TUI Airways flyger vanligtvis två gånger i veckan till Madeira Funchal Airport från Manchester och London Gatwick. I slutet av januari fick BY2536 känna på Atlantens hårda väder och först tre dagar senare lyckades man landa på Madeira.
När BY2536 nådde Madeiras luftrum fick besättningen beskedet att flygplanet inte kunde landa på grund av det dåliga vädret och avleddes i stället till ön Porto Santos flygplats 50 kilometer nordöst om Madeira. Efter att ha tillbringat natten där lyfte flygplanet till Madeira för ett andra landningsförsök, men denna gång avleddes man till Teneriffas södra flygplats på grund av kraftigt regn och dålig sikt.
Det ihållande dåliga vädret lämnade passagerarna strandsatta i flygplanet som blev stående på plattan. Fyra timmar senare gjordes ett nytt försök; denna gång kretsade flygplanet runt Madeira i tre timmar innan de återvände till Teneriffa över natten.
Nästa dag lyckades flygplanet till slut landa på Madeira efter att passagerarna hade tillbringat två nätter på flygplatshotell och flera timmar om dagen sittande på ett flygplan eller på en flygplats. Flygningen utfördes av en tio år gammal Boeing 737-800 registrerad G-TAWM med plats för 189 passagerare, alla i ekonomi.
Madeira Funchal-flygplatsen räknas som en av de svårare flygplatserna i världen att landa på. Faktum är att flygbesättningarna behöver ytterligare utbildning för att landa där, och ofta är det bara kaptenen som tillåts att utföra landningen. Väderförhållandena är mycket oförutsägbara, särskilt de varierande vindförhållandena som gör inflygningen svårare.
Tidigare i januari drabbades också en SAS Airbus A320neo av en hård landning på Funchal efter att ha mött hårda vindar vid sista inflygningen. Det tvingade flygplanet till en go-around och en flygning till Las Palmas.
Digitala flight spotters blev givetvis hängivna följare av denna utdragna flygning och följde flighten noga. Om man gillar att flyga var det här en riktig drömresa där man fick mycket för pengarna.