Skriv ut  

Nextjet startar egen trafik till Arvidsjaur

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 februari 2012
Nextjet tar eget kommersiellt ansvar för linjen från Arlanda till Arvidsjaur. Det innebär att den statliga upphandlingen av linjen upphör.
- Det här är inget vi gör lättvindigt men vi har flugit linjen i fyra år och ser en stor potential i trafiken, säger Brian Liddle på Nextjet.

NextJet Saab 340
Vid Trafikverkets senaste upphandling av flyglinjer inrikes vann Nextjet bland annat rutten Arlanda – Arvidsjaur. Men upphandlingen överklagades och nu ska en ny upphandling göras. I det läget väljer Nextjet att starta egen kommersiell trafik på linjen och därmed upphör det statliga ansvaret för flygningarna.
- Vi har flugit linjen i fyra år som upphandlat bolag och följt utvecklingen av trafiken och ser nu att det finns underlag för kommersiell trafik, säger Brian Liddle på Nextjet till Flygtorget.
          Goda relationer till kommuner och näringsliv i regionen, den ökande biltestverksamheten och det nya codeshare-avtalet med SAS är några av faktorerna som ligger bakom satsningen på egen trafik.
- Samarbetet med SAS ger en stark konkurrensfördel. Vår bedömning är att fler internationella passagerare kommer att välja att flyga med SAS till Arlanda och sedan vidare med Nextjet till Arvidsjaur, fortsätter Brian Liddle.
          Flygplaneringen vilar också på möjligheterna att slinga linjen via andra destinationer i Norrland för att öka passagerarunderlaget. Vilka flygplatser som kan bli aktuella är i nuläget inte klart.
- Att driva linjen själva ger oss frihet att utveckla den utan de begränsningar som upphandlad trafik innebär.
          Trafiken kommer troligen att flygas med en av Nextjets ATP-maskiner.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Konkurrens!
Skrivet av Igor, 2012-02-07 20:10:34
Konkurrens finns på alla linjer som inte är upphandlade. Vill bolaget flyga kommersiellt så får man även finna sig i att andra operatörer kan komma in på linjen. Vill ni inte ha konkurrens så får ni låta bli att flyga kommersiellt. Enkelt, eller hur? Life is tuff med avreglerat flyg!
Anmäl inlägget
Lycksele
Skrivet av Roger, 2012-02-07 19:36:35
Rikstrafiken, eller Trafikverket Samhälle som det heter numera upphandlar Arlanda - Lycksele separat, men Nextjet hoppas få stanna där även på deras egna linje.
Anmäl inlägget
Hur går det med Lycksele?
Skrivet av NosJel, 2012-02-07 16:51:13
Flyget tlll och från Arvidsjaur mellanlandar ju i Lycksele.
Hur gör nu Rikstrafiken med den linjen?
Hemavan och Vilhelmina är redan "ihopkopplade" på samma linje, så man undrar!
Anmäl inlägget
Bra!
Skrivet av Micke, 2012-02-07 16:10:13
Bra talar Ture!!!
Anmäl inlägget
Vad ?
Skrivet av Ture, 2012-02-07 12:19:39
Det finns inte utrymme att sänka priserna.... Folk måsta kunna leva på sin lön.
Inte pressar ni dagis och skolavgiften på detta viset genom sänkta löner. Varför ska det då göras inom flyget ?!
Anmäl inlägget
Komersiellt!
Skrivet av Igor, 2012-02-07 11:53:39
Bra tycker jag och då kan andra komma in med konkurrerande trafik som sänker priserna på linjen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn