Skriv ut  

Ryanair rekryterar tusentals nya piloter

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 juli 2021
Nästa år ska Ryanair ha återtagit det som förlorats under pandemin. Det kräver nyrekrytering av upp mot 2 000 nya piloter.

Ambitionerna är inte blygsamma: Om drygt två år ska flottan bestå av 585 flygplan och passagerarskaran ska passera 200 miljoner. Redan nu har de första av sammanlagt 210 nya Boeing 737 MAX-maskiner som ska komplettera och på sikt ersätta de cirka 400 Boeing B737-800 som är ryggraden i flottan, börjat levereras och det kräver i sin tur fler piloter. 2 000 noga räknat under de kommande tre åren. Det meddelar flygbolaget i ett pressmeddelande.

- Ryanair kan erbjuda branschens bästa karriärmöjligheter, bra lön och arbetsscheman med fem dagars flygande följt av fyra dagars ledighet, skriver flygbolaget vidare. 
Den snabbt växande flygplansflottan innebär att ett stort antal styrmän som redan idag flyger i Ryanair flyttas upp till vänstersits. I och med det måste dels befintliga platser som styrmän fyllas på samtidigt som de nya flygplanen kräver än fler piloter.

Ryanair räknar med att utbildningarna, som sker i samarbete med Airline Flight Academy in Dublin, ska kunna dra igång redan efter semestern och sedan ska alltfler kullar utbildas för att kunna vara klara att flyga när sommartidtabellen drar igång nästa vår. Då räknar flygbolaget med att kunna återställa det mesta av tidigare flygprogram som blivit hårt decimerade under pandemin. Basering sker sedan på någon av de drygt 80 baserna som Ryanair har ute i Europa. 




Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Betala för att få arbeta
Skrivet av mer än 30 år i luften, 2021-07-15 13:38:38
Om vi fokuserar på innehållet i artikeln. Så handlar den till stor del om att sälja dyr utbildning till piloter som kanske får ett arbete. Nog är Ryanair kluriga på att få in pengar alltid.
Anmäl inlägget
ABC,
Skrivet av pf, 2021-07-15 10:44:30
bør se litt på catchment-området, antall mennesker i nord-øst for London.
Businessfolk gidder neppe å reise timesvis til LHR, eller LGW, for å fly 40 min til DUB, eller v.v.
Der kommer STN og Ryanair inn ! RYanair hadde ca 10 daglige STN-DUB v.v før pandemien.
Anmäl inlägget
Fattiglappar och gästarbetare?
Skrivet av LV, 2021-07-14 21:46:01
Din överlägsna attityd tyder på dålig bransch kännedom. Vilket ofta är typiskt för galley cat's.
RYR klara sig utmärkt utan dina domedagsprofetior.

Vet du Linkan vad LCC innebär?
Anmäl inlägget
Hmm
Skrivet av Pelle, 2021-07-14 04:46:24
Aldrig i mitt liv att jag sätter foten på ett Ryr plan. Betalar mer för ett tryggare bolag
Anmäl inlägget
Fattiglappar och gästarbetare…
Skrivet av ABC, 2021-07-13 21:10:19
Att ta STN-DUB är det ett ironiskt skämt? Vem tar sig till Stansted såvida man inte är finansiellt utblottad, snålare än snålast eller ska till Camebridge? Så till de som vill göra gällande att Ryanair har jämförbar kundservice… jag säger bara, fortsätt åk med Ryanair och hoppas du får ett jobb där. Något annat flygbolag kommer förmodligen aldrig anställa dig. Och snälla jämför inte med andra bolag som ligger milslångt framför.
Anmäl inlägget
18 000 arbetslösa piloter i Europa
Skrivet av Namn, 2021-07-13 18:42:01
Läste att cirka 18 000 piloter i Europa blivit arbetslösa under pandemin. Så det blir nog inga problem få tag i crew.
Anmäl inlägget
Ryanair har betydligt sämre villkor
Skrivet av Linkan, 2021-07-13 18:17:31
Min erfarenhet är att Ryanair har betydligt sämre villkor för affärsresenärer än SAS.

Vi som brukar vårt företags flyg avtal med SAS. Ingen betalning göres för än vi flugit. Vi kan avboka flygningen utan någon kostnad. Vi sitter på utvalda säten. Det är mycket positivt och mat och dryck ingår i priset.

Anmäl inlägget
Stora chanser.......
Skrivet av sv ABC, 2021-07-13 16:22:21
Som det hitintills har sett ut, har RYR klarat sig bra utan affärsresenärerna. Det ska bli intressant att se hur de "fina" bolagen kommer att klara sig,
när nu sannolikt affärsresenärerna kommer att minska drastiskt. RYR behandlar inte sina resande, särskilt mycket sämre än andra.
Anmäl inlägget
Behöver inte locka affärsresenärer
Skrivet av Pilot, 2021-07-13 15:29:14
ABC, bemedlade resenärer visst men inte affärsresenärer, tiderna förändras och pandemin har accelererat övergången till digitala möten. Nu gäller för bolagen att ställa om till ett annat behov.
Anmäl inlägget
Ryanair
Skrivet av Purser, 2021-07-13 14:29:16
Var menar du med att ”bli riktigt stora krävs förmodligen en helomvändning i hur bolaget ser på sina kunder” ? 2020 flög Ryanair flest passagerare, följt av Easyjet och Lufthansa Group i Europa.
Anmäl inlägget
og ABC, for Ryanair
Skrivet av pf, 2021-07-13 11:26:07
er det da det samme om de frakter businessreisende, eller "andre" pax, bare de betaler fares.
Med din uttalelse ABC, tror du virkelig forholdet business-turister er i sterk favør business, nei ! Det er tvert om.
Anmäl inlägget
I pre-pandemi tider,
Skrivet av pf, 2021-07-13 11:21:26
kunne du ABC, f.eks se på STN, på de første flyginger til DUB fulle maskiner, hvor de aller aller fleste, ut fra bekledning, så ut til å være folk reisende i business. Også mange andre ruter ut av STN ga den følelsen - langt til andre plasser hvor ABC's businessbolag trafikkerer. F.eks STN har et stort omland, hvor FR dominerer.
Anmäl inlägget
Stora chanser att växa.
Skrivet av ABC, 2021-07-13 09:46:31
Ryanair har väl inte direkt lyckats med att locka affärsresenärer och mer bemedlade resenärer vilket är en förutsättning för att bli riktigt stora. För att göra det krävs förmodligen en helomvändning i hur bolaget ser på och behandlar sina kunder. Utgångsläget är uselt men man ska aldrig säga aldrig.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev