KLM ökar på Linköping – större flygplan
Publicerad den 2023-04-11 00:00av Redaktionen Trafiken är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin och KLM flyger nu tre gånger dagligen mellan Linköping och Schiphol på de flesta dagar. Dessutom sätter flygbolaget in större flygplan på sträckan.
KLM har flugit mellan Schiphol och Linköping City Airport i 15 år, ett jubileum som firades den 30 mars. Det gör Linköping till en av de regionala flygplatserna i landet som lyckats att bibehålla och utveckla en linje till någon av de europeiska hubbarna. De första månaderna i år har dessutom uppgången i antalet passagerare fortsatt.
– Ja, nu i mars passerade drygt 8 000 resenärer flygplatsen, säger Camilla Lejon, VD på Linköping City Airport till Flygtorget.
I sin tur gör det att KLM nu är tillbaka på tre dagliga avgångar till Amsterdam på vardagarna, samma antal frekvenser som innan pandemin och sammanlagt 19 avgångar i veckan. Mycket talade för att det då, strax innan Covid-19 var på gång med en fjärde daglig avgång.
– Vi har stora internationella företag i regionen med ett behov av resor och möten ute i världen. Våra undersökningar visar att på varje flight stannar 25 % av resenärerna i Amsterdam resterande sprids över världen till någon av de drygt 250 destinationer man kommer till från Schiphol.
Efter ett inledande pandemistopp i flygtrafiken återkom KLM till Linköping i juni 2021 med ett par avgångar i veckan och har sedan successivt ökat antalet frekvenser, till del likt den utveckling som skedde när flygbolaget första gången etablerade sig på flygplatsen. Linjetrafiken är motorn i passagerarutvecklingen som under 2022 passerade 80 000 passagerare, en ökning på 236 procent jämfört med ödesåret 2021. KLM har dessutom satt in större flygplan på en del av de mest eftertraktade avgångarna genom att då byta från Embraer 175 till Embraer 195E2. Det ökar antalet stolar från 88 till 132.
Efterfrågan har startat en diskussion om att kanske lägga till ytterligare en fjärde rotation till Schiphol. Innan pandemin fanns även ett intresse från KLM’s partner Air France att starta trafik på Linköping.
– Det kan komma i framtiden. Nu jobbar vi hårt på att fylla de tre avgångar vi har och värna de goda relationerna med KLM. Att flyga med halvtomma flygplan är inte hållbart, varken ekonomiskt eller miljömässigt.