
Nordica / Xfly ansöker om konkurs
Publicerad den 20 november 2024Nordic Aviation Group beslutade att avsluta verksamheten för Nordic Aviation Group AS och Xfly efter att förhandlingarna med investeraren Lars Thuesen misslyckades på måndagen enligt ett pressmeddelande skriver nyhetssighten err.ee
Tyvärr meddelade den potentiella investeraren på måndagen att han inte avser att gå vidare med privatiseringen på grund av för höga risker, förklarade Kadri Land, ordförande för Nordic Aviation Groups styrelse. Därför informerade styrelsen om sitt beslut att lägga ner Nordic Aviation Group och Xfly och att ansöka om konkurs enligt err.ee
Remco Althuis, VD för Nordic Aviation Group, meddelar att styrelsen kommer att lämna in en konkursansökan så snart som möjligt.
Företaget har redan informerat sina anställda och affärspartners, inklusive flygplansuthyrare, om sin avsikt att ansöka om konkurs skriver err.ee
“Vårt mål är att återlämna de flygplan som använts av Nordic Aviation Group och Xfly till leasingbolagen så snart som möjligt, troligtvis inom de kommande veckorna,” sade han. “Detta kommer att omfatta alla formaliteter relaterade till konkursförfarandet, inklusive att informera Estlands arbetslöshetskassa.”
Kommentarer
Men vad ska saneras menar du?
TillJanne:
Xfly själva anser att avtalet är brutet i förtid.
Du kan själv gå in och söka hos Xfly och deras pressmeddelande kring detta. Inget som jag kommit på själv altså.
Kanske du är verksam på SAS och har en annan syn på saken.
Vårt företag är i allra högsta grad involverade i flygbranschen och har full kontroll på läget.
Åh vilka sorgliga nyheter, de har så duktig kabinpersonal, jag hoppas verkligen att de söker till SAS.
@flygkonsult Du utrycker dig helt felaktigt! SAS bröt inget avtal utan sade upp det enligt överenskommensen/avtalet. Det fanns många orsaker men kvalitet och leverans var ett viktigt skäl. Rent juridiskt är det en stor skillnad mellan bryta och säga upp!
Sånt är livet in en marknadsekonomi där det ibland finns för många spelare på en tuff marknad. Det gäller inte barrar flyget. Och ibland är det bra att marknaden saneras trots att det kan vara tufft för många. Men livet är hårt och ingen dans på rosor tyvärr.
Xfly flög för SAS med ATR72-600 och CRJ900 och hade ett ingånget avtal med detta bolag som sedan SAS bröt i och med uppgörelsen med BRA.
Detta har inte lagts till denna artikel vilket är konstigt men hör absolut ihop med ovanstående resultat.
Vad menar du med det? Många piloter som nu förlorar sina jobb och måste söka jobb så svenska bolag med sämre löner och vilkor
Extremt konstigt skrivet, hoppas dom inte sanerar på din arbetsplats någon gång…
Samtidigt kanske det är bra med lite sanering även om det låter hårt.
Med tanke på dess tillförlitlighet är detta ett logiskt steg. Finns det för lite pengar orkar organisationen inte att hålla flottan flytande. Air Baltic är ett bättre alternativ som kan expandera.
Mycket tråkigt för alla anställda som nu får lida för vad Koncernledningen ställt till med. Högt flygande och orimliga strategier som man inte borde gått för. Styrelsen borde också sett vart de skulle leda.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten