Skriv ut  

Två SAS-maskiner i Sibirien

Krönika, Jan Ohlsson, den 14 januari 2022
SAS fasar just nu ut de sista maskinerna i Boeingflottan. Flera av dem går till skrot men två har fått nytt jobb hos Yakutia Airlines. Frågan är var de andra tar vägen, frågar sig Jan Ohlsson i en fredagskrönika.

SAS
SAS
 
Tiderna ändras och livslängden förlängs för vissa typer. När SAS pensionera åtta Airbus A 340-300 2020 gick samtliga till skrot. Detsamma gällde 30 Boeing 737-600 så sent som 2019.
Nu står de sista Boeing 737-700 och 737-800 på tur och ska vara borta senast Q1 2023. Det kan bli tidigare. I januari 2022 är fortsatt 15 av dem i trafik för norska SAS, medan en 737-700, LN-RRA på 14,6 år, sedan några månader är parkerad och sannolikt snart lämnar flottan samtidigt som också en -800 tycks förberedas för avfärd. Men beroende på var i underhållscykeln de är, har faktiskt den äldre 737-800 störst chans att bli ombyggd för frakt, något som knappast hänt för några år sedan. De flesta av SAS 737-700 går fortsatt till skrot.

Även om många fortsatt står intakta på skrotgårdarna är det bara två som fått nya jobb; hos Yakutia Airlines i smällkalla Sibirien.

Av de 737-800 som redan lämnat har en dryg handfull, framförallt “medelålders” gått till skrot. Av de yngre, har fyra, byggda 2012-2013, gått till Transavia France, som även försett sig med närmare ett dussin maskiner ex-Norwegian. Två som är nio och åtta år har gått till 9Air.com, ett lågprisbolag i Kina. Sex äldre 737-800 runt 20 år har gått till ombyggnad för DHL, de flesta för USA och en för Swiftair/DHL  i Spanien. I början av 2022 flögs ännu en från avställning i Norwich till Vilnius, fortsatt på SAS-flygnummer. Men i en ålder av knappt åtta år är passagerarjobb troligare än fraktombyggnad. GetJet är en möjlighet. Snart vet vi. Flera av SAS 737-800 som återlämnats till gamla och nya leasingägare, inväntar fortfarande sitt öde på olika sidor Atlanten. Är de inte på ökända flygkyrkogårdar, ökar chansen till nya jobb. Efterfrågan på 737-800, främst för frakt är stor, men väntetiden för ombyggnad lång, därför kan en del faktiskt åter få flyga ut ur öknen. 

Den 5 januari 2022 var det så dags för LN-RRW, Saga Viking att lämna Oslo för sista resan till Bangor, Maine i USA. Det gick på åtta timmar blankt och Bangor är ett vanligt tankstopp på “skrotrutten”. Men efter nattstopp där fortsatte Saga mot Miami, så det verkar finnas ett liv efter detta.  Med 17,4 år i bagaget borde fraktombyggnad annars vara sista räddningen, om “sagan ska fortsätta.”. Dagen efter lämnade LN-RGH Oddvar Viking SAS vid åtta flygande år och flögs till Shannon för att målas i sina nya färger: Transavia France, den femte att gå dit.

SAS har även återsänt den första av sina äldre Airbus A 330-300 till leasingägaren. LN-RKH kom ny till SAS 2002. Nu blir det nytt jobb hos DanAir i Rumänien; troligen som phreighter. SAS behåller envist sina åtta A321-200, trots en ålder av nära 20 år och parkerade sedan snart två år. Framtida uppgifter är oviss. Men de kan vara efterfrågade för fraktombyggnad. Att behålla dem andas optimism, men de representerar ju vilande värde i förlusttider, vilket kan synas lite underligt. De flesta flaggflygbolag i Europa har krympt kostymen snabbare.

Men även om SAS mest leasat eller köpt nya flygplan har en del begagnade smugit sig in. Till exempel ett par 737-700 som kom in från Ethiopian Airlines. Även SAS fyra A 319 får svårt att undvika plåtsaxarna. En 319 på 17 vårar har heller inget större andrahandsvärde, men än så länge flitigt i elden. SAS har också några äldre A 320, inköpta begagnade och några på långtidsparkering.

Totalt har 122 Boeing 737 passerat revy i SAS. Antalet Airbus (319/320/321) är 70, medan två A 320 redan pensionerats. De ärvdes bägge från Spanair och var i trafik fem år, bägge nu skrotade. En ny A320Neo och en A321LR är på väg in i närtid. Men ingen av de två andra A 321LR är just nu i trafik.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det är mer än lågpriset som styr
Skrivet av thomas, 2022-01-15 09:00:45
De s.k. lågprisbolagen trafikerar destinationer ja, men de erbjuder inte freqvenser och oftast inte möjlighet till ombokning. Bara nån tur per vecka.
Den som erbjuder freqvenser vinner. Där bör nog SAS finna sin nisch. SJ kommer aldrig gå i kk så även inte SAS.
Anmäl inlägget
SOS
Skrivet av Ehrmantrout, 2022-01-14 15:49:34
Hjälp ! Mer hjälp från dom 2 staterna ? 30 miljarder i skulder ! Kryllar av lågprisbolag på ARN.
Anmäl inlägget
Yakutia Airlines
Skrivet av Svetlana Purser&SibirienExpert, 2022-01-14 12:48:36
Men så fina flygmaskiner vi har fått ta över.
Välskötta , tekniskt perfekta , och generösa utrymmen, det enda som är utslitet och måste bytas är kaffepannorna, det verkar ha gått dygnet runt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev