Skriv ut  

BRA i topp i Norden på kabinfaktor

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 september 2021
Inrikestrafiken växer sakta men säkert, vilket bland andra BRA märkt av under sommaren efter starten i maj. Under de tre sommarmånaderna är flygbolaget bäst i Norden när det gäller kabinfaktorn.

Den 12 maj i år återstartade BRA trafiken efter 13 månader utan reguljärtrafik och med större delen av flygplansflottan på marken. Liksom för de övriga flygbolagen har det sedan varit en sommar som både präglats av den fortsatta pandemin men också ett sakta men säkert ökat resande. I takt med att antalet vaccinerade ökade samtidigt som smittotalen gick ner har det funnits ett stort ressuget bland svenskarna. Det visar trafiksiffrorna från de olika flygbolagen som nu blivit offentliga och som Flygtorget tidigare redovisat.

I dagarna kom också lite statistik från BRA som visar på passagerartillväxten under sommaren. Under augusti hade BRA 46% fler passagerare ombord än under juni månad. Även kabinfaktorn i flygplanen har varit hög under de tre sommarmånaderna. Faktum är att BRA är ligger i topp bland de nordiska flygbolagen när det gäller hur många stolar ombord som är utnyttjade.

Kabinfaktor i snitt under juni, juli, augusti:
BRA – 72 procent
Norwegian ­– 69,6 procent
Icelandair – 65,2 procent
SAS – 56,2 procent
Finnair – 39,7 procent


Detaljstuderas siffrorna för några av de olika destinationerna blir det än bättre med BRA’s ögonmått:
Umeå: 80 procent kabinfaktor
Halmstad: 80 procent kabinfaktor
Malmö: 80 procent kabinfaktor
Ängelholm: 75 procents kabinfaktor
Visby: 72 procents kabinfaktor

BRA har även återtagit en stor del av trafiken på Bromma, där flygbolaget innan pandemin var i särklass största aktör. Under sommaren har flygbolaget, enligt ett pressmeddelande, transporterat ca 80% av alla passagerare som reste till och från Bromma flygplats. Hur många passagerare det rör sig om är inte officiellt. Men en uppskattning är att 80 procent av de sammanlagt 149 421 passagerare som enligt Swedavias statistik reste till och från Bromma under sommaren, är drygt 119 000.

Nyligen återupptog BRA linjerna från Bromma till Växjö och Ronneby och räknar också med att öka antalet frekvenser på andra, befintliga linjer. Det gör i sin tur att i slutet av september kommer hela ATR72-flottan att vara i trafik. 

- Vi ser nu att efterfrågan på inrikesresor ökar och vi öppnar därför upp fler linjer samt ökar frekvensen på befintliga linjer för att knyta samman Sverige nu när restriktionerna lättar och behovet av att resa ökar, säger Martin Ekenborn, kommersiell chef på BRA. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS
Skrivet av Jämförelse, 2021-09-20 06:05:43
Här har Flygtorget gjort en ganska löjlig jämförelse. I SAS siffror ingår tex atlantflygningar som gått relativt tomma på passagerare men ändå varit lönsamma pga frakt i både kabinen och fraktutrymmet. Samma sak med Finnair.
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av VK, 2021-09-17 23:22:32
@Atr
Skuttade runt m 3 kärror?
Vet du hur många kärror som gick chartrade?
Anmäl inlägget
Grymt
Skrivet av Crew, 2021-09-17 23:20:37
Så jäkla grymt bra av BRA!
Ni gjorde rätt och kunderna så glada och nöjda.
Anmäl inlägget
Atr
Skrivet av Ed, 2021-09-17 01:21:21
BRA skuttade runt med ett par kärror under sommaren. Svårt att riktigt jämföra kabinfaktor.
Anmäl inlägget
Emb 190
Skrivet av Ehrmantrout, 2021-09-16 11:04:23
Kanska dom kan ha ha råd med Emb 190 framöver ? Bra om man vill flyga charter!
Anmäl inlägget
god nyhet att inrikes vaknat upp med besked.
Skrivet av thomas, 2021-09-16 10:57:25
Bara att gratulera Per på BRA, Du öppnade upp i rätt tid och satsningen höll. Gambling på hög nivå föll ut BRA. Nu mojnar nog även BMA debatten.
ARN drar nu till sig lågprisbolag med mycket frekvenser. El flyget är här om några år, så håll ut, håll alla regionala flygplatser vid liv.
Vi kommer att se ett helt annat tyst miljövänligt flyg i närtid.
Anmäl inlägget
Hög kabinfaktor
Skrivet av Wilmer, 2021-09-16 10:41:07
Inte speciellt imponerande när BRA efter rekonstruktionen hade 100msek i biljettskuld till sina passagerare som de nu passat på att utnyttja vilket också inneburit att man haft mycket låga reella intäkter och låg yield. Det intressanta blir att se nu under hösten hur det kommer utveckla sig.
Anmäl inlägget
Statistik
Skrivet av Henrik, 2021-09-16 10:12:54
Tjänar man några pengar? Månaderna man redovisar är semestermånader med troligtvis mest privatresenärer. Iom corona och rekonstruktion utfärdade man vouchers för köpta biljetter, är de de som nyttjas nu? Sedan är frågan om affärsresenärerna återkommer, många stora bolag har fortfarande reseförbud och har aviserat om mindre resor i framtiden
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&FaktorExpert, 2021-09-16 09:23:21
Oj vad roligt att marknaden tar sig, då får fler arbete som kabinpersonal och det förklarar att kaffepriset rusar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev