Grön Flygplats är ett samarbete genom Svenska Regionala Flygplatser (SRF) som jobbar för ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och ett helt fossilfritt svenskt flyg 2045. Genom projektet Grön Flygplats har de regionala flygplatserna reducerat sina egna klimatutsläpp med 64 procent under fyra år. I projektet ingår också att göra det möjligt att tanka fossilfritt flygbränsle och ladda elflygplan efterhand som tekniken utvecklas.
Det är ett femårigt projekt som fått stöd ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden. Grön Flygplats 2.0 samarbetar med många externa aktörer som skapar förutsättningar för det hållbara resandet och möjliggör att nya produkter och tjänster förverkligas.
Ola Keil, teknisk chef på Norrköping Airport berättar:
– Alla svenska regionala flygplatser är på ett eller annat sätt delaktiga. Vi har valt att representera en arbetsgrupp där jag är med och jobbar med infrastrukturen kring drönartrafik. De stadsnära flygplatserna strävar efter att i större utsträckning vara en kunskapsbärare och stöd till kommunerna vid stadsplanering, där hänsyn tas till kommande drönartrafik, berättar Ola.
Projektet går hand i hand med Norrköping Airports vision om "Framtidens flygplats" och där ingår drönartrafik, vertiports och energihubbar.
- Målsättningen är att flygplatserna ska kunna producera egen el till kommande generationers elflygplan samt kunna lagra el i form av exempelvis batterier, avslutar Ola.