Skriv ut  

Inga flygplansbeställningar för Boeing

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 februari 2024
Boeings orderbok för januari hamnade på noll efter den senaste tidens MAX-kriser. Visserligen togs tre beställningar emot, men även tre avbeställningar noterades. 27 flygplan levererades, att jämföra med 67 i december och 35 i januari 2023.

Boeing har återigen tvingats begränsa monteringshastigheten för 737 MAX på grund av nya kvalitetsproblem, från 42 flygplan per månad till 38. Den här gången upptäckte Boeing-leverantören Spirit Aerosystems att de felaktigt borrat hål på fönsterbågarna på några 737:or, vilket återigen bromsade leveranserna.
 
Incidenten med den tappade dörrpluggen hos ett Alaska Airlines-flygplan har lett till att FAA, den amerikanska luftfartsmyndigheten har placerat inspektörer i Renton där 737 MAX tillverkas. De har dessutom stoppat Boeing från att öka sin produktionshastighet, vilket har lett till att Boeings vd Dave Calhoun väljer att inte avslöja några leveransmål för 2024.
 
Boeing levererade 27 flygplan i januari, 25 av dessa var från 737 MAX-familjen. De övriga två var en enda widebody 787–9 Dreamliner till leasingföretaget AerCap och en KC-46A, en flygtankningsvariant av 767:an, till US Air Force.
 
Tre 737 MAX beställdes i januari av en anonym kund, men ordrarna hamnade ändå på noll eftersom två 737 MAX-8 avbeställdes och det spanska flygbolaget Air Europa avbröt en beställning på en 787–9 Dreamliner. Boeing har inte fått så få beställningar sedan januari 2021, mitt i pandemin. De dåliga siffrorna kan jämföras med rekordmånaden december då 369 flygplan beställdes.
 
En positiv nyhet är att Boeings januarileveranser omfattade tre MAX-plan till kinesiska kunder, för första gången på cirka fyra år. Två stycken gick till China Southern Airlines och ett gick till Kunming Airlines. Kinesiska flygbolag har inte tagit emot några flygplan från Boeing sedan 737 MAX fick flygförbud i mars 2019.
 
Andra kunder som fick en ny 737 MAX från Boeing i januari var Air India (3), Air Lease (2), Akasa Air (1), Ethiopian Airlines (1), Flydubai (1), Gol (1), Southwest Airlines (2). SunExpress (2), Ryanair (6) och United Airlines (3).
 
Boeing har en mängd 737:or och 787:or lagrade efter MAX-krisen 2018-2019 och ansvariga på Boeing har sagt att företaget planerar att leverera de flesta av dessa i slutet av 2024.
 
737 MAX-7 och den nya längre MAX-10 har ännu inte certifierats av FAA, och processen blir nu ytterligare försenad efter Alaska Air-incidenten. National Transportation Safety Board, som undersöker Alaska Air-flyget, sa att fyra bultar som behövs för att hålla dörrpluggen på plats saknades från flygplanet som levererades av Boeing till Alaska i oktober. Medan NTSB inte har identifierat vem som var ansvarig för de saknade bultarna, sa Boeings vd Dave Calhoun till investerare tidigare denna månad att oavsett vad de upptäckter, "var det vi som orsakade problemet."
 
Dave Calhoun har lovat att se över tillverkningsprocesserna vid företagets anläggningar. Federal Aviation Administration har stoppat Boeings planerade produktionsökningar tills de är "nöjda med att kvalitetskontrollproblemen som upptäckts under denna process är lösta."



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev