Skriv ut  

Flygbolaget KLM:s hemliga verktygslåda redo

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 april 2024
Air France/KLM:s övertagande av SAS kommer så klart påverka flygtrafiken i vår del av Europa. Hur kommer KLM använda sina resurser? Vad händer med baslinjer som Arlanda-Amsterdam och Oslo-Amsterdam? Det diskuterar Jan Ohlsson i en analys.

KLM har en del verktyg de ännu inte använt i Air France/KLM:s övertagande av SAS i Sverige. Ett är KLM Cityhopper, ett av Europas största matarbolag med 65 maskiner; 30 ERJ-190, 18 ERJ-190E2 och 17 ERJ-170. Av dem har man redan haft god hjälp att mata in till Amsterdam från till exempel sju regionala destinationer i Norge, mellan tre och fem dagliga. I Sverige används de på Linköping och tidigare Växjö. I princip kommer det nog bli fler.
 
Men att KLM inte bara tänker stjäla trafik ser vi i Norge, där KLM artigt lämnat walk-over till SAS från Torp/Sandefjord, Oslo Syd kan den kallas, där man lägger ned sin Amsterdam och låter SAS öppna ny Torp-Köpenhamn med ATR 72–600. Så än är det öppet om det blir mer regional trafik från Sverige till Amsterdam eller Köpenhamn. För Sydsverige kan man nog tänka sig annat än Växjö, som Ängelholm-Amsterdam eller Kalmar-Amsterdam; det är gissningar, men tämligen logiskt.
 
Ett annat verktyg heter Transavia, ett av Europas snabbt växande lågprisbolag. I detta fall har det anknytning till Skyteams bonussystem som inbyggd aptitretare framöver. Att Transavia växt så snabbt efter pandemin beror bland annat på att inflytelserika gröna krafter velat begränsa inrikestrafiken i Frankrike kraftigt, vilket lett till en kraftig ökning av lågprisflyg non-stop ut från regionstäder som Lyon, Marseille eller Bordeaux. Holland har ingen inrikestrafik, men än kaxigare gröna krafter. Mot den bakgrunden ska vi se en ny linje som Groningen-Oslo. Transavia växer nu från Rotterdam och till och med Bryssel för att undvika restriktioner på Schiphol. Dessa kan på sikt bli fler. Vilket gör att pratet om att värna SAS nav i Köpenhamn, inte bara är smicker och reklam. Längre fram kan det bli matning Amsterdam-Köpenhamn och vidare. Det är nog inte primärt vad KLM vill, men delvis kan tvingas till.
 
Transavia närmar sig i alla händelser 124 egna flygplan i två separata enheter, i Frankrike och i Holland. Dessutom har de just börjat byta ut Boeing 737–800 mot Airbus A320neo och inte minst A321neo. Nu talas det dessutom åter om att Transavia ska öppna fler baser, kanske till och med dotterbolag utomlands. Det har man gjort förr och det är intressant var det skedde. 2009–2011 drev man faktiskt Transavia Denmark med sex 737. Men det fungerade inte. Nu vore Danmark ett lika dåligt val som då, men Sverige ett betydligt smartare. Att Transavia blir ett viktigt verktyg i integreringen med SAS är ingen gissning, det är ett faktum. Men det kommer nog främst att ske efter alliansbytet. 
 
Sedan är det förstås en intressant fråga om vilka verktyg som ska användas på baslinjer som Arlanda-Amsterdam och Oslo-Amsterdam. För ingen kan väl tro att svenskar och norrmän tänker flyga Arlanda-Köpenhamn-Amsterdam-Ut i Världen? Här behövs morgon och kväll säkert på sikt något större än 737–900 som KLM använder ibland. Blir det A321? Som SAS inte har i Europaversion. Eller A330, som bägge har? För i övertagandet finns också en bit fascinerande konkurrens mellan Köpenhamn och Amsterdam som nav. Troligen har inte KLM eller Air France någon ambition att föra över SAS passagerare så mycket på sina Europalinjer vidare från Paris eller Amsterdam, där SAS har motsvarande linjer från Köpenhamn. Men på långlinjerna? Men det hela är ju inte rocket-science. Lufthansa klarar ju fördelningen mellan Frankfurt och München, en sak som Italien aldrig klarade mellan Rom och Milano. 
 
Nu får vi också snart se Staralliansen öppna sin verktygslåda på glänt. 



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ättestupan
Skrivet av thomas , 2024-04-04 09:25:31
Frågan är väl snarare hur länge kan KLM/AF orka hålla SAS under armarna då de förlorar nästan 3 miljarder per kvartal.
Snart är det insatta kapitalet förbrukat, kanske är det en lönsammare affär att bli av med en konkurrent i en konkurs.
Svenska staten har hoppat av.
Anmäl inlägget
Sv Raymond
Skrivet av Penny, 2024-04-03 16:50:35
Det du i din kommentar verkar missa är de begränsningar som finns i AMS/CDG för tillfället, och som kan komma att stramas åt ännu mer. AF/KLM har ett problem i att kunna växa från dessa flygplatser, och det är i det pusslet som CPH/SAS spelar en roll.
Genom att låta SAS ta trafik från KLM, så stannar trafiken inom koncernen, och slottar frigörs till annan trafik utifrån AMS/CDG. På samma sätt skapar en SAS hub i CPH kapacitet för AMS/CDG…

…grattis SAS!
Anmäl inlägget
VD SAS
Skrivet av SAS, 2024-04-03 10:20:34
Varför verkar alla se KLM:s delaktighet som ett hot mot SAS verksamhet? Det är toppen för företaget och kanske mindre bra för svensk infrastruktur.
Ingen som har funderat på VeDens bakgrund och varifrån han kommer och varför han blev tillsatt. Kanske för att göra århundradets Due Diligence på SAS för just KLM:s räkning?
Anmäl inlägget
Vilse i verktygslådan
Skrivet av Raymond , 2024-04-03 08:46:17
Begriper ingenting av innehållet i den här artikeln. KLM kommer helt säkert inte lägga sig i någonting av SAS verksamhet i Skandinavien. Finns ju ingen vinning någonstans med att blanda in CPH när man redan har två väl fungerande internationella hubbar. Rena rama fantasier av artikelförfattaren. Och Cityhopper som jag flyger för är ett engelskt bolag.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av GullanPurser&FlygExpert, 2024-04-03 08:41:31
Men vilken fin analys av verkmästaren, riktigt spännande cliffhangers som blir levererade här.
Det är fortfarande på managementnivå , så jag flickorna & mina stewards kämpar på med serviceprogrammet som vanligt. Detta var verkligen en aptitretare, det kommer nog att bli toppen.
Anmäl inlägget
Verktygslåda?
Skrivet av Arild, 2024-04-02 12:31:59
Bäste Herr Ohlsson,
Med mångårig och nära insyn samt kundskap om Star Alliance kan jag säga att dom inte har någon "vertygslåda" som dom tar till. Det är de enskilda bolagen som besämmer vad de vill och vad de gör. Star vill nog gärna tro att de bestämmer men så är det icke.
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av Bertil, 2024-04-02 10:23:27
Är nog ganska liten risk att Stockholmare ska behöva flyga via CPH för att ta sig till AMS. Är 10 direktflygningar mellan ARN och AMS idag…
Däremot widebody på vissa avgångar. Kan du frigöra slottar i AMS och det blir ett betydligt bättre erbjudande för resenärer som ska ut i världen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev