Skriv ut   Tipsa en vän  

Stefan Wilson, stridspilot i Flygvapnet.

Reportage, Petra Junehall, den 9 februari 2012
Det var inte en pojkdröm som gick i uppfyllelse eller ett självklart yrke. Tvärtom, med ett medfött hjärtfel var förutsättningarna att bli pilot ganska obefintliga från början.

JAS Pilot
Foto: Försvarsmakten

Stefan Wilson växte upp i en vanlig familj i Södra Stockholm på 1970-talet. På grund av sitt hjärtfel kunde han inte utöva några fysiskt ansträngande sporter, utan det blev bland annat schack och bordtennis som fångade hans intresse. Under tonåren upptäcktes dock till den stora lättnaden att hjärtklaffen växt ihop. Tanken att kunna blir pilot väcktes under tiden då han gjorde lumpen på P10.

– Det var mest en slump att jag sökte utbildningen. Men trafikflyget var aldrig ett alternativ, utan det var stridspilot jag ville bli. Sagt och gjort, 1989 påbörjade jag utbildningen vid Ljungbyhed, berättar Stefan Wilson.

I juli 2011 kom han hem efter tre månader på Sicilien, som förbandschef för det svenska förbandet. En mycket intensiv tid där förbandet levde under ansträngande förhållanden. Den svenska truppen bestod av 131 personer, åtta JAS Gripen och ett Herkules-plan. De vara stationerade på Sigonellabasen på Sicilien, tillsammans med förband från bland annat USA och Frankrike.
JAS 39 Gripen
Foto: Försvarmakten

Som yrkesmilitär måste man alltid vara beredd på att rycka ut på uppdrag. I fjol på våren fanns vissa signaler om att något var på gång. När det sen verkligen blev skarpt läge var det fullt fokus på uppgiften.  Det var ca 50 år sedan Sverige bidrog med stridsflyg i en internationell militär operation senast, då i Kongo, så förväntningarna var stora.

– Vi visste ju inte alls vad som väntade oss, men jag var helt inställd på att vi skulle klara det, vi var väl förberedda.

När upproret och kriget bröt ut i Libyen var det USA som var på plats innan Nato tog över. Förbandet levde under pressade förhållanden nära varandra och det fanns inte mycket tid till reflektion. Väl hemma blev de debriefade och kunde bearbeta sina upplevelser. Sverige deltog ju inte i några närstrider utan tog spaningsbilder och patrullerade området, och de hade lyckats med uppdraget.
Stridspilot
Stefan Wilson Foto: Försvarsmakten

När Stefan Wilson avlade sin pilotexamen som sergeant 1990 flög han SK 60 och därefter Viggen och Gripen, som mest 150 timmar om året. Visst var han rädd ibland, tillbud förekommer, men möjligheten att skjuta ut sig finns oftast. Numera underhåller han flygningen ungefär 25 timmar om året, då andra arbetsuppgifter tar den mesta av hans tid. Han saknar ibland sin aktiva flygtid, men även åldern spelar här en roll.

– Jag var divisionschef på F16 i Uppsala fram till 2003 och blev överstelöjtnant 2007, och har även varit lärare på Försvarshögskolan. Mina arbetsuppgifter idag är mycket varierande, ena dagen håller jag föredrag och andra dagen träffar jag försvarsministern. Men jag måste alltid hålla mig i beredskap och ska kunna inställa mig för internationella uppdrag med kort varsel.

Det är något av en livsstil att vara yrkesmilitär och kan tära på ett vanligt familjeförhållande. Det är vanligt att vara ute i sex månader och sedan hemma i tolv. Stefan Wilson har till exempel pendlat mellan såväl Ronneby som Luleå och Stockholm under flera år. Omväxlingen och friheten är också det som är tillfredsställande med arbetet, och kanske blir det en omorganisation av Försvarsmakten framöver.

Stefan Wilson är tillfreds med tillvaron och ångrar inget i livet, men ibland funderar han på om livet hade sett annorlunda ut om han inte blivit pilot. Kanske hade han varit ingenjör eller egen företagare. I framtiden hoppas han kunna spendera mer tid i sitt hus på Gotland, där han också har stuguthyrning. Ett är säkert, han kommer alltid att älska sitt yrke.





Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Sorry
Skrivet av Alias, 2012-02-12 19:39:29
Jag skojade bara till det lite med "riktiga piloter". Ber om ursäkt för det. Tycker ändå att stridsflyget är så högt man kan komma. Är själv pilot på tung jet och skulle gärna ha flugit en JAS men skulle inte ha klarat testerna tyvärr.
Anmäl inlägget
Som vanligt...
Skrivet av A320, 2012-02-12 12:05:28
"Som vanligt tillåter inte den svenska jantelagen oss svenskar att imponeras av ett unikt och speciellt yrke. Tragiskt!"

Jag tänkte precis samma sak.... Typiskt svenskt...tyvärr... Denna typen av negativa och tråkiga kommentarer dyker nästan alltid upp här på flygtorget.... Synd.
Anmäl inlägget
Riktiga Piloter
Skrivet av FC, 2012-02-10 12:17:11
Även om alla som sitter längst fram i struten är piloter så imponeras i alla fall jag mer av dessa än de som flyger mellan Arlanda och Karlstad. Trevlig artikel av Flygtorget!
Anmäl inlägget
Jantelagen
Skrivet av A321, 2012-02-10 10:45:00
Som vanligt tillåter inte den svenska jantelagen oss svenskar att imponeras av ett unikt och speciellt yrke. Tragiskt!
Jag är imponerad av vad dessa personer utför och är tacksam att någon vill utföra dessa uppdrag.
Anmäl inlägget
Alla Piloter är väl "riktiga" ?
Skrivet av Fd FC,, 2012-02-10 03:15:49
Räknas man bara som "riktig" pilot om man spakar blåslampa i kamouflage målning eller??
Trams!
Anmäl inlägget
Svar till ARN
Skrivet av J-Dawg, 2012-02-09 19:12:25
Riktiga piloter? Vet du hur lite "riktigt" flygning det är i en gripen eller? Om du kallar peka en "prick" på HUD:en och planet tar dig dit att flyga på riktigt så visst.. Du behöver ju inte ens anstränga dig att "flara" när du landar, peka pricken ner i banan och du landar fint. En stridspilot levererar vapen, flygningen ska ta upp så lite som möjligt av pilotens resurser, det är mer flyga att spaka en 737 på final... om vi nu snackar "riktig" flygning.
Anmäl inlägget
Du Robin...
Skrivet av Jan Eliasson, 2012-02-09 17:57:10
...du sa det, spaning och rapportering. Sen var det väl kanske ett skarpt uppdrag eftersom man faktiskt gjorde lite nytta efter 50år av neutrala krigslekar men jag menar att det fanns nog de länder som hade mer stressiga uppdrag än svenskarna...
Anmäl inlägget
Jan Eliasson
Skrivet av Robin, 2012-02-09 17:40:07
Vad menar du med att de inte genomförde skarpa uppdrag? Deras specifika uppgift var att upprätthålla flygförbudet genom spaning och rapportering, samt att om det var tvunget, skjuta ned flygplan som kränkte det. Du får nog ta och inse att för att lösa en konflikt effektivt krävs det omfattande underrättelsearbete, inte enbart strid!
Anmäl inlägget
Tack
Skrivet av Johan, 2012-02-09 16:31:09
Tack för en mycket intressant läsning.
Anmäl inlägget
Om det var stressigt...
Skrivet av Jan Eliasson, 2012-02-09 15:19:05
...i svensklägret hur var det då hos jänkarna som faktiskt hade skarpa uppdrag....
Anmäl inlägget
Mycket bra
Skrivet av ARN, 2012-02-09 12:27:41
Tack för trevlig artikel.
Kul när flygtorget gör ett undantag och skriver om riktiga piloter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev