Skriv ut  

Åbo nästa destination när Air Leap bygger bas på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 november 2021
På lördag går flyttlasset från Bromma till Arlanda. Air Leap lägger nu all kraft på att etablera verksamheten på Arlanda och en första ny linje är redan planerad.

Nu på lördag lämnar Air Leap Bromma flygplats för gott. Då har de kvarvarande två linjerna där, till Visby och Halmstad, flyttats över till Arlanda tillsammans med kontor och markpersonal. Samtidigt försvinner också de nyligen startade enskilda varumärkena, Air Skåne och Air Halland. Den främsta orsaken är, enligt flygbolaget, att konkurrensen på Bromma är för stor, och det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Men på Arlanda ska inom en snar framtid det nya interlineavtalet med SAS starta.

- Så snart vår IOSA-certifiering är klar, vilket jag räknar med sker innan året är slut, så kan samarbetet börja. Det ser vi fram emot, säger Jon Melkersson, vd för Air Leap till Flygtorget. 
Etableringen på Arlanda kan också komma att till del förändra Air Leaps trafikprogram med ett större fokus på regional nordisk trafik och mindre svensk inrikes. 

- Vi ser många möjligheter i Norge och även till Finland. Därför drar vi igång en direktlinje till Åbo i slutet av januari. Åbo har historiskt sett varit en viktig destination till och från Stockholm. Stockholm och Åbo har sedan pandemins utbrott stått utan direktflyg. Med vårt planerade samarbete med SAS ger vi nu möjlighet att via Arlanda ansluta till hela inrikes och utrikesnätet, fortsätter Jon Melkersson. 

Svensk inrikestrafik finns dock kvar som en del av verksamheten. I nuläget flyger Air Leap på tre destinationer, Visby, Halmstad och Örnsköldsvik, men det finns ett antal städer i landet som fortfarande står utan flygtrafik till Stockholm, bland annat Karlstad, Trollhättan och Jönköping. De kan vara tänkbara nya delar i trafikprogrammet i takt med att marknaden återhämtar sig. Samtidigt ska Air Leap fasa ut de fyra Saab 340 som finns i flottan och hade varit det givna valet för de linjerna eftersom de ATR72 som ska ta över av allt att döma är för stora med 72 stolar ombord. I alla fall i nuläget. 

- Med ATR72 får vi en modernare och mer ekonomisk flotta men det finns en hel del hänsyn att ta i arbetet på att bygga upp en ny flygplansflotta. 
I och med flytten till Arlanda avslutas ett skede för flygbolaget. När pandemin rasade som värst var det Air Leap som i princip var den enda aktören där och höll flygplatsen igång.

- Vi har naturligtvis följt debatten om Bromma och framtiden och på ett eller annat sätt är tiden utmätt för flygplatsen. Nu gäller det att vi positionerar oss på Arlanda med bra slottider. 



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Marknad?
Skrivet av Feppe, 2021-11-27 17:14:44
Tror faktiskt det räcker med CPH för Skandinaviens del om man ska vara ärlig.
Anmäl inlägget
Ledig hangar
Skrivet av Brent, 2021-11-26 08:22:20
Då behöver de nog en hangar på Arlanda. Tror den de övergav tidigare i år fortfarande står tom.
Anmäl inlägget
Tapp
Skrivet av Jessica, 2021-11-24 06:03:08
Tappar man inte marknad med att stänga ner allt och börja om från noll? Nu när alla stora lågprisbolag redan etablerat sig på Arlanda?
Anmäl inlägget
AirLeap
Skrivet av AT4, 2021-11-23 18:00:46
Är det inte konstigt att AirLeap börjar flyga Arlanda-Åbo som kommer att vara i direkt konkurrens med SAS egna linje dit?
Som tillfälligt ligger nere nu.
Anmäl inlägget
Kristianstad/Everöd
Skrivet av Göran, 2021-11-23 13:11:48
Under -70 och -80 talet nyttjade jag Kristianstad frekvent. Vill minnas att det ofta var fullsatta maskiner; Convair 440 Metropolitan, Nord 262 och senare Fokker F28.
Finns ingen trafik längre?...så litet underlag kan det väl inte jfr med förr.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev