Danmark har hittills varit det landet i Norden som inte haft någon flygskatt. Det har gynnat de som bor i södra Sverige och har Kastrup som flygplats för flygresor utomlands. Enligt vissa beräkningar kan det spara upp mot 500 kronor per person för en långresa.
Men nu ät det stopp, med start 2025 blir även Danmark ett av de länder i Europa som har flygskatt, efter bland andra Norge 2016 och Sverige 2018.
Den nya avgiften på flygningar införs successivt under åren 2025 – 2030 och ökar på ett påslag varje år fram till slutdatumet. Liksom i Sverige är skatten uppdelad i tre delar och kallas i Danmark: Europa, mellanlånga resor och långresor.
Fullt utbygg 2030 betalar varje resenär:
Europa: 50 dkr
Mellanlånga resor: 310 dkr
Långresor: 410 dkr
Med tanke på den svaga svenska kronan blir det ett rejält påslag för svenska resenärer som måste betala 792 kronor i dagens penningvärde för en långresa när skatten är fullt införd.
Redan under förarbetet innan beslutet har kritiken från flygbranschen varit hård. Skatten i sig har inte mött några större protester, att de behövs en klimatomställning inom flygbranschen är de allra flesta överens om och senast 2030 ska det danska inrikesflyget vara klimatneutralt. Kritiken riktar sig istället mot det faktum att pengarna, skatten beräknas dra in, cirka 1,2 miljarder danska kronor per år, inte är öronmärkta för den ambitiösa gröna omställningen som flygbranschen arbetar för. Istället ska minst hälften användas till investeringar i det danska pensionssystemet i form av en så kallad äldrecheck. Flygpassagerarnas extra utlägg går alltså direkt in i det danska socialförsäkringssystemet.
Därmed liknar den nya danska flygskatten till del situationen i Sverige. Här infördes den 2018 och har snart dragit in över sex miljarder kronor till den svenska statskassan. Och där har de stannat istället för att vara en del av omställningen.