Skriv ut  

SAS: Långlinjeflottan måste krympa

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 maj 2022
Fjorton flygplan är för många. Det menar SAS vd. Hur många A330 och A350 som ska bort är oklart och de kan komma att ersättas av fler A321 med kapacitet att öppna fler destinationer i USA.

I mars parkerade SAS tre av de sex nya A350-900 som framöver ska utgöra ryggraden i långdistansflottan. Dessutom har leveranstiden för de två som återstår i beställningen på åtta maskiner skjutits upp från 2023 till 2024. 

Nu är frågan om de över huvud taget kommer att tillföras flottan. Just nu pågår den stora route-konferensen i Bergen och SAS vd och koncernchef Anko van der Werff intervjuades häromdagen om tillståndet i flygbolaget. Den pågående ekonomiska saneringen inom SAS Forward pågår med ambitionen att spara 7,5 miljarder, en förutsättning för att få in nya pengar. Det var dock inte mycket nytt som presenterades, främst med hänvisning till att det ska ske en redogörelse om två veckor.

På en punkt var koncernchefen dock tydlig: SAS långdistansflotta är för stor.

- Vi har för många stora flygplan i dagens läge. Se bara på följderna av kriget i Ukraina och ett stängt luftrum över Ryssland, slog han fast enligt dn.no
Hur många av de 14 långdistansmaskinerna, åtta Airbus A330 och sex A350 som eventuellt ska fasas ut, framgår inte. Det är en fråga inom ramen för SAS Forward och de diskussioner som förs med leasingbolag och andra kreditorer. Att långlinjeflottan krymper behöver inte heller nödvändigtvis innebära att det interkontinentala linjenätet minskar, i alla fall inte västerut. Om de stora maskinerna minskar i antal, kompletteras de med fler av de nya A321 med kapacitet att flyga långt, bland annat över Atlanten. SAS har ju redan satt in de första i trafik från Kastrup till Boston och New York. Med fler A321:or i flottan kan ett par tre helt nya destinationer i Nordamerika vara möjligt.

- Men först måste vi ha den rätta storleken på flottan, sen ska vi se om det finns nya destinationer att flyga till, rapporterar dn.no. 
Anko van der Werff var också tydlig med att etableringen av SAS Link och SAS Connect står fast. Det är förutsättningen för att komma ner i konkurrenskraftiga nivåer. I dagsläget är de två plattformarna fokuserade på trafik i Skandinavien och Europa. Om de på sikt också ska ta sig an långlinjetrafiken, finns det ännu inga signaler om. Interkontflottan med A330 och A350 hör fortsatt hemma i ”stora SAS”.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Urban, Lufthansa skal etter sigende
Skrivet av pf, 2022-05-22 16:14:55
være i markedet for A-350, både de og Turkish, nevnes som potensielle til å ta over tre bygde, men ikke leverte, til Aeroflot.

Kan man også tenke at SAS vil hyre ut sine 6 A-350 til disse bolag ?
Anmäl inlägget
Helt fel väg att gå
Skrivet av Risto, 2022-05-22 12:29:17
SAS har en av de minsta flottorna hos de gamla legacy-bolagen. Tom jämför med Finnair är de ju små...och nu ska de minska ytterligare? Var är ambitionsnivån? Sparka van der Werff och ta in en visionär med ambitioner nu, eller avveckla helt och hållet. Samtliga signaler man sänder ut, oavsett om det är till kunder, partners, investerare, är otroligt tafatta och ingjuter inte något förtroende i företaget.
Anmäl inlägget
Ja, visst
Skrivet av @Ulf, 2022-05-21 12:37:33
säljer SAS många business och plus biljetter på långlinjerna, men det går inte att komma ifrån att Asien trafiken mer eller mindre är inställt pt.
Därför behövs färre flygplan. Det är inte helt lätt att planera nu, med pandemi och krig m.m.
Anmäl inlägget
Följ principen
Skrivet av Urban, 2022-05-21 09:07:01
Tillgång på flyg med efterfrågan som grund
är det som skall styra tex SAS. Om det utifrån
det behövs tex 9 longhaul plan så är det 9.
Inte mer eller mindre.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Ulf, 2022-05-20 16:31:34
SAS har fulla flyg i framför allt i främre delen av flygplanen så det där är bara dåliga ledare i företaget.
Anmäl inlägget
” Stora SAS”
Skrivet av The Viking, 2022-05-20 15:37:51
Är på väg att bli lilla SAS, Connect lär bli stora SAS ..
Anmäl inlägget
Framtiden
Skrivet av Egil, 2022-05-20 14:45:21
Alla bolag måste anpassa sig till dagens verklighet och bara de som lyckas överlever. Flög nyligen 2 gånger med Finnair till LAX.
26 pax på den ena och 39 på den andra..........säkert också frakt men tvivlar på att dessa flygningar var lönsamma.
Anmäl inlägget
Noll ambitionsnivå
Skrivet av Bertil, 2022-05-20 13:55:06
Som vanligt, inga ambitioner överhuvudtaget.
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av Finn, 2022-05-20 13:44:45
Att SAS lägger sig platt på Arlanda och låter Finnair gå in och flyga longhaul i egen regi påvisar bara det fullständiga kaoset som försiggår på SAS.
Anmäl inlägget
Annan tolkning
Skrivet av Per, 2022-05-20 12:41:06
Min tolkning av Anko är att långlinjeflottan JUST NU är för stor. Och det kan ju ingen säga emot med tanke på att Kina i princip håller stängt liksom luftrummet över Ryssland.

Det intressanta är ju hur planerna ser ut för 2023, givet att världen öppnat igen. Då är min tolkning att SAS vill vara med i luften igen, om det finns ekonomiska förutsättningar för det vad gäller kostnaderna.
Anmäl inlägget
Sas interkont
Skrivet av Mr €, 2022-05-20 11:52:33
Sas brukar ha 12-16 interkontplan genom historien. A330's borde kunna flyga charter åxå.
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av Alex, 2022-05-20 11:50:01
Intressant för en annan artikel från samma konferens menar Anko att de tittar på nya destinationer i USA, Sydamerika och Asien. Då behövs de fler flyg
Anmäl inlägget
Nejnej
Skrivet av Bosse, 2022-05-20 11:23:46
Atlantic till Kanarieöarna? Så tänker bara en icke skandinavisk pilot. SAS ruttet från Skandinavien har aldrig någonsin gått den vägen och har inte utbildat sina piloter i det. Du låter som en ryanpilot med bas i East Midlands?
Anmäl inlägget
MNPS
Skrivet av Leif, 2022-05-20 11:07:51
MNPS kursen handlar snarare om Keflavik (Island) snarare än Nord Amerika
Anmäl inlägget
Nya destinationer
Skrivet av Janne, 2022-05-20 10:50:30
Minska flottan sedan se på nya destinationer. Borde det inte vara tvärtom? Finnair tänker så, och de kommer att lyckas med sin strategi. Tror att man med rätt arbetssätt kan starta nya destinationer till Afrika, USA och Asien.
Anmäl inlägget
Mnps
Skrivet av Erik, 2022-05-20 10:44:33
Du behöver ha oceanic utbildning för att flyga de västligaste rutterna ner till Kanarieöarna.
Anmäl inlägget
Inga planer?
Skrivet av Jörgen K, 2022-05-20 09:46:14
Connect-piloterna går kurs i mnps, north Atlantic osv. Varför skulle de göra det om inte det fanns planer. Man skickar inte sina piloter på kurs för att göra en allmän kompetenshöjning, det finns planer!
Anmäl inlägget
Utfasning
Skrivet av Klasse, 2022-05-20 09:43:21
De troliga är att de 5st A330E blir kvar tillsammans med de 3st A350 som är i trafik nu.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn