Enbart 14 flygplan levererades i oktober på grund av den sju veckor långa strejken som stoppade produktionen på Boeings fabriker på den amerikanska västkusten. Det är mindre än hälften av vad som levererades i oktober 2023 och den lägsta siffran sedan november 2020.
10 flygplan levererades från fabrikerna i staten Washington och bestod av nio 737 MAX och ett 767 fraktflygplan. Enligt uppgift levererades dessa av managers och andra som inte strejkade. Fyra 787 levererades från den icke-fackliga fabriken i South Carolina. De nio Boeing 737 MAX-flygplanen levererades till Ryanair, Xiamen Airlines, Akasa Air, China Eastern Airlines, Southwest Airlines, SunExpress Airlines och United Airlines. Fraktversionen av 767 gick till FedEx. 787:orna gick till Air Lease Corporation, British Airways och China Eastern Airlines Från strejkens början till oktober levererades 24 flygplan.
På beställningssidan gick det alldeles utmärkt: 46 737, fyra 777 fraktflygplan och tio 787 beställdes. Avia Solutions stod för den största beställningen på 40 737 MAX-8 och chilenska LATAM Airlines beställde tio 787–9. Övriga beställningar kom från anonyma kunder.
Boeing har meddelat att det kommer att ta flera veckor att starta om produktionen av 737 MAX, 767F, 777F/777X och militära versioner av 737, P-8 och 767, KC-46A i Washington och Oregon. "Det kommer att dröja flera veckor innan vi helt återupptar flygplansproduktionen eftersom vi vidtar nödvändiga åtgärder för att återaktivera i full överensstämmelse med vårt säkerhetsledningssystem”, säger man i ett uttalande.
Bristen på nya flygplan börjar nu påverka situationen för flera Boeing-kunder, inklusive amerikanska Southwest Airlines och europeiska RyanAir, som båda har dussintals flygplan i beställning och försenade leveranser.