Skriv ut  

EU slår ned på konkurrensbegränsning

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 februari 2024
De flesta upplever nog redan SAS som en del av KLM/Air France-familjen. Men formellt äger de bara 19,9 procent. Det kan finnas fler skäl än ekonomiska att vara minoritetsägare nu när EU går ut hårt mot konsolideringar skriver Jan Ohlsson i en debattartikel.

Avsikten är att öka ägandet, när SAS gått igenom chapter 11 och kommande rekonstruktion. Ändå styr KLM utan tvekan i kulisserna. Men minoritetsägandet har fördelar. KLM riskerar inte att fastna i nätet, när EU nu går hårt ut mot konsolideringar, som hotar konkurrensen.
 
Förra året spåddes bli ett år av många konsolideringar bland flygbolag. Det blev det. Men nu slår konkurrensmyndigheterna i EU och i USA ned på flera planerade övertaganden. I USA blev det totalstopp för Jetblues tänkta övertagande av Spirit. I Europa har EU sömndrucket sett genom fingrarna med en hel del sedan pandemin. Men nu har nyårsklockorna väckt dem. Nu beordras djupanalys av hur IAG:s övertagande av spanska Air Europa (andra försöket) och Lufthansas tänkta köp av 41 procent av italienska ITA skulle kunna försvaga konkurrensen och driva upp biljettpriserna. 
 
IAG, som tekniskt sett är inregistrerat i Spanien, skulle köpa 80 procent av Air Europa, för 400 miljoner euro, men äger redan bland annat British Airways, Iberia, Vueling, Level och Iberia Express. Blir de för dominerande på spanska marknaden? Sammantaget har man 647 flygplan i elva flygbolag. Lufthansa Group vill köpa så mycket man kan få av ITA, just nu 41 procent för 325 miljoner euro och investera än mer. Lufthansagruppen har redan 732 flygplan i 14 olika flygbolag och skulle få en dominerande ställning för affärsresande från Italien. Redan nu vet Lufthansa att man måste avstå start- och landningstider, men det räcker inte menar EU. Italiens största flygföretag i antal passagerare är redan Ryanair, som främst vill åt mer trafik från Rom. I Milano tror man WizzAir och Easyjet vill flytta fram trafik från Malpensa till Linate.
 
EU:s kommande dom kommer även påverka ännu ett planerat uppköp. Det är den av politiska skäl försenade försäljningen av upp till 51 procent TAP Air Portugal. Många budgivare finns, inte minst IAG, Lufthansa Group och Air France/KLM; just nu ligger den senare bra till, men frågan är om deras övertagande av SAS, kommer väcka EU:s intresse vad gäller ännu ett köp? Då är det bra att bara vara minoritetsägare. EU verkar anse att IAG och LH Group nu är lite för dominerande. Det kan ge KLM vind i portugisiska segel. EU har dock än så länge inte heller haft synpunkter på de största lågprisbolagens tillväxt. Ryanair Holdings leder ligan med 579 flygplan i fem bolag, med easyjet som ny tvåa med 328 flygplan i tre flygbolag. Dock upplevs alla deras bolag som varsitt gemensamt varumärke, mer än i IAG och LH-gruppen. 
 
Helt under radarn går man endast genom global expansion. Det gör Europas största wet-leasebolag, Avia Solution Group, nu med irländskt säte, men huvudkontor och ägare via Litauen. De har nämligen gått från bara wet-lease (ACMI) till att köpa upp flygbolag. I år ska det ske i Australien, Brasilien, Filippinerna, Indonesien och Turkiet. I Australien har man just köpt det mindre regionalbolaget Skytrans i norra Queensland. Idén är att jämna ut säsongerna och köra wet-lease till norra halvklotet på deras sommar och motsvarande, ett bra sätt att öka lönsamheten. Avia Solution Group, ägare till bland annat välkända Smart Lynx och Avion Express, har nu tolv flygbolag med drygt 160 flygplan.
 
Det är inte så konstigt att Air France/KLM är så noga med att betona att SAS absolut ska fortsätta att drivas som ett självständigt flygbolag. Men när nu EU börjat vända stenar igen, så hjälper det nog inte från en hårdare granskning, om Air France/KLM skulle bli huvudkandidat för Air Portugal. Flygpriserna har ökat långt mer än de flesta priser och konkurrens är den enda nyckelfaktor som kan bromsa det. Flygpersonal och flygbolag vill ta igen förluster från de senaste åren. Men EU och säkert en del flygbolagsledningar har insett att skenande flygpriser snart kan ge mindre efterfrågan, och då står man där med för många och för stora flygplan och hotande förlust av många tusentals jobb. Än så länge kan dock vältrimmade och kostnadseffektiva flygbolag flyga till sig allt större vinst, på höga flygpriser, i skuggan av de stora elefanterna som brottas med för höga kostnader och tvingas driva upp priserna än mer; som fallet Norwegian och SAS. 



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

AF/KL
Skrivet av R2, 2024-02-02 20:41:14
Kanske har jag missförstått det hela men trodde att det var AF som köpte KL men det verkar ju ändå vara KL som styr och ställer i bolaget. Stämmer detta?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev