Fredrik Kämpfe Branschchef Transportföretagen Flyg
Tyvärr, verkar det som vi snarare går bakåt i stället för framåt. Flygbolagen flyr Sverige. Ryanair kastade nyligen in handduken på inrikesmarknaden. BRA försöker komma tillbaka efter ännu en rekonstruktion efter pandemins hårda verkningar och förändrade resmönster. SAS, som fortfarande ligger i rekonstruktion, får nya ägare där det svenska ägarintresset är som bortblåst. Vi står också inför en komplex situation där ingen verkar ha full koll på flygplatsinfrastrukturen. Det är som att försöka dirigera en orkester där ingen vet vem dirigenten är.
Detta är inte bara en fråga om bekvämlighet för semesterresenärer. Det handlar om vår ekonomiska framtid. Sverige riskerar att hamna i botten av EU-ligan när det gäller flygpassagerare och tillgänglighet, vilket är minst sagt oroande. Men vad är orsaken till denna nedgång?
En anledning är att vi länge saknat ett samlat ansvar för luftfarten. Vi har ett fragmenterat system av flygplatser och ingen har riktigt tagit ledartröjan för att hålla ihop det hela. Dessutom har begreppet "flygskam" och ogenomtänkta resepolicys fått oss att skämmas för att ta till luften. Och för att toppa det hela har vi höga kostnader som gör att flygbolagen hellre väljer andra marknader.
Men vi kan göra något åt detta.
För det första, staten måste kliva in och ta ett ordentligt ansvar för flyginfrastrukturen. Trafikverket måste ta ledarrollen och se till att vi har en sammanhållen plan för både statliga och regionala flygplatser, samt se till att den kritiska infrastrukturen som navigering och radarövervakning är i toppskick.
För det andra, det är dags att alla tar sitt ansvar. Offentlig sektor, privata företag, och alla däremellan måste arbeta tillsammans för att stärka flyget. Genom att implementera resepolicys som främjar användningen av hållbara flygbränslen, som för övrigt kan produceras här i landet och ge nya skatteintäkter och arbetstillfällen, kan vi både minska vår klimatpåverkan och samtidigt stötta flygindustrin och se till att hela Sverige kan leva, delta och vara tillgängligt.
Och för det tredje, låt oss kasta bort flygskatten. Den har bara gjort det svårare för flygbolagen att verka här och det kan få allvarliga konsekvenser för vår ekonomi om vi inte agerar snabbt.
Nu måste vi lämna skamtiden och gå in i framtiden med full kraft. Sverige befinner sig mitt i ett virrvarr av förändringar. Vi har blivit en del av NATO-gemenskapen, samtidigt som vi ser en flod av investeringar inom hållbar industri sprida sig över landet, från de gigantiska batterifabrikerna i norr till det nya raffinaderiet för förnybara bränslen i Göteborg; Sverige lyser upp på kartan som ett attraktivt mål för investeringar i hållbar framtid.
Men för att fortsätta denna positiva trend, behöver vi inte bara hålla jämna steg utan även skrida framåt med självförtroende. Vi behöver en välfungerande infrastruktur och effektiva kommunikationer, både inom landet och internationellt.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flygskam?
Skrivet av MM, 2024-05-10 09:36:37
Jag har aldrig har känt, jag känner inte och jag kommer INTE heller att skämmas över att flyga. Att resa med flyg är också ett kollektivt sätt att resa, så länge man inte flyger i sitt privatjet. Jag har inget privat jetplan. Så jag flyger på ett kollektivt flygplan och jag behöver INTE känna någon skam för det.
|
|
inkompetenta upphandlingar
Skrivet av thomss, 2024-05-10 09:07:07
Varför tar ingen helhetsgrepp på inrikesflyget, det görs årsupphandlingar som kostar hundratals millioner finansierar tomma flygningar i övre Norrland, avstämning sker överhuvudtaget inte man bara öser på med skattepengar månad efter månad där det finns inga eller få pax. Hur hjälper det att få ett fungerande inrikesflyg. Sen flygplatsstödet, separat historia inte koordineras alls med varken trafikupphandlingen eller reella pax tal.
|
|
Orvar?
Skrivet av Stockholmare, 2024-05-09 20:14:34
Känner folk verkligen flygskam eller är det vad som förväntas säga av en när en reporter frågar? Jag känner ingen som yttrar denna känsla privat iallafall...
|
|
Väldigt få flyttar
Skrivet av Senan, 2024-05-09 19:10:57
@N.56. Väldigt få svenskar flyttar ut och emigrerar. Svenskar och norrmän åker gärna till Medelhavet för att dricka lådvin och låtsas vara "internationella" utan att förstå ett ord av franska, spanska eller portugisiska. Och de åker lika gärna med lågprisflyg utan att bry sig om svensk infrastruktur. Livsglädjen sträcker sig till sololja och lådvin blandat med svenska köttbullar och sill.
|
|
Sverige - inte ett land att leva i
Skrivet av N.56, 2024-05-09 17:07:52
om Sverige inte vill ha någon population så tycker jag att man kan låte drevet gå fullt ut och ta bort all infrastruktur som har med livsglädje att göra. Undrar just varför halva Sverige flyttar utomlands och nysvenskar drar väll så fort de kan för att slippa frysa och känna all möjlig skam.
|
|
What?
Skrivet av Orvar, 2024-05-09 16:59:46
du verkar inte följa media, det är fortfarande på agendan att känna flygskam. Senast häromdagen var det allvarliga ord i P1 om när man ska avstå flyget, då kände personen flygskam för en längre resa till andra sidan jordklotet för ett bröllop tror jag att det var. I princip alla sociala- eller nöjesresor verkar vara tveksamma p.g.a. begreppet flygskam.
|
|
Handlar inte om skam och resepolicies
Skrivet av Senan, 2024-05-09 12:06:56
Skall vi tvinga företagen, staten, kommunser och regioner att förbjuda Teams och Zoom-möten? Det är mycket sunda och ekonomiskt bärkraftiga resepolicies som fått inrikesflyget att gå på knäna. Nästan alla endagsmöten och dagskonferenser är numera ersatta av betydligt effektivare mötesformer. Att skylla på flygskam och en minimal flygskatt är lite patetiskt. Det är nya tider.
|
|