Arlanda ska ”Brommafieras”, det slog den så kallade Arlandautredningen fast när den presenterades i förra veckan. Det innebär att Arlanda ska utvecklas för att kunna ta emot inrikestrafiken som idag flygs på Bromma. När det ska ske är, trots att en del årtal figurerar i rapporteringen oklart, inte heller finns några konkreta förslag eller planer för hur det rent praktiskt ska genomföras. Det är en situation som oroar de regionala flygplatserna i landet, de som idag har sina stockholmslinjer till Bromma.
- Till stora delar är det en bra utredning som pekar på flygets behov i Sverige. Men ur vårt perspektiv måsta vi ställa frågan var är våra gater, var ska de regionala flygningarna parkera på Arlanda?, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser.
Kanske är det en fråga som får svar den 15 november. Då ska nämligen nästa utredning om det svenska flyget vara klar. Även denna gång är det Peter Norman som har ansvaret och denna gång gäller det att ”ta fram förslag till inriktning för statens ansvar för flygplatser i Sverige”.
Ett inte mindre omfattande utredningsarbete som även denna gång ska genomföras på bara ett par månader och omfattar både de statliga och fristående flygplatserna i landet. Men i kriterierna för utredningen finns en positiv grundton som bland annat säger att utredningen ska bedöma de regionala flygplatsernas möjligheter att på sikt utvecklas och vilken betydelse det svenska flygplatssystemet har för tillgängligheten för både medborgare och näringsliv. De senaste årens skogsbränder, pandemin och inte minst kriget i Ukraina har också satt fokus på den roll som de mindre flygplatserna har för den svenska beredskapen och lär bli en viktig del i framtidsspaningen.
Än mer intressant är det faktum att utredningen ska se över det så kallade nationella basutbudet av flygplatser, alltså i princip de tio som ingår i Swedavia och ”föreslå eventuella förändringar, t.ex. avseende konstruktion eller omfattning.” I sig är det nödvändigt, ska Bromma läggas ner påverkar det basutbudet. Om det i sin tur innebär antalet statliga flygplatser ska minska eller öka, återstår att se. Det kan också bli tal om att inrätta en statlig kontrollfunktion som ska ha sista ordet om en icke statlig regional flygplats i landet är på väg att läggas ner.
Den kommande utredningen har alltså ett förhållandevis öppet mandat när den ska syna landets flygplatser.
- Det här är något vi har efterfrågat under många år och har redan nu satt samman en arbetsgrupp för att kunna ge så mycket information om vår verklighet som möjligt till utredarna, säger Peter Larsson.