Skriv ut  

Flyr: Fler passagerare men kassan sinar

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 maj 2022
Allt fler stolar fylls i kabinen hos Flyr. Men trots det sinar kassan som fylldes på i slutet av förra veckan. Det har fått analytiker att tala om flygbolaget som ett förlustprojekt.

Flyr
Flyr
 
Lite i skuggan av den ekonomiska turbulensen i SAS har norska Flyr just levererat passagerasiffrorna för april månad. Det blev en rejäl uppgång sedan mars månad, 46 procent upp och sammanlagt 122 600 passagerare i kabinen. I den numera tio flygplan stora flottan, två helt nya B737-800 levererades under april, var kabinfaktorn 62 procent. Det ser alltså ut att gå bättre och bättre för flygbolaget som ännu bara har drygt tio månader på nacken. 

Men enligt analytiker i Norge är bilden långt ifrån ljus. Sedan starten i juni har Flyr byggt upp ett underskott på 650 miljoner norska kronor. Så sent som i torsdags förra veckan gjordes en snabbinhämtning av nytt kapital: 250 miljoner tillfördes kassan genom att flygbolaget gav ut 208 miljoner nya aktier. Det som överraskat marknaden var det faktum att aktierna reades ut, 1,20 kronor i jämförelse med dagskursen i torsdags på 2 kronor. Den senaste kapitalinhämtningen kom också bara tre månader efter att den förra på 242 miljoner hamnade på kontot. 

- Emissionen bekräftar att det här är ett förlustprojekt och att beloppet som hämtades in i januari inte var tillräckligt, var den beska kommentaren från Ole Martin Westgaard på DNB Markets, rapporterar dn.no.

Flyr såg sig också tvingade att skynda på kvartalsrapporten för det första kvartalet i år som egentligen skulle publicerats den 19 maj men alltså offentliggjordes i slutet av förra veckan och i samband med nyemissionen. Den visar att underskottet under kvartalet hamnade på 82 miljoner, en nedgång med fem procent jämfört med sista kvartalet förra året. Det beror till största delen på att yielden, alltså intäkten per såld biljett, är för dålig, menar Ole Martin Westgaard som är skeptisk inför framtiden.

- Flyr har sämre yield och fyllningsgrad i flygplanen än vad Norwegian har och dessutom en högre kostnadsnivå. Ju mer de flyger, ju mer förlorar de. Ska Flyr överleva hänger det på att investerarna tycker det är roligt att vara med i det här förlustprojektet, säger han till dn.no.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norska företag utomlands?
Skrivet av ABC, 2022-05-11 20:51:33
Finns det något norskt företag som lyckats etablera sig utomlands med ett norskt koncept? I Sverige har Statoil, Norsk Hydro, Norwegian, Rema 1000, diverse norska pizzakedjor och gud vet vem mer ärligt talat gått åt h-vete. Det enda lyckade jag kommer på är "Norwegian Cruise Line" men de är inte norska utan amerikanska... Nu gapar säkert någon om 7Eleven, Pressbyrån, Choice, Ving - men att äga utländska koncept är inte norskt, bara smartare än att köpa norskt..
Anmäl inlägget
Verkligheten kommer alltid i kapp, allt och alla
Skrivet av thomas, 2022-05-11 16:54:30
Det tar lång tid att etablera sig, där ligger SAS och Norwegian bättre till.
Anmäl inlägget
-4000
Skrivet av SAS, 2022-05-11 08:21:14
4000 inställda flyg för SAS är väl ett minimum. Kommer bli betydligt fler inställda flyg. Detta kommer förstås att gynna Flyr, Norwegian och RYR/EW.
Anmäl inlägget
Spåkulan
Skrivet av JP, 2022-05-10 12:48:54
Är det fortfrande någon som lyssnar på dessa "flyganalytiker"? Ingen vits.

Anmäl inlägget
Uppköp
Skrivet av kalle, 2022-05-10 09:59:30
Hoppas ägarna månne på uppköp eller tänker de hålla ut och hoppas på att SAS konkar?
Min gissning är att de hoppas på uppköp. Norwegian skulle nog kunna vara spekulanter med tanke på att de då får ett gäng nya 737:or samt personal med 50% lön.
Anmäl inlägget
Oktober
Skrivet av Fly away, 2022-05-10 07:14:44
I oktober är det game-over för Flyr. Sanna mina ord
Anmäl inlägget
Va, stämde inte kalkylen?
Skrivet av ABC, 2022-05-09 16:14:20
Innan trafikstart hade Flyr bestämt att snittpassageraren skulle betala 800 kronor och att de i snitt skulle flyga hälften så långt med Flyr som vad denna summa hade tagit dem med andra lågprisbolag, stämde inte den kalkylen?
Så här års borde de ha en sprängfylld kassa av alla sommarbokningar och inte hundratusentals norrmän som undrar över hur de skall kunna hitta alternativa hemresor utan att bli ruinerade mitt i sommaren.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn