Skriv ut  

Nya KM Malta Airlines satsar på affärsklass

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 maj 2024
Gamla Air Malta vann inga servicebarometrar. Det måste de göra nu om de ska ro hem den nya satsningen KM Malta Airlines. Det senaste är att utrusta sina Airbus A320neo med 168 säten i stället för 180 och minst 18 i C-klass för att satsa på affärsresenärerna. Men frågan är om det ens finns någon efterfrågan och om KM Air Malta kan möta de krav dessa resenärer ställer?

Den 30 mars 2024 slutade Maltas nationella flygbolag Air Malta att flyga, och bara timmar senare ersattes det med det nya flygbolaget KM Malta Airlines. Det verkar vara en trend att fler länder vill slå vakt om sina förlustgivande eller redan förlorade flaggflygbolag. I Maltas fall har Air Malta länge varit en nagel i ögonen på skattebetalarna och EU satte sig till och med emot fler förlustbidrag till Air Malta. Genom att lägga ner flygbolaget kunde Maltas regering i praktiken kringgå bestämmelserna och börja på nytt med ett nytt flygbolag. Den enda verkliga skillnaden är att anropssignalen ändras från "Air Malta" till "Sky Night".
 
Så nu är nya KM Malta Airlines på vingarna med snart åtta Airbus A320neo. KM är Air Maltas gamla ICAO-kod och bolaget är fortfarande helt statsägt. Varför ska det fungera nu när det inte gjort det på decennier? Ja, det återstår att bevisa. Nytt är att ha 168 säten i stället för 180 och minst 18 i C-klass med möjlighet att öka upp till 36. Detta var den enda lediga nischen. Fokus ligger nu mer på Västeuropa och bara huvudflygplatser och fler frekvenser på färre linjer. 
 
Nu har ju Malta många presumtiva kunder som är lågskattebetalande och därmed kapitalstarkare. Men målet 90 procents beläggning är högt satt. Föregående Air Malta vann inga servicebarometrar. Det måste de göra nu om man ska ro hem detta. Att ge sig in och slåss med lågprisbolagens kung Ryanair eller hybridcharter som jet2 vore ju att skjuta sig i foten. Detta var enda lediga nischen. Men frågan är om den ens finns och om KM Malta Airlines kan möta de krav dessa resenärer ställer?
 
Viktigt att notera är att Ryanair sedan länge haft drygt 50 procent av marknaden och dessutom två bolag med sammanlagt 200 plan registrerade i Malta, som dessutom är formell hemvist för 100-tals privatjetplan och wet-leasebolag. 



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev