Långlinjerna ökar på Kastrup
Publicerad den 25 maj 2023Kommentarer
Vad hände med rubricerat begrepp?
Stockholm utsåg sig själv till huvudstad i Skandinavien, men saknade såväl attraktiv flygplats som attraktiva flygförbindelser.
Redan på 70- och 80-talet flög JAL via PANC (Anchorage i Alaska) till CPH. Om nu närmast gäller borde man utgå från Oslo.
Samtidigt flög Finnair till USA och Kanada och passerade norr Sth, men från barackerna på Arlanda kunde man INTE ens ta sig nonstop till Amsterdam utan mellanlandning i CPH. Mängden motsvarande exempel är bibeltjock.
Sverige/Sth/ARN är borttappat.
Inse det totala fiaskot i Svensk flygstrategi.
Till listan från Köpenhamn skall läggas Etihad Airways, som börjar flyga nonstop till Abu Dhabi i början av oktober.
Igen har du helt fel. Vi är alla här frekventa resenärer så använd inte det i din argument.
JAL tillhör OneWorld så det är klart att de väljer HEL. Det är basic matematik för en frekvent resenär att räkna här varför
ANA valde ARN innan Covid. Det är en tidsfråga innan de kommer tillbaka igen.
Norden är inte så stor och SAS har inte kapacitet för att köra dubbla ARN/CPH till Tokyo.
Arlanda infrastruktur avskräcker som longhaul hub. Flygplatsen är inte byggd som transferhub.
Flygplatsen klarar inte av att hantera några större volymer bagage utan att bagageanläggningen havererar.
Arlanda har bara 1 lång rullbana…katastrofalt som longhaul hub. Hela sommaren 2023 är dessutom den långa rullbanan avstängd…en enorm sårbarhet.
Om nu närmast vägen gäller, förklara då varför SAS/JAL inte valde ARN till Tokyo?
Som “frequent flyer” har jag plågats av ständiga omvägar för att ta mig till olika världsmetropoler.
Den blygsamma betydelsen av ARN/Sth och Sverige är slående.
Problemet för SAS är att man är med i fel flygallians. Finnair får massor med transferpassagerare från sina allianspartners medan SAS blir helt och hållet ställda år sidan av Lufthansa Group. Riv av plåstret och byt allians.
Du har helt fel. Det har ingenting att göra med fallande länder.
HEL har IC linjer för:
1. Det är närmaste ruten till Asien
2. De har ett flybolag som är baserat där och har en strategi som fokuserar på långlinjer.
Allt annat du försöker hitta på är fel. Sverige är inte på nedgång.
Hur kan det komma sig att “lilla” Finland/Helsingfors hade (före pandemin/kriget) tjogvis med intercont-linjer åt nästan all håll, medan från Sth kunde man inte ens ta sig direkt till ex.vis Tokyo utan mellanlandning någonstans.
Detta tror jag beror på Sveriges och tilltagande betylselöshet i en alltmer intelligent omvärld.
Håller med. Varför skall staten äga ett bolag som satsar på att etablera sig i ett annat land? Lägg resurser istället för att attrahera bolag till Sverige.
Och för de som säger att Stockholms betydelsen i Norden minskar, måste man säga att CPH med alla IC linjer och transit trafik har bara lite mer trafik än OSL och STO (BMA + ARN), så att det är så kanske att CPH betydelsen är kanske inte så stor som man tror? De är mer beroende på Norge/Sverige än vad Sverige/Norge är beroende av Danmark.
Att SAS koncentrerar IC till ett nav kan man ju förstå. Svårare att förstå att svenska staten, huvudstadsregionen m fl finner sig i detta. Öppna upp för en helsvensk flagcarrier och avveckla svenskt ägande i SAS.
Uppenbarligen trampade jag på en öm tå, dvs verkligheten och svunnen stolthet.
Jag tycker att denna koncentration av långlinjer till CPH, visar på Stockholm Arlanda’s minskade eller ringa betydelse i Norden.
Dock är LH bara dryg 10% av det totala trafiken i CPH. Åter igen, det finns inte underlag för mer SAS LH trafik i Norden, så det är självklart att SAS koncentrerar det i CPH.
Detta gör inte mindre ARN eller OSL. De båda genererar nästan lika mycket trafik som CPH.
ARN bör fokusera på att attrahera andra flygbolag. Man skall inte glömma att innan Covid hade ARN linjer till Delhi, Phuket, daglig till Peking, Singapore och Tokyo(nästan). Det är bara en tidsfråga innan dessa kommer tillbaka.
Sundar Pichai besöker Stockholm och Google donerar 115 MSEK för svensk AI forskning.
The joke is on you.
med denna besatthet av att jämföra ARN och CPH.
Det ät två helt olika flygplatser, CPH är långlinje hub. Det är ARN absolut inte, och kommer aldrig att bli.
Vad är problemet med det?
ARN bör koncentrera sig på bra förbi delser till Europas olika hubs.
Vilken dum kommentar…
Båda Finland och Norge är med i NATO…
Stämmer inte bilden av att Sverige saknar betydelse. Res mer, umgås med folk och och läs mindre SD nyheter…
Man ska ha klart för sig att det är många flygbolag som har försökt sig på LH från ARN genom alla år. (inte charter). I stort sett samtliga har misslyckats att få det att bära. SAS LH från CPH är inte ens det någon självklar affärs på något sätt.
Så länge SAS är ett gemensamt bolag för 3 länder med en extremt tuff ekonomisk situation kommer det att se ut så här. Bara att gilla läget.
Biden besöker Helsingfors. Värdens största krigsfartyg anlöper Oslo. Drygt 20-talet långlinjer från Köpenhamn.
Sverige och Stockholm?…saknar alltmer betydelse överhuvudtaget, men nonstop-linjen till Sveg fårvi kanske behålla.
Norden är bara 25 miljoner invånare. Det finns inte tillräcklig utrymme för tre flygplatser med interkontinental trafik. Även om det kanske finns underlag från Stockholm, finns det inte underlag för bolagen att fylla plan från två städer till samma destination. Det är helt naturligt att SAS koncentrerar sig på en flygplats. Och då har SAS valt CPH. Det betyder inte att CPH är bättre/sämre än ARN. SAS tänker bara för kostnader, ingenting annat.
Iberia och Lufthansa har gjort samma resa.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten