Skriv ut  

Skellefteå bygger teststräcka för eVTOL

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 juli 2021
Lämna bilen hemma och ta en drönare till flygplatsen. Det kan bli verklighet om några år menar initiativtagarna till ett projekt som ska bygga en teststräcka för eVTOL på Skellefteå Airport.

Utvecklingen av drönare och eVTOL alltså eldrivna drönare, går allt snabbare. I dagsläget pågår hundratals industriella projekt runt om i världen som handlar om att utveckla eVTOL-farkoster. 

Många menar att de i formen av flygtaxi, är en del i lösningen av de framtida transportbehoven. Men med ny teknik kommer också nya regelverk. Därför startar nu ett projekt på Skellefteå Airport som ska utreda och planera för infrastruktur, luftrumsfrågor, tillstånd, och marknadsfrågor kring eVTOL. I projektet ingår även en forskningsinsats för att undersöka den elmiljö som utökad användning av elektrifierade luftfarkoster ger på flygplatsen.
Målsättningen är att skapa förutsättningar för en av de allra första teststräckorna i Norden och därmed korta tiden fram till kommersiell trafik med eVTOL i Västerbotten och Sverige.

- Med låga driftskostnader och ett begränsat behov av infrastruktur på marken är det här ett oerhört intressant transportmedel för framtidens regionala resor i glest befolkade områden. Dessutom ser vi det här som en hållbar, bekväm och tidsbesparande transportlösning till och från flygplatsen inom bara några år.
Det här är det första nödvändiga steget för att så snabbt som möjligt få igång kommersiell trafik säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.   
Att det nya projektet hamnat just på Skellefteå Airports beror bland annat på att där finns redan landets kraftfullaste elförsörjning för elektrifierad luftfart installerad, både för test och utveckling och för kommersiell trafik. Dessutom är Skellefteå lite av ”elektricitetens huvudstad” i Sverige genom batterifabriken Nortvolt.

I projektet med teststräckan medverkar förutom Skellefteå Airport bland andra just Nortvolt, Jonair, ACR och Luleå Tekniska Universitet.

- Att kunna testa och utveckla i kallt klimat och mörker är en förutsättning för att få farkosterna certifierade.
Detta tillsammans med den kunskap kring elektrifiering som finns i regionen skapar unika förutsättningar, säger Robert Lindberg.  



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Elnätet
Skrivet av Stockholmare, 2021-07-19 09:41:08
@Mr €: Kan sätta upp hur mkt snurror du vill men elnätet i stockholm och mälardalen är på gränsen för vad det klarar av för lång tid framöver.
Anmäl inlägget
Elkraft
Skrivet av Mr €, 2021-07-18 19:53:15
Enklast är vindkraft i skärgården bortom sikt från land. Spridda parker med 12-16 MW per "mölla" så statistiskt några går med minst halv effekt. Så 30-50st GE Haliade eller Vestas största kommer bli vanliga då de flesta områden i land inte kommer få bygglov som nere i Europa.
Anmäl inlägget
Elnätet
Skrivet av Stockholmare, 2021-07-16 07:45:44
Gällande att få till detta i stockholm - Jag tror SvK/Ellevio inte kommer kunna leverera elnät som krävs för denna typ av infrastruktur förrän bortåt 2030 när citylänken mfl satsningar är färdiga.
Anmäl inlägget
UAM
Skrivet av Mr €, 2021-07-15 23:04:32
Bra att testa, men Bromma borde komma strax efter och ett antal helipads runt Stockholm där det är längst köer och finns plats för p-hus tex från Skå, Älvsjö, Arninge, Rotebro, Nacka, Globen o Humlegården o Vasaparken (utan p-hus)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev