Skriv ut  

SAS på fel sida om marginalen

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 juli 2024
CAPA, Center for Aviation, har rankat Europas flygbolag 2023. Pegasus Airlines, Turkiets lågprisbolag, rapporterade den högsta rörelsemarginalen i Europa 2023, och behöll topplaceringen från 2022, medan Ryanair kom på andra plats. Tre turkiska flygbolag hamnade i topp. SAS var den enda i rankingen med en negativ marginal.

Den högsta rörelsemarginalen för europeiska flygbolag 2023 uppnåddes av turkiska Pegasus Airlines, med 18,3 %. De behöll därmed topplaceringen från 2022. Ryanair Group kom på andra plats med en rörelsemarginal på 15,3 % (för räkenskapsåret som avslutades i mars 2024).
 
Ytterligare fyra flygbolag noterade tvåsiffriga rörelsemarginaler 2023: nämligen Aegean Airlines Group (14,6 %), Turkish Airlines (12,8 %), IAG (11,9 %) och LCC SunExpress (10,3 %). Tre av dessa topp sex är turkiska flygbolag (Pegasus Airlines, Turkish Airlines och SunExpress).
 
TAP Air Portugal (9,2 %) kom på sjunde plats, strax före Norwegian Air Shuttle (8,9 %) och Wizz Air (8,6 %). På tionde plats kom Lufthansa Group (7,0%). Sedan följde Jet2.com (6,8 %), Finnair (6,2 %), easyJet (5,8 %) och Air France-KLM (5,7 %). Icelandairs marginal var bara 1,4 %, medan SAS på 16:e plats var det enda i rankingen med en negativ marginal (-6,4 %).
 
12 av de 16 flygbolagen hade bättre marginaler 2023 än 2022, endast fyra rapporterade en nedgång från år till år (Pegasus Airlines, Turkish Airlines, Jet2.com och Icelandair Group). Den största förbättringen av rörelsemarginalen jämfört med föregående år genererades av Wizz Air (upp 20,6 ppt), följt av Finnair (upp 13,2 ppt).
 
11 av flygbolagen uppnådde en marginal över IATA:s uppskattning av den genomsnittliga europeiska flygbolagsrörelsemarginalen på 6,5 % för 2023.
 
Förutom SWISS var Lufthansa Groups dotterbolags marginaler på en lägre nivå: Austrian Airlines uppnådde 5,4 %, Lufthansa Passenger Airlines 5,3 %, Brussels Airlines 3,4 % och Eurowings 3,1 %. Lufthansa Groups marginal på 7,0 % var bara lite bättre än Air France-KLM:s och easyJets, men det var koncernens tredje bästa marginal sedan 2005.
 
Air France-KLM:s Air France rapporterade en rörelsemarginal på 5,9 % och KLM gjorde 5,4 %. KLM:s LCC-varumärke, Transavia, var dock förlustbringande, med en rörelsemarginal på -3,7 %.
 
IATA:s senaste prognos (publicerad i juni 2024) förutspår att Europas genomsnittliga marginal kommer att sjunka något, från 6,5 % 2023 till 6,4 % 2024.Det har också visat sig genom vinstvarningar från Lufthansa Group och Norwegian och kommentarer från ett antal flygbolag om att prissättningen försvagats under de senaste två åren.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Johnny
Skrivet av En admin, 2024-08-03 12:34:33
Du har helt rätt. En sak som det inte talas om mycket är att SAS faktiskt minskade sitt minus med 614 miljoner SEK under juni, men vi får se nästa år om SAS lyckats eller inte.
Anmäl inlägget
Absurd
Skrivet av Johnny , 2024-08-03 11:24:24
Det som många missar, inkl. artikelförfattaren, är att SAS fortfarande är under ch. 11 skydd i USA.
Detta betyder att bolaget inte har möjlighet att implementera div. åtgärder i nu läget.
Det är därför helt absurd att prate om SAS resultatet så länge bolaget inte är ute ur ch 11 och rekonstruktionen.
Anmäl inlägget
Historia taler
Skrivet av Lei, 2024-08-02 18:08:14
Jo du Andreas
bönna vet nok va han beskrever.
Se denne artikkel fra 2009.

https://centreforaviation.com/analysis/reports/singapore-airlines-leads-the-way-in-slashing-labour-costs-sas-still-worst-in-class-20441
Anmäl inlägget
Jösses...
Skrivet av Andreas, 2024-08-01 17:50:50
bønna: Fy skam? Jag skulle skämmas om jag skrev något så okunnigt som att SAS skulle ha billigast piloter och kabinanställda i Europa.
Anmäl inlägget
hope in a hanging snore
Skrivet av bønna, 2024-07-31 23:48:26
la oss håpe at af/klm kaster ut alle udugelige i dagens styre og ledelse, sentraliserer 99% admin til frankrike-nederland. så kommer overskuddene til å fosse inn. la oss bli kvitt daukjøttet fra frøsundavik. det som drar sas ned i gjørma år etter år.
Anmäl inlägget
Billigste ansatte på kontinentet og minus likevel
Skrivet av bønna, 2024-07-31 23:45:56
Halleluja. Billigste ansatte operativt, laveste lønninger på crew, piloter og kabin. Allikevel dårligst av alle i Europa på på marginalen. Det skyldes ene og alene et møkkastyre, en møkkaledelse og egentlig først av alt, møkkaeiere. I alle år har de gitt skylden til egne ansatte for elendigheten i SAS, men nå ser jo alle at det er helt udugelig eierskap, styre, og ledelse. Fy skam.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev