Det fanns inga indikationer på att något chefsbyte var på gång i Flyr. Men under fredagen gick vd:n Tonje Wikström Frislid på dagen och lämnade över till finansdirektören Brede Huser. Det är en rockad som påminner om den som skedde i Norwegian förra sommaren när dåvarande vd Jacob Schram lämnade och Geir Karlsen, finansdirektören och arkitekten bakom hela rekonstruktionen tog över. Av allt att döma var det en inte helt stillsam ommöblering i ledningen för Norwegian men om det gått lika hårdhänt till i Flyr är oklart. Pressmeddelandet höll normal och god ton:
- Det har varit ett privilegium att vara med och bygga upp detta fantastiska flygbolag tillsammans med de bästa människorna i branschen. Flyr går nu in i en ny fas och jag har kommit fram till det tunga beslutet att det är naturligt för mig att lämna över stafettpinnen, skrev Tonje Wikström Frislid.
Den nya fasen är enligt pressmeddelandet avgörande för flygbolagets framtid och handlar om att stärka den ekonomiska situationen i Flyr. Brede Huser som nu tar över arbetade tidigare 19 år på ekonomisidan i Norwegian och bör ha koll på hur en sådan räddningsaktion går till.
- Brede Huser har en bred och enhetlig insikt i flygbolaget och har den nödvändiga kraften som krävs när vi nu går in i nästa fas, säger grundaren Erik G Braathen i en kommentar.
Men alla är inte lika övertygade om att Flyr har en framtid. I norska media är det hårda rubriker om att ”detta är början till slutet för Flyr” och att det är ”oroväckande när en verkställande direktör byts ut”. Än tuffare slutsats kommer från Espen Andersen vid norska Handelshögskolan:
- Flyrs problem är inte en vd som inte levererat, det är att det inte finns plats för dem på den norska marknaden. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag tror inte att de har möjlighet att överleva.
Men flyganalytikern Jan Ohlsson, som tidigare sagt att det är för tidigt att räkna ut Flyr, vidhåller den inställningen även i sken av den senaste utvecklingen.
- Det finns en tilltro till flygbolaget, i ledningen naturligtvis som ju, intressant nog består av många människor som tidigare jobbade i Norwegian och är vana vid svåra beslut, men också hos kunderna. Flyr har lyckats skaffa sig ett gott rykte och har inte skämt ut sig under den här svåra perioden när de drar ner på trafiken.
Den oväntat snabba processen med att hämta in nytt kapital tyder på att tilltron finns även på finansmarknaden. De 300 miljoner som nu tillförts kassan ger möjlighet att övervintra fram till nästa sommarsäsong.
- Ja, det kan gå vägen i och man dragit i nödbromsen, minskat flygande och lyckats hyra ut några av flygplanen. Det är ju förövrigt något som bland andra Air Baltic och Finnair också gör för att spara pengar. Visst är det en svår situation och alla negativa skriverier skrämmer säkert bort en och annan från att boka biljetter. Men jag säger som jag sa senast, prognosen är fortfarande inte helt mörk.