Skriv ut  

Air Leap bygger upp ett nytt Sverigeflyg

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 mars 2021
Först Air Gotland. Nu också Air Halland och Air Skåne. Air Leap bygger upp en flygverksamhet med lokal förankring som påminner om Sverigeflyg.

Air Leap
Air Leap
 
Det började som ett temporärt samarbete mellan Air Leap och Air Gotland som fungerade så väl att det blev utmynnade i ett samgående: Air Leap står för flygproduktionen medan Air Gotland är det lokalt förankrade varumärket. 

Nu visar det sig att det också var första steget mot att använda samma koncept på fler ställen i landet. I fredags presenterades Air Halland med bas i Halmstad och Air Skåne med bas i Ängelholm. I båda fallen är det Air Leap som står för flygningarna och båda linjerna går till Bromma.

- Alla som känner mig vet att jag brinner för den lokala förankringen. Nu bygger vi upp en verksamhet med en säljorganisation på plats och en organisation som flyger över hela landet. Det här är också två viktiga linjer för resenärer söder om Stockholm.
Det säger Christer Paulsson som tidigare var med och byggde upp Kullaflyg i Ängelholm och Halmstad som sedermera blev en del av Sverigeflyg och senare också BRA. 
- Skillnaden mot då är att vi idag har samma ägare, fortsätter han.
Jon Melkersson, vd på Air Leap håller med.
- Det här är vägen att gå för det svenska inrikesflyget, med en tydlig lokal förankring. Vi har tagit det bästa från Skyways och Sverigeflyg och med det här upplägget blir det tydligt kunderbjudande förankrat i destinationerna., säger han till Flygtorget.

Vid sidan av rollen som leverantör av flygningarna till Air Gotland, Air Halland och Air Skåne, fortsätter Air Leap att flyga i det egna linjenätet. Det mesta pekar också på att expansionen kräver en utvidgning av flygplansflottan. I dagsläget består den av en ATR 72-500, en Saab 2000 och fyra Saab 340. Linjerna från Visby och Ängelholm flygs med ATR-maskinen och på Halmstad blir det en Saab 340. Enligt de tidigare planerna för flottans tillväxt, innan covid-19, skulle fyra ATR 72 fasats in 2020 och ytterligare fyra 2021. Den expansionen är av förklarliga skäl skjuten på framtiden även om Air Leap haft trafiken igång under hela pandemin. 
- Vi räknar dock med att utöka flottan under året, det behövs mer kapacitet för att täcka upp trafiken, säger Jon Melkersson. 

I nuläget är det oklart om de två ”nya flygbolagen” också kommer att ha flygplan med egen målning. Det hindrar dock inte att den lokala förankringen är uppskattad. 
- Det känns mycket bra och extra positivt att vi för första gången får ett varumärke och en produkt inom flyget som får en stark koppling till Halland. Detta kommer att stärka utvecklingen både för näringslivet och besöksnäringen såväl lokalt som regionalt, säger Magnus Edman, VD/Flygplatschef Halmstad Flygplats AB.

I och med den nya etableringen ökar konkurrensen starkt på Ängelholm. I dagsläget flyger SAS dit från Arlanda och i de planer som BRA har för återkomsten till inrikesmarknaden i slutet av maj, finns Ängelholm med. Det kan alltså innebära att det i sommar flyger tre flygbolag på den skånska flygplatsen. 



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Priset
Skrivet av Flygare, 2021-04-01 12:53:26
Alla som tycker att det är en mänsklig rättighet at flyga överalt i Sverige och Europa för ettpar hundra kronor bör tänka ett varv till. Vill man inte att flyget ska finnas kvar, det ska vara möjligt för flygbolagen att tjäna pengar på biljetterna. Om man tycker det är för dyrt att flyga kan man låta bli. och transportera sig på annan vis.
Anmäl inlägget
Jet vs Turboprop Regionalflyg
Skrivet av Teknikern, 2021-03-30 17:19:54
Många av dessa linjer hade på 80 talet flugits med Dornier 228, Shorts 330, Cessna 404 dvs flygplan utan tryckcabin. dessa hade befolkats med affärsmän som betalat dyrt + en och annan obokad ungdom. Saab 340 och Fokker 50 med tryckcabin var lyx tillängnad trafikstarka linjer. gjordes stora vinster då trots bra cabinfaktor och relativt dyra biljetter? Nej gick det runt var det bra. Vem vill ni ska subentionera era resor i dag med en ny jet och biljettpris på 399 kr?
Anmäl inlägget
Jet på inrikes
Skrivet av thomas, 2021-03-30 11:04:41
Nu under pandemin valde man SAS till GOT
Trots att Leap flög från BMA, många flighter cld BMA-GOT till slut lades linjen ner.
Säkrare bekvämare med JET.
Man måste upp till regional jets standard för att trafiken ska fungera även inrikes.
Anmäl inlägget
Underbart
Skrivet av JP, 2021-03-30 09:26:30
Det bästa som hänt svea rikes inrekes flyg på länge. Tänk också att man kan få åka i något så klassiskt som en SAAB340, helt underbar maskin!
Anmäl inlägget
Shaky
Skrivet av Shaky, 2021-03-30 08:14:31
Jag minns jag flög Saab 340 med golden air till Trollhättan och jag minns fortfarande hur jobbigt det var! Helt döv och sönder vibrerad i kroppen. Usch nej tack. Inte ens för 199kr enkel!!
Anmäl inlägget
Vilka flygplan?
Skrivet av PF, 2021-03-30 02:15:49
Expansion på G. Kommer det fler ATR eller ska de använda mer inhyrd kapacitet?
Anmäl inlägget
Tillkommer också
Skrivet av Trötter, 2021-03-29 19:50:56
Löner, lokalhyror, avgifter för tillstånd, avsättning för ev passagerarkompensationer etc etc. Alternativt kör man på 399:- och gör en rekonstruktion.
Anmäl inlägget
Skatter
Skrivet av Trötter, 2021-03-29 19:42:07
En biljett består av ungefär 250:- skatter, passagerar och security-avgifter. Därtill tillkommer
Handling, start och km-avgifter. 399:- täcker inte ens det. Sen tillkommer leasing alternativ kapitalkostnad, bränsle och avsättning till reservdelar. Har säkert missat något! Do the math!!
Anmäl inlägget
Helt rätt
Skrivet av Op, 2021-03-29 19:39:28
När BRA gjort bort sig med dålig finasiell politik o dålig personalpolitik så är detta rätt väg att gå!
Anmäl inlägget
Vad är skillnaden?
Skrivet av West Coast, 2021-03-29 17:28:49
Vad är skillnaden om bokningssidan heter Air Halland eller Air Leap? Jag kommer fortfarande åka samma gamla slitna Saab 340 mellan Halmstad & Bromma. Allt detta om att det ska vara så lokalt och jidder om varumärke och produkt. Nja, det rimmar inte helt enkelt, vad konkret är skillnaden? Ingen alls... förutom något enstaka jippo ombord med kaffebönor som är rostade lokalt och ett surdegsbröd som producerats hos Gittans café. Det går inte att sminka en gris helt enkelt.
Anmäl inlägget
399
Skrivet av AirStPierre, 2021-03-29 17:14:48
399 SEK!WOW!
Då måste LEAP eller BRA börja köra med A380 om det ska vara lönsamt!
399 Kr på en SF3 eller ATR in your dreams...!
Anmäl inlägget
Inrikesbolagen bör börja med att pressa priserna
Skrivet av Anonym, 2021-03-29 17:12:11
Biljettpriserna är helt hutlösa i Sverige. Kolla på inrikesmarknaden i våra grannländer där biljetter säljs för halva priset.

AirLeap och de andra aktörerna har bara en sak att konkurrera med; priset! Att tro något annat är ren fantasi. Sänk priset så överlever ni. Jag har arbetat i chefsposition på ett inrikesbolag för ett par år sedan och vet att det går att pressa priserna samtidigt som man bibehåller kollektivavtal; men tyvärr är nuvarande bolag för inkompetenta.
Anmäl inlägget
På taxi också!
Skrivet av Resenären, 2021-03-29 16:29:35
I så fall ska taxi sänka priserna också. Det är helt osunt att taxiresan till flygplatsen är dyrare än flygbiljetten...
Anmäl inlägget
Inte realistiskt
Skrivet av Stockholmare, 2021-03-29 16:17:40
@Flyg: Det är inte realistiskt med billigare biljetter, om något så kommer nog biljetter vara dyrare framöver för att täcka det verkliga kostnaderna. På kort sikt kan vi nog dock se ett priskrig tills antingen BRA eller Leap går under.
Anmäl inlägget
Rly
Skrivet av Sv flyg, 2021-03-29 15:40:34
Haha, 399kr MAX? Jag tvivlar starkt på att air Leap skulle ens gå plus om man hade 100% kabin faktor om man sålde biljetterna för 399kr.

Tex en saab 340, 30 stolar @ 400kr = 12.000kr. Bromma ner till Skåne lär ta runt timmen iaf, tvivlar på att en Saab kostar mindre än 12.000 I timmen och sen kanske dom vill tjäna nån krona för tjänsten? Suck. Återgå till lokalbussen istället
Anmäl inlägget
399?
Skrivet av Emil, 2021-03-29 14:40:06
@Flyg 399:-? Ta Swebus du i stället, eller el-cykeln.
Anmäl inlägget
Hoppas priserna sänks
Skrivet av Flyg, 2021-03-29 12:51:35
Priserna är för höga, dom måste sänkas. En inrikesbiljett ska aldrig kosta mer än 399:-
Anmäl inlägget
Air Sweden (alternativt) Sweden Air
Skrivet av Anonym , 2021-03-29 09:20:45
Air Leap borde byta namn till Air Sweden alternativt Sweden Air.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev