SAS fortsatt störst i Norden
Publicerad den 11 januari 2023Närmare en och en halv miljoner passagerare i december. SAS håller ställningarna som det största flygbolaget i Norden. Men det är ännu långt till de nivåer som gällde innan pandemin. Frågan är också om SAS kan behålla det lilla försprånget före Norwegian under 2023.
Den kraftfulla uppgången under hösten har mattats något för de nordiska flygbolagen. Men passagerarsiffrorna för december hålls uppe av det ökande resandet under helgerna och de två stora flygbolagen SAS och Norwegian kan räkna in ytterligare en månad med närmare 1,5 miljoner passagerare. Samtliga flygbolag i Norden som hittills publicerat statistiken för december kan också visa på en rejäl förbättring i förhållande till december 2021. Men SAS har de två senaste månaderna slagit samman alla passagerare, både de som flyger linjetrafik och de som flyger charter till en summa. Tidigare var redovisade separat.
– Den positiva trenden som observerats under hösten fortsatte och i december reste 1,5 miljoner passagerare med SAS, en ökning med nästan 50% jämfört med december 2021. Vi koncentrerar oss nu på att öka kapaciteten inför den förväntade hektiska sommarsäsongen, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS i en kommentar till siffrorna för december som presenterades i går.
Däremot är det fortsatt långt kvar till de nivåer som rådde innan pandemin bröt ut. Under 2022 flög 18,7 miljoner passagerare med SAS medan Norwegian skuggade strax bakom med 17,8 miljoner passagerare. Det gör att det fortsatt är i det närmaste dött lopp de två stora flygbolagen emellan.
– Så vitt jag kan bedöma så är de två flygbolagen i princip lika stora när det gäller antalet passagerare. Möjligen är SAS en smula före. Men frågan är om SAS kan behålla det lilla försprånget under 2023. Det tvivlar jag på, säger Jacob Pedersen, aktieanalytiker på danska Sydbank i en intervju med borsen.dk.
Samtliga flygbolag laddar nu inför den kommande sommartidtabellen med förhoppningen att den ska fylla flygplanen och ge ett andrum. Skillnaden där är att SAS har ett antal interkontinentala linjer medan Norwegian flyger uteslutande inom Europa. Det kan tippa över till Norwegians fördel eftersom det är de kortare resorna som återhämtat sig snabbast efter pandemin.
Decembers siffror från de flygbolag som offentliggjort dem:
SAS: 1,47 miljoner
Norwegian: 1,3 miljoner
Finnair: 832 000
Widerøe: 241 000
Icelandair: 233 569
Flyr: 52 400