fjärde kvartalet inledde Norwegian rekonstruktionsprocesser på Irland och i Norge. Målet är att minska skulden, anpassa storleken på flottan till framtida verksamhet och säkra nytt kapital till bolaget.
 
Norwegian ska minska skulden betydligt till cirka 20 miljarder NOK och hämta fyra till fem miljarder NOK i nytt kapital. Under 2020 minskade den räntebärande skulden med 18 miljarder NOK. Framöver kommer Norwegian erbjuda inrikesresor i Norge, resor i Norden, samt mellan Norden och viktiga destinationer i övriga Europa. Planen är att ha cirka 50 flygplan i drift i dessa marknader under 2021, beroende på utvecklingen av pandemin och reserestriktioner på bolagets viktigaste marknader.

- Vi fortsätter att arbeta hårt för att komma ut ur krisen som ett finansiellt starkt och konkurrenskraftigt flygbolag med ett förbättrat utbud till kunderna, säger Jacob Schram.




Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sluta bränna upp pengar!
Skrivet av Janne, 2021-02-28 20:35:32
Det är väl ändå dags att låta DY försvinna bort nu! Varför i hela friden ska man plöja in enorma kapital på ett så missköt bolag?! Det gör mig oerhört irriterad när oseriösa bolag smutsar ner branschen.
Anmäl inlägget
Norwegina på ruinens brant före convid
Skrivet av Ivar, 2021-02-27 20:45:12
Glöm inte att Norwegina var på ruinens brant före covid. Detta gör det hela mycket svårare. Vi aktieägare sedan tidigare har endast en bråkdel av värdet kvar kanske 1 till 2 procent.

Ett konkursfärdigt bolag som råkade ut för Covid är ett under att det fortfarande inte gått i kvad.
Anmäl inlägget
Reset av hela branschen?
Skrivet av Norsk reset , 2021-02-27 18:34:49
Många som är kritiska och missar att vi befinner oss i en pandemi där i princip ALLA bolag blöder enorma summor. Så de som förespråkar att Norwegian lägger ner förespråkar även övriga bolags undergång. Men det kanske är lösningen?
Anmäl inlägget
Vilda norrmän !
Skrivet av Ehrmantrout, 2021-02-26 19:18:11
Driva flygbolag kan dom inte ! Bättre att odla lax !
Anmäl inlägget
@Dyster
Skrivet av Inge pax, 2021-02-26 19:16:00
Du beskriver precis Norwegians affärsmodell, öka på skulderna hela tiden så blir det kostsamt att sätta NAS i konkurs!
Anmäl inlägget
Norwegian och kapitalet
Skrivet av Dyster, 2021-02-26 18:51:30
Kan det vara så att de som lånat ut pengarna, staten och bankerna kommer drabbas hårdare än självaste Norwegian om de går omkull.

Glöm inte att en fordran är en tillgång och om bolaget går i konkurs så försvinner tillgången.
Anmäl inlägget
Bortom räddning
Skrivet av IngePax, 2021-02-26 17:11:21
Varför försöka rädda detta bolag, oavsett hur man lyckas med rekonstruktion så finns ingen möjlighet till att gå med vinst de tio närmaste åren.
En fd SAS VD publicerade en bok med titeln Riv Pyramiderna!
Här kan man skriva en bok med titeln
Riv pyramidspelet!
Lite konspiratoriskt känns det som att man vill hålla Norwegian i luften tills dess att Flyr kommit igång!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn