Skriv ut  

SAS fortsätter blanda flygplanstyper

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 januari 2023
Boeing 737 är på väg ut men nya hyrs in. Embraer E195 har tillförts flottan och åldrande A319 flyger fortsatt samtidigt som A320 är ryggraden med en och annan A321 och de nya A321LR. Ännu finns inga beslut tagna om vilken flygplanstyp som SAS ska satsa på i storleken under A320.

Den 23 mars tar SAS in tre inhyrda Boeing 737 i flottan för att klara kapacitetsbehovet under sommarsäsongen. De tre maskinerna ska i första hand flyga från Danmark och Finland till både storstäder och solresedestinationer runt Medelhavet. Vilka versioner av Boeing 737 som är aktuella är oklart, Jettime flyger både -700 och -800, annat än att de är inhyrda som ett kapacitetstillskott.

Samtidigt fortsätter utfasningen av SAS egna 737 som det nu bara finns en handfull kvar av. De som ännu är i trafik, ett antal 737-700 och några -800 går mest i trafik från basen i Oslo till norsk inrikes och en del europeiska destinationer. Samtliga 737 skulle ha varit borta från flottan redan förra året men har alltså fått respit och kommer att flyga större delen av 2023 innan 737-epoken i SAS till slut är över.

Men vilken flygplanstyp som ska ersätta 737:orna är fortsatt oklart. SAS har länge talat om behovet av ett mIdsize-flygplan i storleken under A320 och de 180 stolar som finns ombord, särskilt nu när pandemin fortsatt påverkar passagerarströmmarna. Närmast till hand ligger, enligt en del uppgifter, A220, i alla fall med tanke på ambitionen att införa en enhetsflotta av airbusmaskiner. Därför var det något överraskande när det stod klart att SAS tar in sex Embraer E195 i flottan och placerar dem i SAS LInk. De har visserligen drygt dussinet år på nacken men har utrustats och målats i SAS färger vilket tyder på att de ska stanna kvar över tid i flottan.

I dagsläget förfogar SAS, enligt egen uppgift över tio olika flygplanstyper, egna och inhyrda, när det gäller kort- och medeldistans:
 
ATR-72 = 6 flygplan med 70 stolar
CRJ900 = 21 flygplan med 90 stolar
Embraer E195 = 6 flygplan med 114 stolar
A319-100 = 4 flygplan med 150 stolar
A320-200 = 11 flygplan med 168 stolar
A320neo = 56 flygplan med 180 stolar
A321-200 = 11 flygplan med 200 stolar
A321LR = 3 flygplan med 157 stolar
737-700 = 6 flygplan med 141 stolar
737-800 = 4 flygplan med 183 stolar

Flygtorget har varit i kontakt med SAS med frågan om när ett beslut i frågan om nästa generation mid-size kan vara klart, men fått svaret att det ännu är en pågående process.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

sv pf
Skrivet av pf, 2023-02-03 13:25:29
jeg vet svært godt hva ACMI er......i motsetting til deg har jeg Airline Management i fagkretsen på en M.Sc. fra et anerkjent universitet, i Transportlogistikk.
Anmäl inlägget
Korrekt
Skrivet av @Bob, 2023-02-03 10:19:20
SAS behöver saneras kraftigt, om det ens är möjligt. Bättre att lägga ner SAS Core och börja om på nytt, annars står man där inom få år och är nära konkurs för femtio elfte gången…
Anmäl inlägget
Korrigering antalet plan
Skrivet av Airbus380, 2023-02-03 07:01:11
A321-200 4 plan
CRJ900 20 plan
A320neo 55 plan
I veckan togs den sista av 737-800 ur trafik
Embraer 195 5 plan - den sjätte är ännu inte levererad
Anmäl inlägget
Är ju inte
Skrivet av @AB, 2023-02-02 16:25:52
SAS ( core) som opererar Jettimes B737 eller andra underleverantörers olika flygplan. SAS har köpt x antal flygstolar av dessa andra bolag.
När man , äntligen , blir av med B737 i core flottan ansvarar SAS bara för Airbus flyplan. Embraer underhåll m.v. har inte SAS in house.
Anmäl inlägget
Flexibilitet - nej
Skrivet av Bob, 2023-02-02 16:19:24
Förutom många flygplanstyper har SAS byggt en komplex struktur med tre olika AOC. Att två av dessa dessutom flyger exakt samma produktion med A320 gör det inte lättare. Separata rör där besättningarna inte kan användas i bägge plattformar vid behov för omplanering av trafik. Man verkar inte ha lärt sig något de senaste 20 åren. För många chefer, mellanled och anställda per flygplan. Det duger inte.
Anmäl inlägget
Wall Enberg
Skrivet av Tax paradiset svar, 2023-02-01 10:33:13
Menar du?
Anmäl inlägget
@pf
Skrivet av kalle, 2023-01-31 12:53:14
Många flygplanstyper blir komplext och dyrare oavsett om de är via AMCI eller på ett eget AOC.
Administration, utbildning, oflexibilitet, mindre skala osv kostar även för AMCI bolaget. Kostnaden överförs givitvis på kunden, dvs SAS. Att E195 kom in i flottan i en tid när SAS akut måste streamlinas är ett mysterium.
Anmäl inlägget
noll koll
Skrivet av Robban, 2023-01-31 12:47:06
som vanligt från FT red.
SAS operear ju inte ATR, det är underleverantörer som gör detta
Jet time har hyrats in att flyga vissa linjer, tror inte SAS bryr sig vilka flygplan Jet time använder sig av.
Är också helt säker på att SAS Link inte har SAS som leverandör av underhåll på Embraer
SAS och SAS connect s flotta är bara Airbus inom kort.
Som FT borde veta är inte A220 ett Airbus produkt men ett Bombardier produkt.
Anmäl inlägget
SAs och flottor
Skrivet av Mr €, 2023-01-31 12:23:57
Tror inte SAS har typkontor, mekar, line maint och eget AOC för alla typerna. Finns logik att endast ha A220, A320neo, A321neo och A330neo under sitt AOC, sedan hyra in allt under 120-130 pax (dvs DC-9-41 storlek).
Anmäl inlägget
Att du inte
Skrivet av sv pf, 2023-01-30 23:58:16
är professionell är ingen nyhet. Tror du att ACMI är gratis, vet du vad det står för? Ju fler plan av olika typer som hyrs in, ju dyrare blir det än att hyra in färre. Det fattar alla normala i branschen!
Anmäl inlägget
+Longhaul
Skrivet av LH, 2023-01-30 20:57:18
Lägg till LongHaul inom SAS Main.
A330 - 8 flygplan
A350 - 4 flygplan

SAS har ca 140 flygplan varav 12 olika flygplanstyper från 5 olika operatörer, SAS Main, SAS Connect, SAS Link, Xfly och Cityjet. I sommar tillkommer Jettime och Smartlynx. Väldigt komplext.
Anmäl inlägget
Noll koll
Skrivet av Klasse, 2023-01-30 16:48:39
SAS B738 har flugit klart redan... LN-RRG var sista 738 i drift. Gjorde sista flighten 29/1.
Anmäl inlägget
SAS alltsammans
Skrivet av E195, 2023-01-30 16:01:25
Nu var det ju mindre viktigt vem som äger flygplanen utan det faktum att flygbolaget har en flotta med för många olika typer, allt i jämförelse med övriga flygbolag på marknaden. Oavsett ägare ska de olika flygplanstyperna hanteras i flygprogrammet med alla de avvägningar som det innebär och de resurser det kräver.
Anmäl inlägget
Jeg trodde Flygtorgets redaksjon var
Skrivet av pf, 2023-01-30 14:04:39
profesjonell. Men nå starter jeg å tvile.

Mange av flytypene på innleie er på ACMI, hvor ikke SAS har ansvaret, og kostnadene. Når A-319/320/321 og B-737-700/800 går ut av SAS(core) blir scoren ennå bedre.

Her blander virkelig redaksjonen äppler och päron !
Anmäl inlägget
Halva kassan borta ! Q4.
Skrivet av Huell, 2023-01-30 13:52:25
Kommer aldirg att bli konkurranskraftigt som det ser ut ! 5 miljarder kvar ! Vad händer sen ?
Anmäl inlägget
Otroligt stor admin
Skrivet av OP, 2023-01-30 13:16:45
Här har ni svaret till varför SAS är komplext och har stor administration jämfört med andra flygbolag. Detta kräver stora resurser och kostar mycket pengar.
Uppenbart att det inte är en hållbar affärsplan om man läser månadsrapporterna.
Anmäl inlägget
Tax paradise
Skrivet av Sky, 2023-01-30 10:20:10
eller är det så att SAS absolut ska ha vissa flygplansindivider? Varför? Svaret finner du om du lyckas hitta ägaren till flygplanen.
Anmäl inlägget
obra
Skrivet av AB, 2023-01-30 10:13:27
Dyrt och dålig flexibilitet. Extra crew på standby, olika flygmekaniker och stora reservdelslager.
SAS hade chansen under Pandemin att streamlinea sin verksamhet men skapade mer komplexitet och ansökte om Chapter-11 efter.
Detta kräver stor administration för planering, avtal, uppföljning och bara veta vad som flyger vart.
Anmäl inlägget
DYRT
Skrivet av Same S Hit, 2023-01-30 09:50:29
Att SAS aldrig lär sig att hålla en mer enhetlig flotta. SAS fortsätter med en spretig flotta och det kostar multum att utbilda folk på olika flygplanstyper och hålla reservdelar etc etc. Spretig flotta komplicerar och fördyrar och du behöver ha mer folk anställda.
Anmäl inlägget
Underhåll
Skrivet av Hepp, 2023-01-30 09:18:18
Måste varar väldigt dyrt att ha underhåll på så många olika tillverkare
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev