Skriv ut  

Utmärkelse: Norwegian har den bästa strategin

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 juli 2022
Norwegians rekonstruktion håller världsklass. Därför har flygbolaget fått en internationell utmärkelse för hur de klarat av nästan exakt det jobb som SAS nu går igenom.

SAS vandrar just nu genom en av de tuffaste kriser som flygbolaget varit med om under alla år. Då är det kanske vara läge att undersöka hur kollegan och konkurrenten Norwegian klarat av i princip motsvarande vandring. Utmärkt, menar tidningen Airline Business som belönat det norska flygbolaget med The Airline Strategi Award.

- Norwegian har genomgått en massiv rekonstruktion som fört flygbolaget från ruinens brant till en betydligt stabilare tillvaro. Det har byggt ett till storleken mindre flygbolag med en enklare och tydligare företagsstruktur.
Så lyder en del av motivationen som också pekar på att Norwegian numera också är lönsamt, förra året var överskottet 1,8 miljarder norska kronor.

Juryn bakom utmärkelsen går igenom de olika åtgärder som ledningen för Norwegian genomfört och som låter som ett eko av det som SAS just nu arbetar med: Minska den totala skuldbördan, skapa förtroende hos kreditorerna, visa tydliga besparingar för att komma i åtnjutande av fortsatta investeringar och statligt stöd, krympa flygplansflottan och avbryta liggande beställningar på nya flygplan hos Boeing och Airbus, omförhandla leasingvillkoren för de flygplan som ägs av leasingbolagen. Dessutom togs det strategiska beslutet att skrota långlinjetrafiken och fokusera på att bli ett flygbolag med ett linjenät på den europeiska marknaden. 

I mångt och mycket är det alltså samma sorts insatser som SAS nu måste göra, möjligen med undantag för den sista punkten, att sluta flyga långlinjer. VD Anko van Der Werff har sagt att SAS har för många stora flygplan, något som alltså skulle kunna påverka storleken på interconttrafiken. Å andra sidan menar han också att mindre flygplan, A321LR, kan vara ett fullgott alternativ. 

Juryn som utnämnt Norwegian till det flygbolag som har den bästa strategin är också tydliga med vem som ligger bakom jobbet: vd Geir Karlsen. I rollen som ekonomichef var han arkitekten bakom hela rekonstruktionen och de förhandlingar som krävdes och fortsatte sedan till att bli vd för att förankra de förändringar som införts. 

- Det han har gjort är exceptionellt. Han har fått leverantörer, anställda och investerare med sig.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

#
Skrivet av DYr, 2022-07-31 23:04:59
I det långa loppet har nog Svenska staten gjort en bra affär på Norwegian. De flög många år där de matade stadskassan med pengar. Sen att staten förlorade en slant på slutet är nog marginellt i sammanhanget
Anmäl inlägget
Många förlorade på Norwegians rekonstruktion
Skrivet av Linkan, 2022-07-30 16:56:10
Norwegian lyckades skriva av ca 96% av sina skulder. Det är många som förlorat mycket på deras rekonstruktion.

Svenska staten har förlorat mycket pengar utan en chans att få något åter.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Carl Jansson , 2022-07-27 17:09:26
@Stålhandske
Norwegian var i princip skuldfria redan i juni 2021. Enligt SEB som då ändrade sin rekommendation för norwegian till köp.
Anmäl inlägget
Ekonomin
Skrivet av Frans otto stålhandske, 2022-07-27 08:45:33
Har Norwegian kunnat betala av sina gigantiska skulder?
Man ser ganska många Norwegian flyg i luften som boende några mil från Arlanda.
Bolaget har en mycket lägre administrationskostnad där har SAS mycket att lära och göra.
Anmäl inlägget
SAS krymper kraftigt
Skrivet av RDG, 2022-07-27 08:43:12
SPG tror naturligtvis att de räddat sina priviligerade anställningar genom det senaste avtalet med SAS. Inget ätr mer fel. SAS kommer att kraftigt minska flygplansflottan i egen regi.SAS långlinjer upphör temporärt under vintern. Pilotena i det som kallas SAS Scandinavia får uppleva smärtsamma uppsägningar.

Andra områden avslutas är markhanteringen i egen regi och SAS Cargo. Det blir tufft. Långivare och kunder med krav på SAS drababs alla lika - precis som i Norwegianfallet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev