
SAS störst på inhyrd wetlease i Europa
Publicerad den 28 juli 2023Kommentarer
@Micke: Äta kakan, skriver du, men vad är fördelen med det samskandinaviska AOC:t nu när Ryssland är stängt? Är det inte bara för flygning över eller till Ryssland som det spelar roll? Redan idag kan väl t.ex. Norse Atlantic tillåtas flyga mellan OSL och PEK eller Iberia från ARN till NRT om de skulle vilja, bara de rundar Ryssland, men det gör ju alla EU-bolag nu ändå. Eller finns det någon ytterligare fördel som jag missat?
Instämmer Micke!
Varför ska SAS ha grandfathers right med AOC i tre länder (SE/NO/DK) när man själva startar nytt AOC i Sverige i form av SAS Link och ett AOC på Irland med SAS Connect.
SAS äter kakan och vill ha den kvar.
SAS borde bli av med sitt Grand fathers right med AOC för tre olika länder när de ändå satsar på så mycket wet lease.
@Pnf FYI: Jettime flyger under danskt AOC och betalar även de skatt i Danmark.
Dessa två fyller ändå ett syfte och bidrar till att SAS kan flyga fler avgångar och till destinationer som inte är lönsamma med 320. Soppan med de övriga inhyrda bolagen får man hoppas bara är en del i CH11 att försöka få bolaget att överleva.
SAS borde fortsätta med Cityjet och till viss del Xfly då de faktiskt har en bas i Köpenhamn där de anställda betalar skatt osv i Danmark, alternativt Sverige för de som gränspendlar. Gör er av med Smart Lynx, Jettime och Air Baltic.
Ledningen på SAS har verkligen valt rätt väg genom att dela upp bolaget i produktionsplatformar som renderat i komplexitet, stora kostnader och mångmiljardförluster.
Pnf. SAS är det enda mellanstora flygbolag som just nu står på konkursens brant där de hamnat pga alltför generösa personalavtal, märklig affärsmodell (kombinationen av LCC och nätverksbolag) och en tam styrelse. Det är okunnighet att ständigt smutskasta ledningen då ledningen försöker utföra det styrelsen har enats om. SAS har inte råd att köpa nya plan när de är i rekonstruktion. Den flygande personalen vägrar och vill inte förstå detta.
Härliga nyheter att vi lyckats hyra in kapacitet istället för att ställa in flygningar, nu då efterfrågan ökat då mycket efter pandemin, och vad kul att fler får pröva på världens bästa yrke…och vi är snart ikapp med egen produktion.
Sorglig utveckling för flyget i Skandinavien.
Otrygga arbetsplatser med rent ut sagt skitavtal från Östeuropa importeras med glädje av SAS ledning på Frösundavik för att förstöra Skandiviska arbetsplatser.
För “som vanligt” är det den flygandes personalens fel att SAS inte klarar av att tjäna pengar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten