Emerald Airlines förlorade första omgången men kom nu tillbaka och vann upphandlingen om den statligt subventionerade trafiken mellan Dublin och Donegal i nordvästra hörnet av Irland. Den linjen har Amapola flugit sedan juli månad förra året med två rotationer per dag på sträckan. Det var i efterdyningarna av att det irländska regionalbolaget Stobart Air gick i konkurs som linjen blev ledig. Fyra flygbolag lämnade in anbud, Ryanair, Nordica/Xfly, Emerald Airlines och Amapola, som alltså fick uppdraget.
Det var dock ett temporärt kontrakt som sträcker sig fram till 25 februari i år och i dagarna fattade den irländska regeringen beslut om att ge det nya kontraktet till Emerald Airlines.
- Amapola har utfört en mycket pålitlig trafik under det tillfälliga kontraktet och vi tackar dem för samarbetet under perioden, skriver inrikesministern Hildegarde Naughton i en kommentar.
Emerals Airlines är ett helt färskt flygbolag, startat i maj förra året som en underleverantör till Aer Lingus regionala trafik. Just det faktum att flygbolaget, när upphandlingen i somras genomfördes, ännu inte fått sitt AOC var en bidragande orsak till att Amapola fick uppdraget. I september blev trafiktillståndet klart och sedan dess har både flottan och linjenätet byggts upp. Amapolas Fokker 50 ersätts från den 26 februari av ATR72-600 vilket också ökar passagerarkapaciteten. Emerald Airlines kommer att flyga trafiken på Aer Lingus EI-prefix.
Amapola flyger fortsatt trafik på två utländska linjer, Helsingfors – Joensuu och sedan i december mellan Röros och Oslo. Den norska linjen som ersättare för Air Leaps Saab 340-maskiner.