Skriv ut  

SAS fortsatt störst i Norden

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 januari 2023
Närmare en och en halv miljoner passagerare i december. SAS håller ställningarna som det största flygbolaget i Norden. Men det är ännu långt till de nivåer som gällde innan pandemin. Frågan är också om SAS kan behålla det lilla försprånget före Norwegian under 2023.

Den kraftfulla uppgången under hösten har mattats något för de nordiska flygbolagen. Men passagerarsiffrorna för december hålls uppe av det ökande resandet under helgerna och de två stora flygbolagen SAS och Norwegian kan räkna in ytterligare en månad med närmare 1,5 miljoner passagerare. Samtliga flygbolag i Norden som hittills publicerat statistiken för december kan också visa på en rejäl förbättring i förhållande till december 2021. Men SAS har de två senaste månaderna slagit samman alla passagerare, både de som flyger linjetrafik och de som flyger charter till en summa. Tidigare var redovisade separat.

- Den positiva trenden som observerats under hösten fortsatte och i december reste 1,5 miljoner passagerare med SAS, en ökning med nästan 50% jämfört med december 2021. Vi koncentrerar oss nu på att öka kapaciteten inför den förväntade hektiska sommarsäsongen, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS i en kommentar till siffrorna för december som presenterades i går. 

Däremot är det fortsatt långt kvar till de nivåer som rådde innan pandemin bröt ut. Under 2022 flög 18,7 miljoner passagerare med SAS medan Norwegian skuggade strax bakom med 17,8 miljoner passagerare. Det gör att det fortsatt är i det närmaste dött lopp de två stora flygbolagen emellan. 

- Så vitt jag kan bedöma så är de två flygbolagen i princip lika stora när det gäller antalet passagerare. Möjligen är SAS en smula före. Men frågan är om SAS kan behålla det lilla försprånget under 2023. Det tvivlar jag på, säger Jacob Pedersen, aktieanalytiker på danska Sydbank i en intervju med borsen.dk.
Samtliga flygbolag laddar nu inför den kommande sommartidtabellen med förhoppningen att den ska fylla flygplanen och ge ett andrum. Skillnaden där är att SAS har ett antal interkontinentala linjer medan Norwegian flyger uteslutande inom Europa. Det kan tippa över till Norwegians fördel eftersom det är de kortare resorna som återhämtat sig snabbast efter pandemin. 

Decembers siffror från de flygbolag som offentliggjort dem:
SAS: 1,47 miljoner
Norwegian: 1,3 miljoner
Finnair: 832 000
Widerøe: 241 000
Icelandair: 233 569
Flyr: 52 400



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS är bäst
Skrivet av To, 2023-01-15 13:53:16
Härliga nyheter! Flyger alltid SAS! Är Skandinaviens nummer 1! :)
Anmäl inlägget
Det höres rett ut, Erik,
Skrivet av pf, 2023-01-11 14:49:55
at SAS wet-leaser andre bolag for en kortere periode. Her for ulike "tursitpregede" ruter som skal gå en kort periode S23.
SAS behöver således ikke å bry seg hvor flykapasiteten skal resten av året.
Anmäl inlägget
Säsonger
Skrivet av Andreas, 2023-01-11 13:05:43
Erik, det är säsongssvängingar i flygbranschen. Även om 30% av stolarna är tomma nu under vintern kan det vara relevant att öka kapaciteten till sommaren när efterfrågan är högre. Dessutom kanske SAS kan vinna över passagerare från konkurrenter om de t.ex. erbjuder två flyg om dagen på en linje istället för ett?
Anmäl inlägget
Øke kapasiteten?
Skrivet av Erik, 2023-01-11 11:47:44
SAS-sjefen, vil øke kapasiteten. Et bolag på konkursens rand, bør fokusere på lønnsomhet, og ikke på død og liv fly ulønnsomme ruter. - Allerede er 30% av stolene tomme. Hvor mener han kapasiteten skal økes? På hvilke ruter? Nå skal SAS hyre in Jettime maskiner. Why?
Anmäl inlägget
"at" Grossmutter
Skrivet av pf, 2023-01-11 11:30:44
"Cherrypicker" er vel det eneste skjellordet SAS-falangen har igjen fra "fornstora dar". Nå gjelder det også for SAS å vise at ruter er lönnsomme, og at bolaget fortsetter å trafikere disse.....frågan er vel om dom finns ? Upphandling kan være fortsettelsen der hvor den fattige svenske staten fortfarande önsker lufttransport.
Anmäl inlägget
Fortsatt störst i Norden?
Skrivet av Flygnisse, 2023-01-11 11:19:04
Efter rekonstruktionen så kommer SAS vara ett kraftigt nerkrympt bolag så dessa passagerar siffror är missvisande på många sätt för det som komma ska.
Anmäl inlägget
Val av flygbolag
Skrivet av Resenär, 2023-01-11 10:28:57
Hoppas SAS lyfter 2023.
Flög Arlanda-Nice med Eurowings efter julhelgen, en totalt okoordinerad och rörig flygning. Flög tillbaka med SAS efter nyår, en behaglig och trivsam flygning.
Anmäl inlägget
Inte jämförbart
Skrivet av @Grossmutter, 2023-01-11 10:03:54
Du verkar vara helt okunnig om flygbranschen.
Du kan inte jämföra cherry picker bolag som Ryanair med nätverks bolagen .
Mer relevant är att jämföra SAS med bolag som Finnair Swiss, Austrian, m.fl.
SAS är tyvärr ett ganska ineffektivt och olönsamt bolag. Det gäller att göra om bolaget helt, för att få till ett effektivt och modernt bolag. Att skära och försöka lappa och laga har man ju försökt, det har inte löst djupare liggande problemen.
Anmäl inlägget
33% lägre än 2019
Skrivet av Grossmutter, 2023-01-11 09:24:00
Inget att glädjas åt för SAS. Antalet passagerare är drygt 33 % lägre i 2022 jämfört med 2019. Samtidigt växer konkurrenterna dvs Eurowings, Ryanair och andra lågprisbolag i Skandinavien så det knakar. Det enda som ökar hos SAS är tyvärr förlusterna
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
KSAK
Air-BP
HDI
Pilotshop
KSAK
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev