Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
Airmail
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
Airmail
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Sverigeflyg och Nextjet i hård konkurrens
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 4 oktober 2012
I maj startade Sverigeflyg linjen från Halmstad till Arlanda i samarbete med Nextjet. I augusti följdes den av en linje från Halmstad till Bromma i egen regi och där Golden Air stod för trafiken.
Men nu övergår samarbetet i ett konkurrensförhållande när Nextjet flyger till Arlanda och Sverigeflyg till Bromma.
När Sverigeflyg, genom Kullaflyg och med Nextjet som flygbolag, gav sig in på linjen Halmstad – Arlanda var det för att ta upp konkurrensen med Skyways som då var ensam på linjen. Strax därefter försvann Skyways i och med konkursen och det blev åter igen bara ett flygbolag på sträckan. I slutet av augusti startade Sverigeflyg ytterligare en linje från halmstad, denna gång till Bromma där Golden Air stod för trafiken.
Men nu upphör samarbetet mellan Sverigeflyg och Nextjet i och med att de två delar upp trafiken: Sverigeflyg tar linjen till Bromma medan Nextjet fortsätter ensamma på Arlanda.
– Nu väljer vi att fokusera på att flyga till Bromma, där vi knyter samman trafiken med Sverigeflygs inrikesnät med sju destinationer och systerföretaget Malmö Aviations tre destinationer, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.
Att det därmed uppstår ett rent konkurrensförhållande på trafiken från Halmstad till Stockholm, bekymrar inte Michael Juniwik.
– I grund och botten är konkurrens sunt, så det här kommer att vara positivt för kunderna. Nu är vi återigen två bolag som konkurrerar på sträckan Halmstad-Stockholm och som kämpar om att göra kunderna så nöjda som möjligt, säger han.
Nextjet å sin sida fortsätter att trafikera linjen med befintlig kapacitet och tidtabell.
– För oss är det ett logiskt steg att ta, då vår styrka ligger på Arlanda som hubb, med fokus på samarbetet med SAS och våra andra Interlinepartners. Vår bedömning är att detta gynnar våra resenärer som får två klara alternativ. Konkurrens är alltid bra, säger Brian Liddle, marknadschef på Nextjet.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyg och besättningsplanerare till Svenskt Ambulansflyg
Svenskt Ambulansflyg
Instruktör/lärare i flygtekniska ämnen
Flygteknikcenter
Instruktör till flygteknikprogrammet på Nyköpings gymnasium
Nyköpings gymnasium
Compliance Monitoring Manager, CMM within Saab AB Flight Operations
Saab AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Flyr startar trafik till Svalbard
Widerøe stoppar trafik till mindre flygplatser
Flyr flyger vid sidan av norska flygkonflikten
Fler artiklar
Nyheter från andra media
16:39 Flygstrejken drabbar turistbranschen i Kiruna
09:12 Wallenberg Investments: Vi stödjer SAS ansökan om Chapter 11
08:25 SAS ansöker om chapter 11-förfarande i USA
07:55 SAS ansöker om konkursskydd
23:33 SAS piloter i strejk - vd:n rasar - Expressen
20:19 Analytiker: Det finns en risk att SAS går i konkurs
Fler artiklar
Flygforum
@anonym:
SV: Zimex kontrakt med posten
S Trejk:
SV: Opålitliga SAS
ARN:
SV: Finnair
EHAM:
SV: CAE SAS connect snart borta
Debatt
Trängselavgifter skulle drabba flygbolagen hårt
Flygrevyn Nr. 4
Sverige flyger in i Nato
Condor flyger randigt
Airbus utvecklar flygtaxi
Rafale: Lika vacker som vass
Ett helt galet flygstunt
AT-6 Texan
Vem ska landa på månen?
Så är det att jobba på Flyr
Flygteknik – Open fan
P-40 med hajtänder
Marinflyget 110 år
Etthundratio år på nacken. Det är ingenting för det svenska marinflyget. Mest kända är ubåtsjakterna med Vertolhelikoptrar hovrande över havet.
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2022, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap