Skriv ut   Tipsa en vän  

Luleå Airport växer vidare som miljonflygplats

Reportage, Anders Carlsson, den 14 mars 2012
Landets längsta bana, nytt passagerarrekord på över miljonen passagerare och en växande chartertrafik med bland annat direktlinjer till Thailand. Luleå Airport är idag den sjätte största flygplatsen i landet.
Flygtorget har besökt en flygplats i norr som vill växa än mer.

Luleå Airport

Idag tas första spadtaget i utbyggnaden av Luleå Airport. Med en förbättrad och till viss del utbyggd terminal och utveckling av hela verksamheten ska flygplatsen ha en kapacitet att ta emot 1,3 miljoner passagerare om åtta år. Utbyggnaden ska ge bättre kapacitet, kvalitet och atmosfär på flygplatsen!
            Inte en orimlig framtidsvision, förra året passerades den magiska gränsen 1 miljon passagerare.
– Och vi har ett upptagningsområde med minst en kvarts miljon människor, närmare halvmiljonen om vi räknar in delar av Finland, säger Ann-Christin Viklund, flygplatschef i Luleå.
Torn Luleå

            I det området har Luleå flygplats funnits sedan 1944 om man räknar den verkliga början och sedan 1959 när passagerartrafiken längs kuststäderna i norrland inleddes. Sedan dess har flygplatsen varit navet för flygtrafiken i nordöstra Sverige. Verksamheten delas med Flygvapnet som håller till på ena sidan av landets längsta landningsbana, 3 350 meter och har hand om fält och räddningstjänst.
– Vi är tre som samarbetar för att få trafiken att fungera är försvaret, Swedavia och LFV och det är det bara vi och Ronneby som gör numera sedan flottiljerna försvunnit, fortsätter Ann-Christin Viklund.
            Några fler liknelser med Ronneby finns knappast att göra. Luleå är idag den femte största flygplatsen inom Swedavia och den sjätte största i Sverige efter Arlanda, Bromma, Landvetter, Malmö och Skavsta. Linjen till Stockholm brukar med jämna mellanrum vara den mest trafikerade i landet och tillväxten i stort på flygplatsen motiverar det 105 miljoner stora investeringsprogrammet.
            Det enda som egentligen kan räknas på minuskontot är det där med frakten. Tanken var att Luleå, med sin perfekta geografiska placering, skulle bli en logisk tanknings- och omlastningsflygplats för frakttrafik på väg till och från Asien. Men när Korean Air slutade flyga en återkommande Boeing 747 på Luleå försvann också de storstilade fraktvisionerna.
– Det är fortfarande en strålande idé och inga tvivel om att både ekonomi och miljö skulle må bra av att fraktverksamheten återvänder hit. Vi arbetar fortfarande på det men det är en konservativ bransch så det tar sin tid.
            Istället bygger flygplatsen vidare på det egna varumärket att vara nav för kommunikationerna i hela regionen. Ryggraden är trafiken till Arlanda där SAS och Norwegian delar på underlaget. Till största delen är det ett resande point-to-point men Göteborg, Malmö och Östersund är stora destinationer inrikes för dem som reser vidare. Utrikes är det Berlin, Frankfurt och Helsingfors som toppar statistiken. Några egna utrikeslinjer finns inte längre. SAS gjorde ett försök med att flyga en Boeing 737 direkt till London en gång i veckan men underlaget höll inte.
– Fast beläggningen var på väg upp när linjen lades ner. Problemet var nog snarare att slottiderna i London och frekvensen en flygning i veckan på lördagar, inte var de bästa.
            Linjetrafik på utlandet finns att tillgå femton mil söderut, i Skellefteå, där både Ryanair och Flybe flyger till Barcelona och Helsingfors. Skellefteå har å andra sidan fördelen att stå utanför Swedavia och är därmed fria att förhandla och prissätta verksamheten helt själva. Lite längre söderut ligger Umeå men därifrån är inte konkurrensen lika hård.
– Skellefteå är en konkurrent, ja, men vi måste ju ha någon att tävla emot. Det är sunt. Sen ser jag ingen nackdel med de fasta prissättningar som vi har i Swedavia, en flygplats ska drivas på ett affärsmässigt sätt.
            Önskelistan innehåller visserligen en linje till någon av de stora hubbarna i Europa men rimligare vore direkttrafik till Malmö och Göteborg. Idag är det Stockholm, Pajala, Umeå, Östersund och Sundsvall som finns på linjekartan men den med ambitioner att resa långt har allt mer charter att välja på. På plattan står en Boeing 757 från Thomson på väg till Gran Canaria och under vintern har de stora researrangörerna samsats om en Boeing 747 till Thailand.
– Chartern växer hela tiden, vi har i snitt 10 avgångar i veckan hela året och researrangörerna lägger allt mer trafik utanför de stora städerna. När vi nu bygger om kommer vi att kunna ta emot ännu mer trafik och etablera oss som en miljonflygplats. Det är ett av de bästa argumenten vi kan ha i diskussionerna med nya flygbolag. Kan vi etablera oss på upp mot 1,3 miljoner





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

När tar OneWorld upp kampen med Star Alliance?
Skrivet av Eurobonus Gold, 2012-03-17 17:00:17
Riktigt roligt att det går bra för Luleå Airport. En möjlig ny operatör borde vara Finnair/FlyBE Nordic inom alliansen OneWorld. En-två dagliga avgångar till Helsingfors borde funka. HEL är mycket bra som transferflygplats med goda vidare förbindelser, i synnerhet till Asien. Jag tror denna linjen kommer, vad tror ni?
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Mange, 2012-03-17 12:42:33
När kommer Luleå - Bromma?
Anmäl inlägget
Göteborg ist för Arlanda
Skrivet av GSEspotter .se, 2012-03-14 17:48:57
Tycker fler borde utnyttja linjen till Göteborg. Tycker även att ett större flygplan ska trafikera sträckan, för i Göteborg finns alla destinationer som är topp-tre i Luleå. Varför alltid flyga till Arlanda. Likadant med dumma människor som åker till ARN från GOT och sedan till VIE. Helt idiotiskt då GOT redan har linjen. Fler borde göra research på sin egen flygplats. Göteborg är tex. den enda flygplasten i Sverige som har förbindelse till Lyon.
Anmäl inlägget
Krax Krax
Skrivet av Alibaba, 2012-03-14 17:37:44
Den heter officiellt Luleå Airport, men Kallax i folkmun.
Anmäl inlägget
Kallaxheten
Skrivet av Kallax, 2012-03-14 10:21:08
Flygplatsen heter väl Luleå - Kallax, eller?
Anmäl inlägget
GÖTEBORG
Skrivet av Bengan Sill, 2012-03-14 09:03:08
Just det. Väldigt bra research av journalisten eller den stjärnan på LLA som uttalde sig om behovet av en Göteborgslinje när en sådan redan finns.
Anmäl inlägget
Visst göteborg
Skrivet av en som kan googla, 2012-03-14 08:30:38
Skyways(tidigare cityairline) har en Embraer RJ145 till och från göteborg. Och har gjort det länge
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev