Skriv ut  

Jag kommer – men inte med flyg?

Debatt, Redaktionen, den 27 juni 2021
SJ:s nya kampanj riktar udden mot flyget och säger att vi ska stanna på marken. Det har fått flygbranschen att reagera. ”Vi behöver samarbete, inte pajkastning”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för flygsektorn inom Transportföretagen i ett debattinlägg.

I ett läge där Sverige talar om samarbete mellan trafikslagen för att lösa både klimatkrisen och tillgänglighetsutmaningen, där EU pratar intermodalitet och allt fler länder i Europa lutar åt en kraftsamling när det gäller hela trafiksektorns omställning väljer tyvärr Sveriges största järnvägsföretag, SJ, att rikta udden mot kollegor i ett annat trafikslag, nämligen flyget.

Tillsammans med artisten Veronica Maggio sjunger de i kör att vi ska stanna på marken. Man vill uppmana och inspirera fler människor att fortsätta ta ansvar för klimatet när vi nu kan börja resa mer normalt igen och menar att ett enkelt sätt är att välja tåget framför flyget när det är möjligt.

Men hur låter sången egentligen? För det första undrar en vän av ordning om SJ inte kan vinna passagerarnas gillande på egna meriter eftersom man återigen försöker glänsa på andra trafikslags bekostnad? 2019 kampanjande man med loksidorna täckta med texten: ”40 000 tågresor mellan Stockholm och Göteborg motsvarar en flygresa på samma sträcka i koldioxidutsläpp”. Där fälldes SJ av Reklamombudsmannen eftersom man gick för långt i sina utsläppsjämförelser och tog bort budskapet.

Sedan dess har både flyget och tåget – ja, faktiskt alla persontransporter – drabbats hårt av coronapandemins mobilitetskris och borde nu samarbeta för att snabbt få igång den totala mobiliteten inom samt till och från landet. Men SJ förefaller välja en annan väg, och det beklagar jag verkligen.

Alla trafikslag behövs och alla ska ställa om och bli fossilfria och på sikt även utsläppsfria. Det här är enorm utmaning för alla aktörer och alla krafter behövs för att nå målet. Om vi tappar kraft i våra förbindelser riskerar vi även tappa kraft i samhället.

Flyget i Sverige tar ansvar för både tillgängligheten och klimatet. Klimatpåverkan från flyget är vår gemensamma utmaning som måste hanteras genom träffsäkra ekonomiska styrmedel samt utveckling av förnybara bränslen och ny teknik. Svenska flygets fossilfria färdplan kommer ge oss ett hållbart flyg som är tillgängligt för alla. Nya material, nya bränslen och nya framdrivningstekniker skapar framtidens flyg.

Utvecklingen inom hållbarhet och automatisering går snabbare än vad många inom branschen förutspått. I dag står inrikesflyget för cirka 0,9 procent av Sveriges koldioxidutsläpp. Enligt Transportstyrelsen beräknas utsläppen från inrikesflyget dessutom minska med cirka 37 procent mellan 2017–2025. Mer biobränsle kommer reducera utsläppen ytterligare och liksom vi köper grön el till vårt uttag kan vi redan idag flyga fossilfritt genom att köpa hållbart biobränsle för vår flygning. Sen kommer elflyg och vätgasflyg att pressa utsläppen ner mot noll.

Tåget är ett utmärkt trafikslag men kan inte ensamt möta Sveriges, Europas eller världens samlade efterfrågan på effektiva transporter och god tillgänglighet. Hållbarheten är inte enögd utan måste se till helheten, alla behov. Vi borde inte ägna oss åt pajkastning mellan olika aktörer inom transportbranschen. Istället borde vi prata om de viktiga frågorna för samtliga trafikslags omställning, som hur vi ska klara av elförsörjningen, hur vi får upp produktionen av biobränsle, hur vi får ut mer transportnytta av investerade skattemedel och hur vi sammantaget kan klara av uppbyggnaden efter pandemin.

Och varför inte diskutera mer samarbete mellan flyg och tåg och järnvägsanslutningar till våra stora flygplatser? Jag är helt övertygad om att flyget och tåget i Sverige kan samarbeta mer för hela resan A till B. Då kommer vi alltid ha Paris närmare oss. Välkommen in, i den tillgängligare världen.

Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen - Flyg



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Jag kommer varken med tåg, buss eller flyg..
Skrivet av ABC, 2021-06-27 14:54:59
Jag tar liksom de flesta andra bilen. Om några år har jag dessutom säkert en helt självkörande bil och kan njuta av en god måltid och ett glas vin i en skön vilfåtölj där jag kan ta en tupplur och titta på TV. Vem kommer då vilja resa på något annat sätt?
Anmäl inlägget
Ts med alla miljöaspekter
Skrivet av thomas, 2021-06-27 13:59:10
Varifrån kommer elen till tågen?
Mycket från kärnkraft och sen länge.
Tusentals generationer får hantera den s.k. slutförvaringen som på intet sätt är löst nu kommer aldrig bli löst.
Hur miljövänligt är det??
Framtida generationer kommer spy galla över oss.
Anmäl inlägget
Alltid samma
Skrivet av Nina , 2021-06-27 13:48:45
Det har alltid varit pajkastning mellan flyg och tåg! Ingen sa nåt när flyget kallade X2000 gör ”pingvinen” som ville flyga men kunde inte...
Anmäl inlägget
Perspektiv
Skrivet av Olle, 2021-06-27 11:38:07
Det hade varit bra om någon kunde se på den globala uppvärmningen med nyktra ögon. Flyget är inget problem. De onödiga utsläppen sker i tredje världen (tex myggbekämpning genom förbränning av diesel i oljefat) och de största utsläppen sker i endast fyra av världens länder Med små medel kan vi minska deras utsläpp markant. Sluta tjafsa om utsläppen från en ny A320 NEO mellan Arlanda och Luleå! En Volvo V70 diesel från 2016 med partikelfilter behöver inte heller ersättas med en Tesla.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev