Skriv ut  

Svenskt fraktflyg på sparlåga

Flygnyheter, Text: Jan Ohlsson, den 6 mars 2023
Fraktflyget växer, i Danmark och på Island, nu även på Färöarna, med eget fraktflygbolag för fisk. Men i Sverige tunnas de svenska fraktflygbolagen ut.

West Atlantic Sweden, som numera är spanskägt av samma bolag som äger bland andra Swiftair, hade för några år sedan 40 flygplan inregistrerade i Sverige. Däribland fanns en unik flotta på hela 33 British Aerospace ATP, där några även flög passagerare för NextJet, samt två ombyggda CRJ 200BCF.

Nu är det över, sedan West Atlantic förlorat postkontrakten i Norge till polska Sprint Air från kommande sommar. Men de tre sista ATP-planen har redan satts på backen. Det sista, SE-LGZ, gick 23 februari en avslutande ordinarie nattlunk mellan Jönköping och Oslo. Efter urlastning i Oslo gick den en timme senare och strax före gryningen en sista tomtur till Malmö. Så någon vattensalut blev det inte. West Atlantic i UK hade då redan ställt av sina ATP och flera står i Malmö. Tre har under de senaste åren sålts vidare till små flygbolag i Kenya, som använder dem för transporter bland annat till Sudan och Sydsudan. De är de sista att flyga i hela världen. Redan tidigare i år hade West Atlantic Sweden stoppat nattpostlinjen Oslo-Tromsö-Svalbard som flögs med specialombyggda CRJ-200. De två har sålts till Mexiko. Innan Sprint Air tar över med ATR 42/72 har svenska Amapola ryckt in som vikarie på Tromsö-Svalbard med Fokker 50F och en flygtid på 2,5 timme på sträckan. 

Amapola har även flugit som ACMI-bolag för West Atlantic på Malmö-Stockholm med en Fokker 50F, i tillägg till deras sista reguljära fraktlinjer Trondheim-Oslo och Trondheim-Oslo. Amapola har dock just nu full beläggning på sina tio Fokker 50 i trafik, men mest för passagerare och verkar se framtiden an med tillförsikt med ny trafik upphandlad trafik på Arvidsjaur och Gällivare. 
 
För West Atlantic Sweden återstår just nu fyra Boeing 737-800BCF på fasta fraktuppdrag, men sällan syns de i Sverige. Postflyget i Sverige flygs fortsatt av österrikiska Zimex, med schweizisk registrerade ATR 42/72. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

cargo branschen
Skrivet av thomas, 2023-03-08 12:10:26
Falcon flög post med sina elektror
Även ett Thomas Johanssons bolag var det air sweden hade en cargo 8a men tror den mest p;ad på plattan
Man måste ha ett upparbetat kundunderlag som i alla affärer, innan cargo planet ens landar här, Sverige är en stor exportnation och ligger nära den Norska jättefiskmarknaden, så cargo finns och i överflöd.
Paketbolagen går bra DHL Fedex UPS etc tec
som alla flyger på flera flygplatser dagligen som ORB
Ja andra utifrån har tagit över helt klart
Anmäl inlägget
Flyg ekonomi
Skrivet av thomas, 2023-03-07 09:25:15
Det här har inget att gör med politik, det bevisar Ampola, det är en fråga om en att ha en kompetent ledning vilket uppenbart Ampola har.
SAS har för dyr overhead för cargo flyg.
Sas behöver banta ner sin kostnadsmassa radikalt
Anmäl inlägget
Hur blev detta politik?
Skrivet av Hallå!, 2023-03-06 22:13:18
Sverige har ingen tradition av fraktflyg i modern tid förutom West och Amapola. West fick ekonomiska problem och blev uppköpta. Amapola har en flygplanstyp som är en väldigt liten nisch i fraktflyget. West finns kvar men flyger större flygplan. Amapola flyger mer passagerare nu eftersom det inte finns mer efterfrågan i deras fraktsegment. Varför är ni så upprörda? Om något borde svenska flygbolag ha en konkurrensfördel av den låga kronan men det är ingen som vill starta fraktflygbolag ändå.
Anmäl inlägget
Största
Skrivet av Sv klos, 2023-03-06 18:48:00
hotet är människor, som medvetet missförstår och vantolkar. Typ som S och MP.
Anmäl inlägget
Hur blåögd får man vara
Skrivet av EK, 2023-03-06 16:59:41
@Klos hur menar du att högern vill begränsa människors rörlighet? Det är ju inte invandrare som står för så stor del av Sveriges flygtrafik. Mestadels är det dem som har råd att flyga som gör det, vilket flera har när vi har en höger regering.
Anmäl inlägget
fråga till Klos....
Skrivet av Zeke, 2023-03-06 16:32:03
Bättre å rösta på V, MP å S enligt dig då ???

Vilket skämt.

Vill du ha en aktiv flygaffärsverksamhet är den sittande regeringen det bäst vi har f n.
Det är inget fel med å turista inrikes men utrikes kommer alltid å finnas där, så länge inte MP är med å styr....
Anmäl inlägget
Flyg överhuvudtaget går dåligt i Sverige
Skrivet av Steve, 2023-03-06 15:21:41
Se andra länders flygbolag, det börjar röra sig.
Anmäl inlägget
Största hotet inte S och Mp
Skrivet av Klos, 2023-03-06 13:01:52
Det största hotet mot svensk flygbolagsindustri är SD och de tre regeringspartierna som vill begränsa inresande av människor till Sverige och hellre satsa på inrikes turism som Skansen. Jag har svårt att förstå att någon inom flygbolagsindustrin överhuvudtaget röstar på partier som vill begränsa människors rörlighet. Det är ju detta branschen lever på......
Anmäl inlägget
Sverige i ett nötskal
Skrivet av G, 2023-03-06 09:27:02
Dyster utveckling. Men detta är en konsekvens av ovilja och att det anställs miljömuppar på Swedavia och övrig ledande poster. Men det sverige ger upp tas gladeligen emot av andra länder. Det är så Sverige funkar tyvärr.
Anmäl inlägget
Bakgrunden
Skrivet av Lars-Erik, 2023-03-06 07:43:28
Detta är en direkt följd av S+MP regeringens motstånd mot företagande och flygföretag i synnerhet
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev