Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Sverigeflyg och Nextjet i hård konkurrens
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 4 oktober 2012
I maj startade Sverigeflyg linjen från Halmstad till Arlanda i samarbete med Nextjet. I augusti följdes den av en linje från Halmstad till Bromma i egen regi och där Golden Air stod för trafiken.
Men nu övergår samarbetet i ett konkurrensförhållande när Nextjet flyger till Arlanda och Sverigeflyg till Bromma.
När Sverigeflyg, genom Kullaflyg och med Nextjet som flygbolag, gav sig in på linjen Halmstad – Arlanda var det för att ta upp konkurrensen med Skyways som då var ensam på linjen. Strax därefter försvann Skyways i och med konkursen och det blev åter igen bara ett flygbolag på sträckan. I slutet av augusti startade Sverigeflyg ytterligare en linje från halmstad, denna gång till Bromma där Golden Air stod för trafiken.
Men nu upphör samarbetet mellan Sverigeflyg och Nextjet i och med att de två delar upp trafiken: Sverigeflyg tar linjen till Bromma medan Nextjet fortsätter ensamma på Arlanda.
– Nu väljer vi att fokusera på att flyga till Bromma, där vi knyter samman trafiken med Sverigeflygs inrikesnät med sju destinationer och systerföretaget Malmö Aviations tre destinationer, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.
Att det därmed uppstår ett rent konkurrensförhållande på trafiken från Halmstad till Stockholm, bekymrar inte Michael Juniwik.
– I grund och botten är konkurrens sunt, så det här kommer att vara positivt för kunderna. Nu är vi återigen två bolag som konkurrerar på sträckan Halmstad-Stockholm och som kämpar om att göra kunderna så nöjda som möjligt, säger han.
Nextjet å sin sida fortsätter att trafikera linjen med befintlig kapacitet och tidtabell.
– För oss är det ett logiskt steg att ta, då vår styrka ligger på Arlanda som hubb, med fokus på samarbetet med SAS och våra andra Interlinepartners. Vår bedömning är att detta gynnar våra resenärer som får två klara alternativ. Konkurrens är alltid bra, säger Brian Liddle, marknadschef på Nextjet.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
BRA in search of MOC controllers for Stockholm-ARN
Braathens Regional Airways
Kaptenstjänst i Göteborg på Cessna Citation affärsjet (C560XL)
Jivair
Experienced Technician – Component Part 145 (EASA/FAA Certified)
ST Engineering Aerospace
Flyglärare
TFHS
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norwegian lanserar nya linjer till sommaren 2025
Icelandair tar emot sin första Airbus A321LR
Nytt rekord 18,3 miljoner flygpassagerare under Thanksgiving
Fler artiklar
Nyheter från andra media
05:02 Flygresenärer får ta buss till planen – trångt på Arlanda - P4 Gotland | Sveriges Radio
20:33 Frankfurts Terminal 3 - Ett megaprojekt för framtidens flygtrafik
07:27 Företagare larmar – Gotland drabbas när Bromma avvecklas - Sveriges Radio
03:28 I dag kan världens största passagerarflygplan passera Sollentuna | Mitt i - Mitti.se
11:21 Staten ger ökat bidrag till Halmstads flygplats
19:04 Flygskatten skrotas: Då storsatsar Norwegian i Sverige – ”Större effekt än många tror”
Fler artiklar
Flygforum
Eivind:
SV: Norse ARN-BKK
Sluta:
SV: TFHS - Antagning 2024 Tråd
CargoRäven:
SV: Hjälp med att starta flygbolag
Vet:
SV: Slutet för BRA?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap